A A+ A++
autor: screenshot gov.pl/KPRM
autor: screenshot gov.pl/KPRM

Jako cel główny całego komponentu wskazuje się „ograniczenie negatywnego oddziaływania gospodarki na środowisko przy jednoczesnym zapewnieniu konkurencyjności i bezpieczeństwa energetycznego oraz ekologicznego kraju”. W komponencie, podzielonym na części grantową i pożyczkową, wyróżniono szereg celów szczegółowych.

Czyste powietrze i efektywność energetyczna

Cel Czyste powietrze i efektywność energetyczna przewiduje m. in. nowelizację ustawy o efektywności energetycznej, precyzującą w jakich sytuacjach umowy o poprawę efektywności energetycznej nie maja? wpływu na zwiększenie poziomu długu publicznego. Dodatkowo przewiduje się modyfikacje? systemu zobowiązań do oszczędności energii. Pojawić ma się narzędzie uzupełniające system świadectw efektywności energetycznej w postaci środków alternatywnych. Przewidywana jest także reforma systemu finansowania mieszkalnictwa w zakresie Funduszu Dopłat oraz Funduszu Termomodernizacji i Remontów.

W planie jest Aktualizacja Krajowego Programu Ochrony Powietrza, w której określone zostaną kierunki interwencji – ograniczenie emisji zanieczyszczeń z sektora bytowo-komunalnego i z transportu drogowego.

Planowane jest podniesienie efektywności realizacji Programu „Czyste Powietrze”: zwiększenie liczby składanych wniosków o dofinansowanie, faktyczna? wymianę przestarzałych źródeł ciepła oraz realizacje? przedsięwzięć termomodernizacyjnych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych. Planowane jest przygotowanie mechanizmu wsparcia najuboższych grup społecznych, przegląd paliw stałych dla sektora bytowo-komunalnego, nowelizacja ustawy o wsparciu kogeneracji, zwiększająca liczbę aukcji i naborów oraz łagodząca wymagania.

Przewiduje się wprowadzenie prawnego obowiązku zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w ciepłownictwie i chłodnictwie w tempie 1,1 pkt proc. w okresie 2021-2030. Planuje się regulacje dla efektywnego wykorzystania ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych.

300 mln euro przewiduje się na inwestycje w źródła ciepła i chłodu w systemach ciepłowniczych.

Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych ma pochłonąć 3,2 mld euro. w tym 290 mln euro dla szkół, a 67 mln euro na wsparcie dla zwiększenia efektywności energetycznej obiektów lokalnej aktywności społecznej.

W ramach zwiększenia wykorzystania OZE przewiduje się poprawę warunków dla rozwoju i technologii wodorowych oraz innych gazów zdekarbonizowanych, w tym przyjęcie Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywa? do 2040 r., nowelizację ustawy o elektromobilności i stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowania wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie. Dodatkowo przewiduje się opracowanie legislacyjnego pakietu wodorowego, czy uruchomienie programów wspierających badania i rozwój w dziedzinie technologii wodorowych. Planowane jest przygotowanie regulacji dla biometanu.

Inwestycje w technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru mają być wsparte kwotą 800 mln euro. Moc instalacji do produkcji niskoemisyjnego i odnawialnego wodoru, w tym elektrolizerów ma wynieść 320 MW do III kw. 2026 r. W ramach poprawy warunków dla rozwoju OZE przewiduje się szereg zmian regulacyjnych, w tym zaplanowane już złagodzenie reguły 10H dla wiatraków. Ma to się przełożyć na 6-10 GW nowych mocy.

Parametry aukcji dla OZE mają być znane na pięć lat w przód. Pojawić się mają zbiorowe modele prosumpcji energii, dostępne także dla mieszkańców miast – prosumenci grupowi i wirtualni. Przewiduje się wdrożenie modelu aktywnych odbiorców energii elektrycznej, agregacji prosumentów, czy ułatwień dla kontraktów w modelu Power Purchase Agreement (PPA).

300 mln euro wsparcia ma trafić na rozwój sieci przesyłowych i inteligentną infrastrukturę elektroenergetyczną.

97 mln ma wynieść wsparcie dla instalacji OZE realizowanych przez społeczności energetyczne.437 mln euro ma trafić na budowę terminali portowych dla obsługi morskiej energetyki wiatrowej. Główny terminal ma powstać w Porcie Gdynia do końca 2024 r. Do 2026 r. porty w Łebie i Ustce mają być przystosowane do obsługi farm.

204 mln euro ma trafić na inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich w ramach celu: adaptacja do zmian klimatu.

W części pożyczkowej 300 mln euro mają zdobyć duże formy na inwestycje o największym potencjale redukcji gazów cieplarnianych – w efektywność i w OZE.

3,25 mld euro ma wynieść pożyczkowe wsparcie dla morskich farm wiatrowych – „projektów strategicznych wpisanych na listę projektów indykatywnych”.

Przewiduje się stworzenie regulacji dla rozwoju magazynów energii elektrycznej. Dla magazynów ma być dostępne 200 mln euro pożyczek. Liczba przydomowych magazynów energii ma sięgnąć 28 tys. w II kw. 2026 r. Kolejne 200 mln euro przewiduje się na likwidację „bomb ekologicznych”, m. in. na inwestycje w neutralizacje? zagrożeń oraz odnowę wielkoobszarowych terenów zdegradowanych i Morza Bałtyckiego.

Na inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich zarezerwowane ma być 667 mln euro.

2,8 mld euro ma być dostępne na inwestycje na rzecz kompleksowej zielonej transformacji miast.

Inwestycje w zielone budownictwo wielorodzinne mają być wsparte pożyczkami w wysokości 1,2 mld euro, oraz dodatkowo 5 mld zł z budżetu. To jedyne miejsce komponentu, w którym wspomina się o środkach budżetu państwa.

Przyjęcie ustawy o zrównoważonym rozwoju miast zaplanowano w KPO na IV kw. 2025 r. Natomiast utworzenie Funduszu Zielonej Transformacji Miast na I kw. 2022.

Krajowy Plan Odbudowy, będący podstawą do wypłaty środków z unijnego Funduszu Odbudowy, musi przygotować każde państwo członkowskie i przesłać do Komisji Europejskiej. W dokumencie wyodrębniono część grantową i pożyczkową. Z Funduszu Odbudowy Polska będzie miała do dyspozycji około 58 mld euro. Na tę kwotę składa się 23,9 mld euro dotacji i 34,2 mld euro pożyczek.

Zielona, inteligenta mobilność

W ramach KPO na komponent E „Zielona, inteligenta mobilność” planuje się wydać ponad 6,8 mld euro z dotacji i 700 mln euro z pożyczek. Pieniądze z tej części mają pójść m.in. na zakup zeroemisyjnych autobusów i tramwajów.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowało w piątek na swojej stronie najnowszą wersję Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, czyli Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dokument liczy niemal 500 stron. Musi go jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska.

W najnowszym dokumencie czytamy, że Polska w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, może skorzystać w sumie z 58,1 mld euro.

W KPO wskazano, że Polska zamierza wykorzystać 23,9 mld euro ze środków bezzwrotnych oraz będzie wnioskować o 12,1 mld euro z części pożyczkowej. Łącznie zaplanowano wydać 35,970 mld euro.

Zgodnie z dokumentem w ramach komponentu E „Zielona, inteligentna mobilność” planuje się wydać ponad 6,8 mld euro z dotacji oraz 700 mln euro z pożyczek.

W dokumencie podkreśla się, że środki z tego komponentu mają trafić na rozwój zrównoważonego, bezpiecznego i odpornego systemu transportowego zapewniającego odpowiednią obsługę potrzeb gospodarki i społeczeństwa. Jako cel szczegółowy wskazano, zwiększenie udziału zero i niskoemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko.

W ramach części ogólnej w KPO wymienia się inwestycje w m.in. zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy), linie kolejowe, pasażerski tabor kolejowy, transport intermodalny oraz cyfryzację transportu.

W KPO podkreśla się, że sektor transportowy generuje ok. 25 proc. wszystkich emisji w UE, z czego transport drogowy – 75 proc. całkowitej emisji w transporcie. W Polsce ten odsetek wynosi aż 93 proc.

KPO przewiduje m.in. skierowanie 1 mld 114 mln euro na dokapitalizowanie dedykowanego funduszu, który będzie wspierał kapitałowo lub dłużnie inwestycje firm związane z rozwojem rozwiązań nisko i zeroemisyjnych w zakresie zrównoważonej mobilności i energii.

Dokument precyzuje też, że ponad 1,1 mld euro zostanie przeznaczonych na zakup ok. 1600 autobusów napędzanych prądem i wodorem.

Komponent „E” przewiduje ponadto, że blisko 2,4 mld euro w tym 100 mln euro w zakresie zadań wdrażanych przez CPK, będzie skierowana na modernizację ok. 478 km linii kolejowych o znaczeniu krajowym i regionalnym.

Dodatkowo 965 mln euro ma być przeznaczone na zakup nowego taboru. W KPO określono, że 482,5 mln euro ma pójść na dofinansowanie zakupu 38 składów PUSH-PULL, a 482,5 mln euro na tabor regionalny.

W części kolejowych inwestycji 175 mln euro ma trafić na rozwój transportu intermodalnego m.in. na przebudowę i rozbudowę terminali.

W KPO przewiduje się również przekazanie 700 mln euro na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach m.in. poprzez budowę obwodnic, przebudowę skrzyżowań, przejazdów drogowo-kolejowych.

Komponent „E” zakłada też inwestycje w cyfryzację transportu m.in. poprzez wdrożenie kompleksowego systemu zakupu biletów w kolejowym transporcie pasażerskim, zakup urządzeń ETCS, czy budowę systemów zarządzania ruchem. Na takie projekty chce się przeznaczyć 341 mln euro.

W części pożyczkowej tego komponentu przewiduje się ponadto przekazanie 200 mln euro w ramach konkursów dla samorządów na zakup tramwajów.

Pożyczkowa część komponentu „E” zakłada również przeznaczenie 500 mln euro – także w formie konkursów – na zakup zeroemisyjnych pociągów do przewozów regionalnych.

Pasażerski tabor kolejowy

Pasażerski tabor kolejowy w ramach Krajowego Planu Odbudowy ma otrzymać 965 mln euro wsparcia, z czego 482,5 mln euro ma być przeznaczone na dofinansowanie zakupu 38 składów typu PUSH-PULL – wynika z opublikowanego w piątek KPO.

Również 482,5 mln euro ma być przeznaczone na wydatki w ramach procedury konkursowej na tabor regionalny. Dodatkowo na pasażerski tabor kolei regionalnej przewiduje się przeznaczenie 500 mln euro dla kolei regionalnych w ramach mechanizmu pożyczkowego.

Jak podano w KPO, na podstawie dotychczasowych inwestycji taborowych realizowanych przez PKP Intercity S.A. zakłada się koszt: 115 mln zł za jeden skład PUSH-PULL. Tabor do przewozów regionalnych – na podstawie wybranych dotychczasowych inwestycji taborowych realizowanych przez spółki realizujące regionalne przewozy pasażerskie, szacuje się średnio od 18,1 do 32,9 mln zł za skład elektrycznego zespołu trakcyjnego.

W KPO wskazano, że zakres przedmiotowy projektu składa się z inwestycji w pasażerski tabor kolejowy do przewozów międzywojewódzkich i regionalnych. Wsparcie będą mogły otrzymać jedynie pojazdy zeroemisyjne tj. zasilane energią elektryczną lub hybrydowe wykorzystujące obok energii elektrycznej inne zeroemisyjne rozwiązania.

W ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie finansowe PKP Intercity SA w celu zakupu 38 pociągów PUSH-PULL tzn. 7-wagonowych składów piętrowych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi.

Z kolei wsparcie dla taboru do przewozów regionalnych (około 70 pociągów) zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego równy udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria. Konstrukcja, parametry techniczne i eksploatacyjne nowych pojazdów będą spełniały wymagania odpowiednich norm, będą zgodne z właściwymi wymogami technicznymi oraz, będą one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Krajowy Plan Odbudowy, będący podstawą do wypłaty środków z unijnego Funduszu Odbudowy, musi przygotować każde państwo członkowskie i przesłać do Komisji Europejskiej. W dokumencie wyodrębniono część grantową i pożyczkową. Z Funduszu Odbudowy Polska będzie miała do dyspozycji około 58 mld euro. Na tę kwotę składa się 23,9 mld euro dotacji i 34,2 mld euro pożyczek.

Odporność i konkurencyjność gospodarki

Prawie 4,5 mld euro w części grantowej i 245 mln euro w części pożyczkowej przewiduje Krajowy Plan Odbudowy, w wersji opublikowanej przez rząd w piątek 30 kwietnia, na Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki”.

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowało w piątek na swojej stronie najnowszą wersję Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, czyli Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dokument liczy niemal 500 stron. Musi go jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska.

Głównym celem komponentu A jest: „Zapewnienie odporności gospodarki na kryzysy, wzrostu produktywności oraz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy”.

Wśród największych wyzwań dla działań w ramach tego komponentu wymienia się efektywne wydłużanie wieku emerytalnego. Niski wiek emerytalny określa się jako jedno z istotnych wyzwań polskiego rynku pracy. Wskazuje się, że ewentualne podniesienie tego wieku ma obecnie niska? akceptacje? społeczna?. Co więcej, zarówno w sensie prawnym, jak i kulturowym, przechodzenie na emeryturę w wieku ustawowym ma charakter prawa, a nie obowiązku – zauważa się.

W części grantowej wskazuje się planowane dla wzrostu odporności reformy.

Pierwsza z nich to reforma ram fiskalnych i wprowadzenie średniookresowych ram budżetowych (ŚRB), oraz integracje? procesów planowania wieloletniego i rocznego. Zakłada się wprowadzenie nowej klasyfikacji budżetowej; a także automatyzmu w zakresie uwzględniania w stabilizującej regule wydatkowej nowoutworzonych państwowych funduszy celowych. Reformy te planuje się między III kw. 2021 r., a I kw. 2025 r.

Zakłada się te dalsze ograniczenia obciążeń regulacyjnych i administracyjnych. Bezpośrednim efektem realizacji tej reformy w okresie realizacji KPO będzie przyjęcie pakietu rozwiązań deregulacyjnych po nazwa? Tarczy Prawnej.

300 mln euro przewidziano na inwestycje dla przedsiębiorstw w produkty, usługi i kompetencje pracowników oraz kadry związane z dywersyfikacja? działalności. Jednym z elementów maj być wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych pod potrzeby inwestycji o kluczowym znaczeniu dla gospodarki.

200 mln euro ma wesprzeć reformę planowania i zagospodarowania przestrzennego. W ramach wdrożenia, przewidziano sporządzenie planów ogólnych przez wszystkie gminy, co ma pochłonąć 248 mln zł, po 100 tys. zł na każdą gminę.

175 mln zł ma pójść na sporządzenie strategii rozwoju gmin oraz gminnych programów rewitalizacji dostosowujących je do nowych przepisów. Przewiduje się potrzebę opracowania nowych strategii rozwoju dla 60 proc. gmin oraz 700 gminnych programów rewitalizacji. 465 mln zł przewidziano na przekształcenie planów miejscowych w plany zabudowy, średnio po 8 tys. zł na każdy plan.

Kosztem 1,27 mld euro wsparcia planowana jest reforma na rzecz poprawienia warunków konkurencyjności i ochrony producentów oraz konsumentów w sektorze rolnym. To m.in. inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu. 450 mln euro ma trafić na inwestycje wspierające robotyzacje? i innowacje w przedsiębiorstwach.

162 mln euro przewidziano na stworzenie warunków do przejścia na model gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym na inwestycje we wdrażanie technologii i innowacji środowiskowych, w tym związanych z GOZ.

164 mln euro ma trafić na zapewnienie instytucjonalnych i prawnych podstaw rozwoju BSP (dronów), m.in. rozbudowę specjalistycznych ośrodków szkoleniowych, wsparcie wdrożeń, centra monitorowania, oraz na infrastrukturę do zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych.

490 mln euro ma wesprzeć wzmocnienie mechanizmów współpracy pomiędzy sektorem nauki oraz przemysłem, w tym inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego.

400 mln euro ma pochłonąć wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w ramach celu Kadry dla nowoczesnej gospodarki.

52 mln euro przeznaczono na zwiększenie dopasowania strukturalnego, efektywności i odporności kryzysowej rynku pracy, w tym na inwestycje wspierające reformę instytucji rynku pracy.

Reforma na rzecz poprawy sytuacji rodziców na rynku pracy poprzez zwiększenie dostępu do opieki nad dziećmi do lat 3, w tym wsparcie programów dofinansowania miejsc opieki nad dziećmi 0-3 lat w ramach MALUCH+ ma pochłonąć 381 mln euro.

Przewiduje się wdrożenie ram prawnych dla rozwoju ekonomii społecznej, w tym kosztem 45 mln euro programy wsparcia inwestycyjnego umożliwiające w szczególności rozwój działalności.

Na inwestycje związane z doposażeniem pracowników i przedsiębiorstw umożliwiające prace? zdalna? przeznaczono 44 mln euro. W części pożyczkowej przewiduje się 95 mln euro na wzmacnianie potencjału instytucji kultury do współpracy z sektorem nauki i przedsiębiorstwami.

Z kolei 150 mln euro ma być dostępne na zwiększenie wykorzystania danych satelitarnych na potrzeby gospodarki i państwa, w tym rozbudowę krajowego systemu serwisów monitoringowych, produktów, narzędzi analitycznych i usług i towarzyszącej infrastruktury wykorzystujących dane satelitarne.

tkwl/PAP/Twitter

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMajówka w Warszawie. Dokąd warto się wybrać?
Następny artykuł“Lekarze decydowali kogo ratować”. Dramatyczna relacja ze szpitala, w którym zabrakło tlenu