Kierowcy startujący w cyklu WRC, po raz pierwszy zetkną się z wirtualnymi szykanami w Rajdzie Finlandii. Ich wprowadzenie przyczyniło się do powrotu do programu rajdu legendarnego odcinka Ouninpohja.
Technologiczny postęp spowodował, że wirtualne szykany stają się coraz bardziej powszechne w rajdach, a system ten został użyty m.in. w rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy, Rajdzie Rzymu.
Po teście systemu podczas odcinka testowego w Rajdzie Łotwy na początku tego miesiąca, w ten weekend koncepcja ta zostanie zastosowana w WRC.
Wirtualna szykana umożliwia spowolnienie samochodów przed newralgicznym fragmentem próby bez konieczności umieszczania przez organizatorów fizycznej przeszkody, którą kierowcy muszą ominąć. Zamiast używać np. ciężkich bel siana do budowania szykan, organizatorzy mogą teraz wyznaczyć z góry określone obszary, w których kierowcy muszą zwolnić do 60 km/h.
Wirtualne szykany zostaną wykorzystane w Finlandii i będą obecne na odcinku Ouninpohja, który w sobotę zostanie rozegrany dwukrotnie jako odcinek 13. i 16. Ouninpohja powraca do harmonogramu po raz pierwszy od 2016 roku i zostanie przeprowadzona w klasycznym, 33-kilometrowym formacie, ale w tym roku w odwrotnym kierunku.
Odcinek należy do najsłynniejszych i jednych z najszybszych w historii WRC i znany jest z długich skoków i trudnych, szerokich zakrętów. Jego powrót był możliwy po wprowadzeniu wirtualnych szykan.
– To było wspaniałe, że organizatorzy zapytali o możliwość powrotu próby Ouninpohja – powiedział w wywiadzie dla Motorsport.com delegat ds. bezpieczeństwa rajdu FIA Nicolas Kinger. – Chcieli rozegrać ponownie ten legendarny odcinek, ale wiemy jak bardzo jest bardzo szybki. W tym przypadku wirtualne szykany zmniejszą trochę ryzyko przy pokonywaniu sekcji szybkich i niebezpiecznych zakrętów.
Po co wprowadzane są wirtualne szykany?
Jak wyjaśnił Klinger, jednym z powodów wprowadzenia wirtualnych szykan jest bezpieczeństwo. Koncepcja ta zmniejsza prędkość samochodów przed trudnym fragmentem drogi bez użycia fizycznych obiektów, które mogłyby spowodować kolizje i uszkodzenia pojazdów.
Jednak postęp technologiczny, który umożliwia organizatorom rajdów przyjęcie takiego systemu, w połączeniu z trudnościami w pozyskiwaniu materiałów do budowania szykan, również odegrał rolę we wzroście liczby wirtualnych szykan w rajdach na całym świecie.
– W niektórych krajach nie można stosować balotów ze słomy, bo coraz trudniej jest je zdobyć. Bele słomy ważą 400 kg i trzeba je przesunąć. Czasami drogi są bardzo wąskie i nie można wdrożyć szykany ze względu na brak miejsca – dodał Klinger.
To jest więc jeden z powodów i muszę powiedzieć, że technologia się zmieniła i teraz pozwala nam na tworzenie wirtualnych szykan. To coś, co jest organizowane w Australii, Holandii, Niemczech, a także we Włoszech, więc to nie jest nic nowego. Po prostu wykorzystujemy technologię, której wcześniej nie mieliśmy.
– Z pewnością bezpieczeństwo jest czynnikiem decydującym, ponieważ w przyszłości pomoże nam to robić inne rzeczy, których ze względów bezpieczeństwa teraz nie możemy stosować.
– Jest też strona sportowa, ponieważ w przypadku wirtualnej szykany wszyscy zwalniają do tej samej prędkości, więc nie będzie sytuacji, że ktoś przesunie bele słomy i następny samochód będzie mógł przejechać o 20 km/h szybciej wykorzystując tę przewagę.
Virtual chicane
Autor zdjęcia: WRC.com
Jak będą działać wirtualne szykany?
Załogi na odcinku specjalnym będą widzieć znaki odliczające odległość do wirtualnych szykan. Znaczniki umiejscowione na poboczu próby będą odliczać dystans od 300 do 100 metrów przed rozpoczęciem strefy wirtualnej szykany. Ostrzeżenia te będą się pojawiać również na wyświetlaczu znajdującym się w kokpicie samochodu, urządzeniu, które również wyświetla czerwoną flagę ostrzegawczą podczas prób sportowych.
Samochód musi zwolnić do maksymalnie 60 km/h w strefie 200 metrów przed wirtualną szykaną. Wyświetlacz pokaże zielone światło po osiągnięciu prawidłowej prędkości. Po osiągnięciu tej prędkości pojazd może ponownie przyspieszyć.
Niezwolnienie do 60 km/h spowoduje karę dwóch sekund za każdy km/h powyżej limitu i zostanie dodane do całkowitego czasu próby.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS