A A+ A++

Realizowana jest już przebudowa drogi wojewódzkiej nr 254 między Łabiszynem a Barcinem, ale w gminie Barcin na drogach wojewódzkich czeka nas więcej inwestycji. Powstanie chodnik wzdłuż obwodnicy miasta, chodnik na ul. Pakoskiej i drogi rowerowe do Wolic oraz między Pturkiem a Knieją. Przede wszystkim jednak będzie wybudowane rondo na Rydzku w Barcinie. W związku z tym nieco zmniejszy się parking przy Biedronce.

1 marca odbyła się sesja Rady Miejskiej w Barcinie, na której burmistrz Michał Pęziak przedstawił informacje dotyczące budowy ronda na głównym skrzyżowaniu tego miasta, czyli na tzw. Rydzku. Przypomnijmy, jest to skrzyżowanie dróg gminnych, które stanowią ul. 4 Stycznia i ul. Polna oraz drogi wojewódzkiej nr 254, którą stanowi ul. Pakoska i ul. Mogileńska.

Jak podkreślił burmistrz, projekt ronda zakłada tak naprawdę również przebudowę drogi od kościoła św. Maksymiliana Kolbego, aż do przyszłego ronda. Powstaną szykany przy przejściach dla pieszych oraz wysepki na tych przejściach, wykonane zostaną zjazdy na posesje, przejścia będą doświetlone, powstanie ścieżka rowerowa w kolorze czerwonym. Przesunięta zostanie względem obecnej lokalizacji zatoka autobusowa naprzeciwko siedziby Spółdzielni Mieszkaniowej Kujawy w Barcinie, natomiast przejście dla pieszych przez ul. Mogileńską na wysokości budynku szkolnego będzie w tym samym miejscu. Jeśli chodzi o samo rondo to projekt zakłada też pewne zmniejszenie parkingu koło marketu Biedronka, korektę wjazdu na stację Orlen. Przebudowywana będzie infrastruktura podziemna.

Michała Pęziaka poprosiliśmy po sesji o dodatkowe informacje w zakresie projektowanych i realizowanych inwestycji na drogach wojewódzkich przy udziale gminy Barcin na podstawie porozumień zawartych między Burmistrzem Barcina a Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że inwestycje w drogi wojewódzkie dotyczą nie tylko ronda na Rydzku w Barcinie, ale też innych odcinków DW254 i DW251 na terenie gminy Barcin. Od kilku miesięcy trwa przebudowa DW254 między Łabiszynem a Barcinem, w zeszłym roku była wykonywana obwodnica Barcina, ale w planach są też chodniki i drogi rowerowe, a tutaj swój udział ma także samorząd Barcina.

Projekt ronda na skrzyżowaniu DW254 (ul. Pakoska i ul. Mogileńska) z DG130315C (ul. Polna i ul. 4 Stycznia) w Barcinie

Zleceniodawcą tego projektu jest Urząd Marszałkowski, w imieniu którego działania prowadzi Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, a Gmina Barcin współfinansuje prace projektowe. Wyłoniony przez ZDW wykonawca, to Spółka Komandytowa MTM Infrastruktura Brudło, Graczyk, Konowalski, która opracowuje dokumentację za kwotę 232.470 zł brutto. Gmina Barcin przekaże na to zadanie dotację celową w wysokości 50% tj. 116.235 zł brutto.

Przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza – Łabiszyn – Barcin – Mogilno – Wylatowo na odcinku Łabiszyn – Barcin

Inwestycja realizowana przez ZDW w Bydgoszczy. Gmina Barcin udziela dotacji celowej na wykonanie chodników wraz z budową zatok autobusowych, wykupy gruntów, zaprojektowanie dodatkowych ciągów pieszych. W 2023 r. z budżetu gminy zostało wydatkowane 434.610 zł brutto na ten cel. W 2024 r. przewidziane jest udzielenie pomocy finansowej w wysokości 1.350.625,81 zł brutto.

Ponadto wybudowanie doprojektowanych dodatkowych ciągów pieszych w miejscowościach Barcin Wieś i Kania (o które zabiegała gmina) o łącznej długości 1,65 km szacowane jest na kwotę 1,6 mln zł, z czego gmina Barcin poniesie koszty w wysokości 60% tj. 960.000 zł brutto.

Budowa chodnika w ciągu DW254 – ul. Powstańców Wielkopolskich w Barcinie (w ciągu tzw. obwodnicy Barcina)

Chodnik został wydzielony z jezdni (odgrodzenie barierami drogowymi sprężystymi) w ramach inwestycji realizowanej przez ZDW w Bydgoszczy w 2023 r. polegającej na modernizacji nawierzchni bitumicznej. Zadanie realizowane bez udziału finansowego gminy Barcin. W zapisach Listu Intencyjnego, który został podpisany przez Marszałka Województwa i Burmistrza Barcina ustalono, iż Województwo Kujawsko-Pomorskie poniesie koszty związane z projektem chodnika w ciągu ul. Powstańców Wielkopolskich, natomiast gmina Barcin koszty projektów chodników w ciągu ul. Pakoskiej i na odcinku Barcin – Wolice.

Ponadto w tym roku gmina Barcin zleciła opracowanie dokumentacji projektowej na oświetlenie chodnika w ciągu ul. Powstańców Wielkopolskich w Barcinie.

Projekt chodnika w ciągu DW 254 – ul. Pakoskiej w Barcinie

Dokumentacja projektowa zlecona i sfinansowana będzie w całości ze środków Gminy Barcin. Projekt przewiduje budowę chodnika o długości 430 m i szerokości 2,0 m na odcinku od głównego wejścia na teren ogródków działkowych do połączenia z istniejącym ciągiem za zburzonym budynkiem dawnej drogomistrzówki. Prace projektowe zrealizowała firma EMDROG Tomasz Wiese za kwotę 52.890 zł brutto w 2023 r. Dokładny termin realizacji inwestycji oraz zasady współpracy Marszałka Województwa i Burmistrza Barcina nie są na ten moment uzgodnione.

Projekt drogi rowerowej oraz ciągu pieszo-rowerowego w ciągu DW254 na odcinku Barcin – Wolice

Dokumentacja projektowa zlecona i sfinansowana w całości ze środków gminy Barcin. Projekt przewiduje budowę drogi dla rowerów na odcinku o długości 1130 m i szerokości 2,5 m na odcinku od istniejącego chodnika w ciągu ul. Mogileńskiej do skrzyżowania z drogą gminną na Górnych Wolicach, łącznie z oświetleniem. Prace projektowe realizuje firma EMDROG Tomasz Wiese za kwotę 121.462,50 zł brutto. Termin złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej upływa z końcem maja 2024 r. Dodatkowo w budżecie zostały na ten rok zabezpieczone środki na wykup gruntów zajętych pod budowę drogi dla rowerów w wysokości 300.000 zł brutto.

Projekt ścieżki rowerowej w ciągu DW251 na odcinku Pturek – Knieja

Dokumentacja projektowa zlecona i sfinansowana w całości ze środków gminy Barcin. Projekt przewiduje budowę ścieżki rowerowej na odcinku od świetlicy wiejskiej w Pturku do połączenia z istniejącym chodnikiem w miejscowości Knieja tj. o długości około 2.800 m i szerokości 2,5 m. Prace projektowe realizuje Spółka Komandytowa MTM Infrastruktura Brudło, Graczyk, Konowalski za kwotę 200.000 zł brutto (w 2023 r. poniesiono koszty za opracowanie i uzgodnienie koncepcji projektowej w wysokości 10% tj. 20.000 zł brutto, natomiast reszta zostanie zapłacona w planowanym terminie do końca roku po przedłożeniu zamawiającemu kompletnej dokumentacji projektowej w wysokości 70% tj. 140.000 zł brutto i uzyskaniu decyzji ZRID w wysokości 20% tj. 40.000 zł brutto).

Projekty ronda na Rydzku  i ulicy Mogileńskiej dostępne są w załącznikach poniżej.

Karol Gapiński

Aktualizacja: 07/03/2024 07:44
Autor: Pałuki

Załączniki

  • Projekt ronda na Rydzku
  • Projekt ulicy Mogileńskiej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułНБУ запровадить електронну гривню: українці зможуть купити та використовувати онлайн-гроші вже цього року
Następny artykułBędzie remont drogi wojewódzkiej 806 na odcinku Łuków – Dębowica