A A+ A++

– Wejście na polski rynek było w naszych planach od dłuższego czasu. Od wiosny 2021 roku zaoferujemy codzienne połączenie Krakowa i Przemyśla z Pragą, Ołomuńcem i innymi miastami w Republice Czeskiej. Na pokładzie pociągów podróżni będą mieć do dyspozycji wszystkie usługi, które znają z pozostałych pociągów RegioJet, wliczając w to m.in. bezpłatną kawę czy dostęp do internetu – mówi Radim Jancura, właściciel firmy RegioJet.

Nocne pociągi Praga-Kraków-Przemyśl

Uruchomienie międzynarodowego połączenia kolejowego jest możliwe dzięki wydanej 29 grudnia decyzji Urzędu Transportu Kolejowego. Zgodnie z nią przewoźnik uzyskał zgodę na dostęp do infrastruktury na pięć lat. 

Połączenie kolejowe będzie funkcjonowało jako nocne – z odjazdem z Pragi, Przemyśla i Krakowa w godzinach wieczornych i porannym przyjazdem do stacji docelowych. Pasażerowie będą mieć możliwość wyboru standardu podróży – dostępne będą wagony z miejscami do siedzenia, jak i kuszetki oraz wagony sypialne. W ramach zakupionego biletu podróżni otrzymają bezpłatnie miejscówkę, kawę, butelkowaną wodę, połączenie z internetem, dostęp do systemu rozrywki pokładowej z ofertą filmów, gier i innych treści oraz pozostałe usługi.

Przystanki nie dla wszystkich

Co istotne, w decyzji UTK czytamy, że pociągi RegioJet nie mogą obsługiwać pasażerów chcących podróżować tylko na polskim odcinku trasy. Przystanki Czechowice-Dziedzice, Kraków Główny i Przemyśl w relacji do Przemyśla będą przeznaczone tylko do wyjścia, a w odwrotnej – tylko do wejścia. Takie rozwiązanie – według samego przewoźnika – pozwoliło przyspieszyć proces otrzymania dostępu do polskich torów. 

Na stacji Przemyśl Główny zapewnione będzie skomunikowanie pociągu z połączeniem RegioJetu i ukraińskiego partnera do Lwowa. Dokładny rozkład jazdy oraz data uruchomienia połączenia zależy od zniesienia ograniczeń związanych z epidemią COVID-19. Uruchomienie połączenia wstępnie zaplanowanie jest na przełomie marca i kwietnia 2021 roku. 

Podróż z Krakowa do Pragi potrwa około 6 godz. 50 min. 

Unia stawia na kolej

Rozszerzenie sieci nocnych połączeń RegioJet zbiega się w czasie z działaniami europejskich przewoźników kolejowych, a także Unii Europejskiej dyskutujących o dalszym rozwoju nocnych połączeń kolejowych w Europie, jako lepszej i bardziej ekologicznej alternatywie dla transportu samochodowego i lotniczego. RegioJet swymi działaniami wpisuje się w tę inicjatywę, niemniej podkreśla, że musi być to wspólny projekt łączący wszystkich przewoźników – państwowych i prywatnych. Dla przykładu, RegioJet swymi pociągami nocnymi przewozi rocznie około ćwierć miliona pasażerów, a ich liczba stale rośnie.

Ekspansja na Polskę

RegioJet jest zainteresowany rozszerzeniem oferty komercyjnych połączeń kolejowych o wysokim standardzie także na terenie Polski. Wg europejskiego prawodawstwa połączenia dalekobieżne powinny funkcjonować bez dotacji, w formie konkurencyjnej oferty usług wielu przewoźników. Zasada ta ma obowiązywać wszędzie tam, gdzie możliwe jest zapewnienie podstawowych usług transportowych bez dotacji. Idealnym przykładem tego rozwiązania jest trasa Praga-Ostrawa w Republice Czeskiej, gdzie bez dotacji ze strony państwa funkcjonują trzej przewoźnicy, dzięki czemu podróżni uzyskują najlepszą ofertę usług i cen na kolei.

Pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesne połączenia kolejowe, których częstotliwość w szczycie komunikacyjnym sięga 20 minut. Wyboru przewoźnika dokonują na podstawie oceny standardu oferowanych usług i cen. Dzięki temu systemowi czeskie ministerstwo transportu oszczędza setki milionów koron rocznie na dotacjach. O podobnej organizacji przewozów na kolei RegioJet będzie rozmawiać także z polskimi decydentami.

RegioJet aktualnie inwestuje w dalszy rozwój swej floty pociągów dalekobieżnych. Tydzień temu przewoźnik przejął od producenta pierwsze dwie z 15 lokomotyw wielosystemowych Bombardier TRAXX MS3. Poza nowymi lokomotywami RegioJet w 2021 roku planuje znacząco inwestować w poszerzenie swego parku wagonowego. Do 50 wagonów, które firma zakupiła w tym roku, dołączy w 2021 roku co najmniej 70 kolejnych wagonów. To oznacza powiększenie parku wagonowego o ponad jedną trzecią do poziomu 300 wagonów do obsługi dziennych i nocnych połączeń dalekobieżnych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZąbrowo: 2,8 promila i jeszcze jechał rowerem. Lubawa: na gazie na motorowerze
Następny artykułBezpłatne szkolenia na temat Tarczy Finansowej 2.0, organizowane przez PFR Portal PPK