Oszuści nie próżnują i udoskonalają swoje metody. Wieluńska policja ostrzega przed spoofingiem, bardzo łatwo można wpaść w sidła złodziei, bo ci podają się m.in. za pracowników banków.
Wyczulamy na oszustów podszywających się pod Policję lub np. pracowników banku! Numery telefonów znajdujące się na stronach internetowych Policji i innych instytucji mogą być wykorzystywane przez przestępców w oszustwie zwanym spoofingiem. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi odbierający na wyświetlaczu swojego telefonu. W ostatnim czasie pojawi się się oszuści, którzy działają w ten sposób. Numer, z którego dzwoni oszust jest tożsamy z numerem banku. W trakcie rozmowy przestępca podaje się za pracownika banku, informuje, że pieniądze rozmówcy są zagrożone i że chce mu pomóc. Doradza również, aby pokrzywdzony zweryfikował ten numer telefonu i dane rzekomego pracownika banku. Kolejno przestępca przekazuje informacje, że za chwile zadzwoni policjant i tak się dzieje. Z numeru, który figuruje na stronach policji dzwoni oszust przedstawiający się imieniem i nazwiskiem policjanta. Fałszywy policjant potwierdza informacje przekazane wcześniej przez rzekomego pracownika banku. W kolejnym telefonie pracownik banku prosi o przekazanie pieniędzy, podanie kodów BLIK i ich autoryzację. Pokrzywdzony po pewnym czasie orientuje się, że padł ofiarą oszustów. Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Nie wolno podawać żadnych danych osobowych, kodów autoryzacyjnych. Jeśli rozmowa wydaje nam się podejrzana, rozłączmy. Odczekajmy kilka minut i zadzwońmy do banku, ale wpiszmy numer samodzielnie, nie korzystajmy z listy ostatnich połączeń.
– mówiła Katarzyna Grela z wieluńskiej policji.
Warto być czujnym, jak bardzo jest to ważne przekonał się ostatnio 46-latek, który w kilka minut stracił kilka tysięcy złotych.
Policjanci apelują!
Jeżeli przeprowadzana rozmowa wydaje Ci się podejrzana, a numer z którego dzwoni, oszust jest tożsamy z numerem na stronie danej instytucji ROZŁĄCZ SIĘ. Rekomendacje Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości to zasada 30 sekund. Odczekaj minimum pół minuty. Następnie zadzwoń do banku/instytucji/osoby z którą rozmawiałeś, ale WPISZ NUMER SAMODZIELNIE – nie korzystaj z listy ostatnich połączeń
Nie udostępniaj w sieci swoich danych kontaktowych
Gdy osoba podająca się za pracownika banku lub innej instytucji prosi Cię o Twoje hasła lub prywatne dane, rozłącz się i zgłoś ten fakt
Policjanci nie przyjmują pieniędzy na przechowanie i nie zabezpieczają ich na żadnych specjalnych kontach
Policjanci nigdy nie dzwonią do osób postronnych wypytując ich o numer konta, hasło dostępu do niego czy oszczędności
Stróże prawa, nigdy nie proszą o przelewanie pieniędzy na wskazane ,,bezpieczne” konta bankoweW trakcie rozmów z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Nie należy podawać żadnych danych osobowych oraz kodów autoryzacyjnych, w przypadku kiedy to ktoś do Ciebie dzwoni i to niezależnie z jakiego numeru, ani za kogo się podaje.W razie jakichkolwiek wątpliwości należy niezwłocznie skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub zadzwonić pod numer alarmowy 112. Zachowajmy czujność! Nie ryzykujmy utraty oszczędności.
– podaje wieluńska policja na swojej stronie internetowej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS