A A+ A++

To pierwsza na taką skalę impreza, ale z całą pewnością nie ostatnia. Na Międzynarodowy Zlot Drezyn w Przeworsku przybyły pojazdy nie tylko z Polski, ale i Europy.

Przed wielu laty drezyna była pomocniczym pojazdem kolejowym z napędem mechanicznym ręcznym lub spalinowym, służącym do nadzoru stanu linii kolejowych, a także do diagnostyki lub przewozu pracowników i materiałów w celu utrzymywania nawierzchni linii kolejowej.

Pierwotnie drezyną nazwany został zaprezentowany 12 czerwca 1817 roku w Mannheim dwukołowy welocyped zaprojektowany przez Karla Draisa. Podczas II wojny światowej eksploatowano drezyny pancerne przeznaczone do rozpoznania, patrolowania linii kolejowych i wykonywania innych pomocniczych zadań bojowych. Dawniej przez polskie koleje do tego typu działań wykorzystywane były przebudowane samochody Warszawa M20.

I wydawać by się mogło, że drezyny to już zupełny przeżytek. Historia, która wobec szybkiego rozwoju technologii, jest totalnym archaizmem. Ale nie! Tradycja chce być pielęgnowana i to jest bardzo cenne. Na niektórych nieeksploatowanych liniach kolejowych prowadzone są koleje drezynowe z wykorzystaniem turystycznych drezyn. W Polsce prowadzonych jest dziesięć kolejek drezynowych …

Płatny dostęp do treści

Przeczytałeś tylko fragment tekstu.
Chcesz przeczytać całość i inne artykuły premium?
Nieograniczony dostęp do pełnych tekstów od 19 groszy dziennie!
Masz już wykupiony dostęp? Zaloguj się

Pozostało 54% tekstu do przeczytania.

Wykup dostęp

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStartują linie kąpieliskowe. Od soboty łatwiej można dojechać do ośrodków w Gliwicach i w Zabrzu
Następny artykułKapele i muzykanci. Polska rzeźba ludowa na ciechanowskim zamku