A A+ A++

fot. wariant 1d nowej obwodnicy Brzegu

Reklama


Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Od czasu ogłoszenia budowy obwodnicy Brzegu minęło prawie 6 lat. W tym czasie wybudowano obwodnicę Praszki, obwodnicę Olesna, czy obwodnicę Niemodlina, ale obwodnicy Brzegu jak nie było, tak nie ma. Nowa droga w naszym regionie nie ma lekko, bo zanim powstała już była blokowana. Inwestycja obecnie czeka na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (tzw. DŚU), bez której nie będzie miała żadnych szans na realizację.


Przypomnijmy, obwodnica Brzegu wraz z przeprawą mostową, to zadanie realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z budżetu państwa. W obliczu zbliżających się wyborów samorządowych trzeba zaprzeczyć pojawiającej się propagandzie, jakoby plany nowej drogi były zasługą jakiegoś obecnego lokalnego włodarza. Wręcz przeciwnie, bo gdy wydanie najważniejszego dokumentu (tzw. DŚU) zależało od wójta Skarbimierza, to ten zawiesił postepowanie w tej sprawie. Niestety, postepowanie ws. uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach trwa do chwili obecnej, chociaż inwestor już w 2022 r. wycofał swój wniosek od wójta Skarbimierza i zwrócił się o wydanie DŚU do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu.

Wróćmy jednak do początku. W październiku 2018 r. ówczesny wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz zatwierdził program inwestycyjny, który umożliwił rozpoczęcie prac nad obwodnicą Brzegu wraz z przeprawą mostową. Jeszcze w grudniu tego samego roku GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) i Koncepcji Programowej (KP), natomiast w kwietniu 2019 r., GDDKiA za cenę 2 755 200,00 zł wyłoniła wykonawcę i prace ruszyły z przysłowiowego „kopyta”.

Reklama – ciąg dalszy wpisu poniżej


Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG – GRZEGORZ CHRZANOWSKI

Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG – GRZEGORZ CHRZANOWSKI

Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego

Początkowo planowano, że dokumentacja STEŚ oraz decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będą gotowe we wrześniu 2021 roku. Przynajmniej teoretycznie była na to szansa, bo np. decyzję środowiskową dla budowy obwodnicy Praszki pozyskano w ciągu 13 miesięcy, a dla obwodnicy Olesna w 7 miesięcy. Niestety, w przypadku obwodnicy Brzegu jest inaczej. Pierwsze protesty zaczęły się już w 2019 roku, ponieważ mieszkańcy Lubszy czuli się oszukani i pominięci, a to dlatego, że GDDiKA nie uwzględniła w swojej inwestycji drogowej kilkukilometrowego odcinka, który miał stanowić obwodnicę Lubszy. Pierwsze założenia były właśnie takie, że nowa droga będzie obwodnicą Brzegu i Lubszy, ale później okazało się, że chociaż wielka część drogi będzie przebiegać przez teren gm. Lubsza, to miejscowość nie doczeka się swojej obwodnicy. Mieszkańców Lubszy szybko poparła Rada Powiatu Brzeskiego podejmując w tej sprawie uchwałę intencyjną, jednak dokument był bardziej na pokaz, niż skuteczny.

Następnie swoje uwagi zaczął zgłaszać wójt Skarbimierza. Andrzej Pulit najpierw zawiesił postepowanie ws. wydania decyzji środowiskowej, a później forsował zupełnie inny przebieg nowej drogi przez Zielęcice niż rekomendowali eksperci i zwykła logika. Co ciekawe, jedno z ostatnich spotkań informacyjnych w Zielęcicach zakończyło się kuriozalnymi rozstrzygnięciami, które dały wójtowi Pulitowi pretekst do wznowienia postepowania administracyjnego, ale dla wariantu drogi, który wymyślił sobie wójt, a   którego to GDDKiA nie była w stanie zrealizować. W tym spotkaniu oprócz przedstawicieli GDDKiA i wójta Skarbimierza uczestniczyli także starosta Jacek Monkiewicz (były zastępca wójta Pulita) oraz wiceburmistrz Brzegu Bartłomiej Kostrzewa (prywatnie zięć wójta Pulita), jednak samorządowcy niechętnie zabierali publicznie głos w tej sprawie i nie mieli żadnej mocy sprawczej, aby przekonać Andrzeja Pulita do zmiany jego działania.

Ostatecznie postepowanie o wydanie DŚU zalegało u wójta Skarbimierza kilkanaście miesięcy (od listopada 2020 r. do początku 2022 r.), aż w końcu GDDKiA wycofała swój wniosek i złożyła nowy, tym razem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu.

Kiedy drugi wniosek o wydanie DŚU trafił do RDOŚ (w czerwcu 2022 r.), wydawało się, że sprawa ruszy do przodu, a uzyskanie decyzji będzie kwestią kilku miesięcy. Nic bardziej mylnego, bo już w lipcu 2022 r. RDOŚ postepowanie zawiesił. Analizując informacje, które udało się nam uzyskać od GDDKiA i RDOŚ, można pokusić się o stwierdzenie, że cała ta sprawa zaczyna wyglądać jak zabawa w „ciuciubabkę”. Spójrzmy zatem na faktografię i ułóżmy ją chronologicznie:

  • Czerwiec 2022 r. – GDDKiA składa wniosek do RDOŚ o wydanie DŚU
  • Lipiec 2022 r. – RDOŚ zawiesza postepowanie i wzywa GDDKiA do uzupełnienia materiałów
  • Sierpień 2022 r. – GDDKiA przedkłada dla RDOŚ raport o odziaływaniu na środowisko
  • Wrzesień 2022  r. – wójtowie Lubszy i Skarbimierza oraz sołtys Brzeziny zgłaszają  do RDOŚ swoje uwagi
  • Grudzień 2022 r. – GDDKiA składa do RDOŚ pierwszy ujednolicony raport o odziaływaniu na środowisko
  • Luty 2023 r. – wójtowie Lubszy i Skarbimierza składają do RDOŚ kolejne swoje uwagi
  • Listopad 2023 r. – GDDKiA składa do RDOŚ drugi ujednolicony raport o odziaływaniu na środowisko
  • Grudzień 2023 r. – uwagi składa firma Marbetwil
  • Styczeń 2024 r. – wójtowie Lubszy i Skarbimierza składają do RDOŚ kolejne swoje uwagi
  • Luty 2024 r. – GDDKiA przygotowuje odpowiedź do RDOŚ

Ile jeszcze? Nie wiadomo. O sprawę zapytaliśmy wprost Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Opolu: – „Co na chwilę obecną stanowi największe trudności w wydaniu DŚU dla obwodnicy Brzegu?”

–  „Braki w przedłożonym w dniu 30.11.2023 r. II ujednoliconym raporcie o oddziaływaniu na środowisko, który nie zawiera wielu informacji, zamieszczonych w przedłożonych wcześniej materiałach, w tym w I ujednoliconym raporcie z grudnia 2022 r. W II ujednoliconym raporcie wprowadzono zmiany w zakresie przedsięwzięcia, w stosunku do zakresu zawartego w przedłożonych wcześniej materiałach, w tym w ujednoliconym raporcie z grudnia 2022 r., bez podania uzasadnienia takiego działania. Na proces wydawania decyzji mają wpływ również zgłaszane systematycznie w toku postępowania uwagi stron i społeczeństwa” – informuje naszą redakcję Alicja Majewska, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu.

Nieco innego zdania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestor stoi na stanowisku, że przedłożony materiał dla RDOŚ jest kompletny, a każde kolejne pytania kierowane do RDOŚ znajdują swoje odpowiedzi w już przygotowanym materiale: – „Jakie czynniki wpływają na tak długi okres wydania DŚU?” – pytamy GDDKiA w Opolu.

– „Na przedłużający się okres wydania decyzji wpływa konieczność aktualizacji i wyjaśnień do raportu, w toku toczącego się postępowaniu udziału społeczeństwa w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Konieczność aktualizacji i wyjaśnień do raportu wraz z ponownym opiniowaniem przez społeczeństwo i organy opiniujące powoduje, że ta procedura trwa. Organ wydający decyzję musi rozważyć wszelkie za i przeciw w zakresie wpływu inwestycji na środowisko, aby wydana decyzja była umocowana prawnie” – informuje Agata Andruszewska, rzecznik prasowy GDDKiA w Opolu.

Reasumując, uzyskiwanie DŚU dla obwodnicy Brzegu najpierw trwało około 16 miesięcy u wójta Skarbimierza, a obecnie upływa 20 miesiąc w RDOŚ. Łącznie to już 3 lata! Trudno znaleźć podobny przypadek na Opolszczyźnie, aby wydanie DŚU dla budowy drogi zajmowało tyle czasu. Nawet dla drogi ekspresowej (S11 na odcinku Kępno – granica województwa) DŚU uzyskano w ciągu 20 miesięcy, przy czym nastąpiło odwołanie i dopiero Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała ostateczną decyzję, co łącznie trwało 35 miesięcy. Ostateczna decyzja DŚU dla obwodnicy  Niemodlina została uzyskana po 30 miesiącach, ale w tym czasie również było odwołanie do GDOŚ. W przypadku Brzegu procedura ciągnie się już 36 miesięcy, nie wiadomo ile jeszcze potrwa w RDOŚ, a co dopiero myśleć o odwołaniu i rozstrzygnięciu w GDOŚ.

Wyraźnie dostrzegalne jest to, że jeśli nowa droga w naszym regionie ma powstać, to potrzebne są konkretne działania, zrozumienie, dialog i dobra wola wszystkich stron postępowania. Bez tego zabawa w „ciuciubabkę” będzie trwać. Oczywiście żaden wójt, burmistrz, czy starosta tego nie zakomunikują opinii publicznej, bo przecież nie jest to ich inwestycja. Dopiero jak prace się ruszą, to wówczas powiedzą, że to ich zasługa, że to oni działają.


Poniżej publikujemy pełną naszą korespondencję z RDOŚ oraz GDDKiA w Opolu:

Odpowiadając na zapytanie z 8 lutego 2024 r. dotyczące wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 informuję, co następuje.

Pyt.1. „Na jakim etapie obecnie znajduje się wydanie DŚU dla obwodnicy Brzegu?” Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu oczekuje na uzupełnienie przez Inwestora braków w przedłożonym w dniu 30.11.2023 r. ujednoliconym raporcie o oddziaływaniu na środowisko.

Pyt.2. „Ile wniosków/uwag w tej sprawie wpłynęło oraz od jakich podmiotów/instytucji?” W toku prowadzonego postępowania wpłynęły uwagi i wnioski od nw. podmiotów/instytucji:

· w dniu 23.09.2022 r. – uwagi Wójta Gminy Lubsza oraz Wójta Gminy Skarbimierz,

· w dniu 28.09.2022 r. – uwagi Sołtysa wsi Brzezina,

· w dniu 30.09.2022 r. – uwagi Pana Marka P.,

· w dniu 06.02.2023 r. – uwagi Wójta Gminy Lubsza,

· w dniu 08.02.2023 r. – uwagi Wójta Gminy Skarbimierz,

· w dniu 28.12.2023 r. – uwagi firmy Marbetwil,

· w dniu 04.01.2024 r. – uwagi Wójta Gminy Lubsza,

· w dniu 05.01.2024 r. – uwagi Wójta Gminy Skarbimierz,

Pyt.3. „Czy RDOŚ w Opolu posiada opinię/ocenę w tej sprawie wydaną przez PGW Wody Polskie?”

PGW Wody Polskie Dyrektor RZGW we Wrocławiu, postanowieniem nr WR.RZŚ.4360.53.2022.MM z 08.01.2024 r., uzgodnił warunki realizacji inwestycji w proponowanym wariancie.

Pyt.4. „Co na chwilę obecną stanowi największe trudności w wydaniu DŚU dla obwodnicy Brzegu?”

Braki w przedłożonym w dniu 30.11.2023 r. II ujednoliconym raporcie o oddziaływaniu na środowisko, który nie zawiera wielu informacji, zamieszczonych w przedłożonych wcześniej materiałach, w tym w I ujednoliconym raporcie z grudnia 2022 r. W II ujednoliconym raporcie wprowadzono zmiany w zakresie przedsięwzięcia, w stosunku do zakresu zawartego w przedłożonych wcześniej materiałach, w tym w ujednoliconym raporcie z grudnia 2022 r., bez podania uzasadnienia takiego działania. Na proces wydawania decyzji mają wpływ również zgłaszane systematycznie w toku postępowania uwagi stron i społeczeństwa.

Pyt. 5. „Czy, a jeśli tak, to ile decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnic na Opolszczyźnie wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Opolu w latach 2014-2024?”

