W Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zaprezentowano 30 obrazów olejnych oraz rysunki autorstwa Michaela Willmanna, a także grafiki inspirowane jego twórczością. Wystawę będzie można oglądać dopiero po 17 stycznia 2021. Łącznie to 53 prac ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Narodowej w Warszawie oraz Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.
Większość z prezentowanych w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej prac to dzieła o tematyce religijnej (m.in. Pocałunek Józefa, Ucieczka do Egiptu, Rodzina Chrystusa, Miłosierny Samarytanin, Ostatnia Wieczerza). Na ekspozycji można też zobaczyć portrety, pejzaże i prace o tematyce mitologicznej. Jest to zatem wystawa różnorodna pod względem treści, jak i technik artystycznych – podkreślają jej kuratorzy.
Michael Leopold Willmann (1630 – 1706) to artysta, którego życie i twórczość silnie związane było ze Śląskiem i lubiąskim opactwem cystersów. Od 1952 r. wiele jego dzieł znalazło się w Warszawie, ale wielu warszawiaków nie jest tego świadomych. Wystawy Willmann encore. Męczeństwa apostołów oraz Willmann. Opus minor mają na celu przywrócenie należytego rozgłosu temu artyście, którego prace obecne są w kilkunastu warszawskich kościołach oraz licznych muzach w Polsce i w Europie. Należy wspomnieć, że twórczość Michaela Willmanna już za życia cieszyła się uznaniem. Obejmowała ok. 500 prac, z czego do czasów obecnych zachowanych jest ok. 300.
Warszawskie wystawy Willmanna są okazją do spotkania z malarstwem wybitnym, którego religijna tematyka sprzyja refleksji. Powojenne losy dzieł artysty, ich wędrówka ze Śląska do Warszawy, wpisują się w trudną historię naszej ojczyzny. Historia i polityka odcisnęła swoje piętno na dorobku „śląskiego Rembrandta”, skazując jego dzieła na tułaczkę poza miejscem pierwotnego pobytu.
Katalog wydany przez Muzeum Archidiecezji Warszawskiej pt. „Willmann w Warszawie” zawiera fotografie prac prezentowanych na obu wystawach, artykuły przybliżające życie i twórczość „śląskiego Apellesa”, a ponadto mapę z lokalizacją dzieł Willmanna w warszawskich świątyniach oraz schemat ich pierwotnego rozmieszczenia w kościele lubiąskiego opactwa cystersów. Po zakończeniu wystaw i powrocie obrazów do kościołów, nadal będzie można je tam podziwiać, będąc bogatszym o wiedzę dotyczącą życia i twórczości ich autora. Dwie warszawskie wystawy Willmanna to pierwsze takie wydarzenie w stolicy, które rzuca nowe światło na twórczość najwybitniejsze śląskiego artysty doby baroku.
Autorzy katalogu wrocławskiej wystawy Willmann. Opus magnum podzielili się refleksją nad pytaniem, czy Willmann jest dzisiaj aktualny, czy jego dzieła przemawiają do współczesnego odbiorcy? Ufamy, że wystawy warszawskie będą okazją do dalszej refleksji i poszukiwania odpowiedzi na pytania: czy w czasach nowoczesnych technologii, w czasach kryzysu duchowego, pandemii i realnego zagrożenia życia – wielkie i wybitne dzieła czasu kontrreformacji przemawiają jeszcze do widza i jak je dzisiaj odbieramy?
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS