A A+ A++

O konieczności budowy w Bielsku-Białej nowoczesnego węzła przesiadkowego mówi się od dawna. W najbliższych latach te plany mają zostać wprowadzone w życie. Tereny wokół dworców PKP i PKS mają zostać przebudowane. Władze miasta chcą, aby powstała w tym rejonie nowoczesna infrastruktura łącząca transport kolejowy z komunikacją autobusową i samochodową. Powstać ma też ul. Nowopiekarska – nowa droga pełniąca funkcję północnej obwodnicy miasta. W planach jest wielopoziomowy parking po wschodniej stronie dworca PKP, budowa przykrytej kładki dla pieszych oraz nowego wiaduktu łączącego rondo przy parkingu obok Galerii Sfera z ulicą Warszawską. Pojawiają się też pomysły wielkopowierzchniowego zadaszenia dworca PKP.

Co się stanie z kładką łączącą dworce PKP i PKS?

Jednak o tym, jak będzie wyglądało otoczenie bielskiego dworca kolejowego, dowiemy się dopiero po rozstrzygnięciu konkursu na przygotowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej. Konkurs, na zlecenie urzędu miejskiego, zorganizował bielski oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich. Jego celem jest wypracowanie najlepszych rozwiązań funkcjonalnych pod budowę nowoczesnego centrum komunikacyjno-przesiadkowego. Posłużą one do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Otoczenie bielskiego dworca PKP bardzo się zmieni Piotr Then

Obszar wskazany w konkursie obejmuje aż 30 hektarów wokół terenów kolejowych wraz z zabytkowym dworcem. Głównym wyzwaniem stojącym przed projektantami jest wykreowanie nowej wizji miejsca będącego częściowo poprzemysłowym fragmentem przedmieścia i terenów kolejowych wymagających rewitalizacji, a w części ważnym fragmentem centrum Bielska-Białej.

– Wiążemy z tym konkursem duże nadzieje, chodzi bowiem o zagospodarowanie ważnego obszaru miasta. Zależy nam na spójnej i mądrej koncepcji uporządkowania i przekształcenia tego miejsca w spójną i wielofunkcyjną strefę śródmiejską – podkreśla Maciej Zuber, prezes oddziału SARP w Bielsku-Białej.

– Jesteśmy bardzo ciekawi, jak architekci i urbaniści podejdą do rozwiązań komunikacyjnych. Wśród kluczowych dla funkcjonowania tej przestrzeni pytań jest chociażby przyszłość charakterystycznej, długiej kładki dla pieszych łączącej dziś dworzec kolejowy i autobusowy. Czy powinna pozostać, a jeśli tak, to w jakiej formie? A może pojawią się inne rozwiązanie podnoszące jakość przestrzeni publicznej? – zastanawia się Maciej Zuber.

Galerii handlowej przy dworcu nie będzie

Okazuje się, że konkurs cieszy się ogromnym zainteresowaniem architektów. Zakwalifikowało się do niego aż 52 uczestników. Są to zarówno biura projektowe, zgłoszenia zespołowe, jak również indywidualne. Na złożenie prac konkursowych uczestnicy mają czas do 30 kwietnia.

W opracowaniach muszą dostosować się do wielu wytycznych, m.in. uwzględnić kontekst istniejącego zagospodarowania terenu i jego otoczenia. Wśród najważniejszych wymagań jest m.in. rozbudowa o obiekty komercyjne otoczenia historycznego dworca „Bielsko-Biała Główna”, zlokalizowanie w pobliżu parkingów park & ride, budowa nowego lub przebudowa istniejącego przejścia pieszego. Należy też uwzględnić planowane przez miasto zlokalizowanie na terenie nieużywanych bocznic kolejowych wielopoziomowych parkingów na 2 tys. miejsc.

– Oczekujemy, że propozycje zaprezentowane na pokonkursowej wystawie prac, jak i towarzysząca jej szeroka społeczna debata, odpowiedzą na pytania, w jakim kierunku należy pójść, aby spełnić oczekiwania podróżnych i mieszkańców miasta, którzy na co dzień korzystają z przestrzeni śródmieścia – mówi Maciej Zuber.

Dodaje, że od dawna dyskutuje się nad tym, jak wyważyć w takich miejscach funkcje usługowo-handlowe z tymi podporządkowanymi komunikacji. – Pamiętajmy, że przede wszystkim jest to dworzec kolejowy, a patrząc szerzej – węzeł przesiadkowy, więc towarzyszące mu funkcje muszą pozostawać wobec niego służebne – zauważa Zuber.

Otoczenie bielskiego dworca PKP bardzo się zmieniOtoczenie bielskiego dworca PKP bardzo się zmieni Piotr Then

Prezes bielskiego SARP-u dodaje, że nie wyobraża sobie, aby Bielsko poszło śladem Katowic, Krakowa czy Warszawy, gdzie dworce zostały niejako doklejone do galerii handlowych. – To zupełnie inna skala miasta. Wystarczy spojrzeć na model dworców europejskich, na przykład Hauptbahnhof w Berlinie, gdzie wyraźnie widać, że funkcje handlowe i komunikacyjne można łączyć organicznie i czytelnie strefować, jeśli tylko zachowa się zdrowy rozsądek – dodaje prezes Zuber.

Inwestycja za 400 mln zł

Zwycięzców wyłoni sąd konkursowy pod przewodnictwem Małgorzaty Pilinkiewicz, prezes Krajowej Rady Izby Architektów RP. Ze strony miasta w jury zasiada wiceprezydent Bielska-Białej Przemysław Kamiński, który podkreśla, że szacowany całkowity koszt inwestycji, czyli budowy węzła przesiadkowego wraz z powstaniem ul. Nowopiekarskiej, wyniesie około 400 mln zł.

– To potężna kwota, ale też wielkie wyzwanie, które gdy się już ziści, zmieni wizerunek całego miasta. Liczymy na to, że cały proces inwestycyjny zamknie się w okresie siedmiu lat – wyjaśnia Przemysław Kamiński.

Rozstrzygnięcie konkursu zaplanowano na 31 maja, a wystawę prac po 10 czerwca tego roku. Łączna pula nagród w konkursie wynosi 120 tys. zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAmerykanin zostanie w PGE Skrze?
Następny artykułPlany Khabiba Nurmagomedova po zakończeniu kariery