A A+ A++

Do końca roku Port Gdynia chce podpisać umowę z inwestorem na budowę Portu Zewnętrznego.

Na początku roku Port Gdynia otrzymał 4 oferty na budowę i zarządzanie Portem Zewnętrznym. – Wyłaniamy partnera w formule PPP – podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Adam Meller. Dodaje, że będzie to przede wszystkim terminal kontenerowy, a po drugie będzie zapleczem dla budowy morskich farm wiatrowych na polskich wodach terytorialnych.


Jest falochron, są inwestorzy

Wśród chętnych są dwie firmy i dwa konsorcja. Zgłosili się m.in. właściciele obu gdyńskich terminali kontenerowych, czyli Hutchison Ports (należy do grupy CK Hutchinson z Hong Kongu), który jest właścicielem terminala GCT (niebieskie dźwigi) oraz filipińska korporacja ICTSI, do której należy terminal BCT (pomarańczowe dźwigi).

W grudniu ub.r. Sejm podjął decyzję o emisji obligacji wartości 672 mln zł i dokapitalizowanie nimi Portu Gdynia. Za te fundusze powstanie falochron i tor z podejściem do Portu Zewnętrznego. – Szczególnie ważne jest że mamy finansowanie Skarbu Państwa na falochrony. Ta inwestycja otworzyła dyskusję z inwestorami, którzy wskazywali że w innych krajach ta część infrastruktury budowana jest przez państwo. Bez pomocy budżetu terminal byłby niekonkurencyjny cenowo – tłumaczy dyrektor finansowy Portu Gdynia Maciej Bąk.

Zarząd portu rozpoczyna proces dialogu konkurencyjnego. – Z końcem roku wybierzemy partnera i podpiszemy wiążącą umowę na realizację – przedstawia harmonogram prac prezes portu.

Zarząd portu poszukuje inwestorów branżowych, którzy zapewnią terminalom ładunki. Prezes zapewnia, że nie byłoby trudności z pozyskaniem inwestorów finansowych. – Sektor bankowy ma nadpłynność – wskazuje Meller.

Przewiduje, że pierwsza część Portu Zewnętrznego, przeznaczona dla obsługi budowy farm wiatrowych, będzie gotowa do końca 2024 roku, o ile rząd przyjmie ten projekt, co powinno stać się do 2 kwietnia. Pozostała część Portu Zewnętrznego, czyli terminal kontenerowy, ma być oddany do użytkowania w 2028 roku.

Rekordowy 2020 rok

W 2020 roku Port Gdynia przeładował rekordowe 24,6 mln ton, o 2,9 proc. więcej niż w bardzo dobrym 2019 roku. Przeładunki kontenerów wzrosły o 0,9 proc.

Port zamknął rok rekordowymi inwestycjami wartości 219 mln zł. W najbliższych trzech latach nakłady przekroczą miliard zł. – Są to w większości nasze środki – zapewnia dyrektor finansowy Port Gdynia.

W tym roku gotowe będzie m.in. poszerzone wejście do portu i oddany do użytku terminal promowy. Ruszyła budowa 30-hektarowego Centrum Logistycznego w Kosakowie, które w przyszłości będzie także zapleczem Portu Zewnętrznego.

Przychody ze s … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRuszyły prace na działce po LOK-u. Powstanie tu kilkupiętrowy blok?
Następny artykułRośnie zainteresowanie kredytami na OZE