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu, w latach 2014-2024 wydał 3 decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnic na Opolszczyźnie, przy czym należy zauważyć, że decyzje środowiskowe dla obwodnic wydawały również organy gmin.

Alicja Majewska
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu


Pytania redakcji do GDDKiA
1.) Od skierowania wniosku o wydanie DŚU do RDOŚ w Opolu minęło około 20 miesięcy. Czy GDDKiA posiada wiedzę, na jakim etapie jest wydanie DŚU? 
2.) Jakie czynniki wpływają na tak długi okres wydania DŚU? 
3.) Ile czasu trwało pozyskanie DŚU dla budowy obwodnicy Niemodlina? 
4.) Dla jakiej innej inwestycji realizowanej na Opolszczyźnie pozyskanie DŚU trwało ponad kilkanaście miesięcy? (jakikolwiek przykład, aby mieć punkt odniesienia). 

Odpowiedź GDDKiA w Opolu:

Na początku czerwca 2022 r. GDDKiA zwróciła się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39”. Po przeanalizowaniu karty informacyjnej przedsięwzięcia i uzyskaniu opinii od Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Brzegu i Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, RDOŚ w Opolu nałożył na GDDKiA obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Raport o oddziaływaniu na środowisko dla budowy obwodnicy Brzegu wpłynął do organu wydającego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach 22.08.2022r. W wyniku trwającego postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zapoznaniu się społeczeństwa oraz organów opiniujących z raportem, tutejszy Oddział udzielił stosownych wyjaśnień lub uzupełnień raportu. Po zapoznaniu społeczeństwa z raportem do GDDKiA wpłynęło kolejne pismo o złożenie – ponownie – wyjaśnień do raportu. Aktualnie trwają prace nad udzieleniem odpowiedzi do organu. Jednocześnie GDDKiA informuje, że w opinii tutejszego Oddziału przygotowany materiał jest kompletny, zgodny z przywołanymi przepisami prawa, a każde kolejne pytania wynikające z udziału społeczeństwa znajdują swoje odpowiedzi w już przygotowanym materiale.

Na przedłużający się okres wydania decyzji wpływa konieczność aktualizacji i wyjaśnień do raportu, w toku toczącego się postępowaniu udziału społeczeństwa w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Konieczność aktualizacji i wyjaśnień do raportu wraz z ponownym opiniowaniem przez społeczeństwo i organy opiniujące powoduje, że ta procedura trwa. Organ wydający decyzję musi rozważyć wszelkie za i przeciw w zakresie wpływu inwestycji na środowisko aby wydana decyzja była umocowana prawnie.

Decyzję środowiskową dla obwodnicy Niemodlina, na podstawie której uzyskana została decyzja ZRID uzyskano w 4 miesiące, została ona jednak uchylona przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska na skutek odwołania organizacji ekologicznej. GDOŚ wydał w jej miejsce nową, już ostateczną decyzję, co wydłużyło postępowanie do 30 miesięcy.

Ze względu na skalę problemów pojawiających się w trakcie postępowań o wydanie decyzji środowiskowych, czas ich uzyskanie jest różny, i tak np.:

–       decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Praszki –  13 m-cy

–       decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Olesna  – 7 m-cy

–       decyzja środowiskowa dla budowy drogi S11 na odcinku Kępno – gr. woj. (z wyłączeniem obwodnicy Olesna) – 20 m-cy (ze względu na odwołanie od decyzji i wydanie ostatecznej decyzji przez GDOŚ postępowanie w sumie trwało 35 m-cy)

–       decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Sidziny – postępowanie trwa od 14 m-cy – decyzja nie została jeszcze wydana

–       decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Prudnika – postępowanie trwa od 8 m-cy – decyzja nie została jeszcze wydana

Reklama


Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG – GRZEGORZ CHRZANOWSKI

Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG – GRZEGORZ CHRZANOWSKI

Materiał wyborczy KWW ŁĄCZY NAS BRZEG – GRZEGORZ CHRZANOWSKI

Materiał wyborczy KWW Krzysztofa Grabowieckiego
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNiebezpieczny manewr na drodze przyczyną dachowania osobówki
Następny artykułMiejsca parkingowe tylko dla bogatych? To już działa, mieszkańcy oburzeni