Choć na pełne stosowanie MiCAR (Markets in Crypto-Assets
Regulation) przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać (nastąpi to 30 grudnia
2024 r.), to właśnie na niedzielę 30 czerwca 2024 r. przypada rozpoczęcie częściowego stosowania
tego rozporządzenia i to w dość istotnym jego obszarze. Możemy więc śmiało i z
niemałą satysfakcją powiedzieć, że doczekaliśmy się unijnych regulacji w
zakresie publicznego oferowania oraz ubiegania się o dopuszczenie do obrotu tokenów
powiązanych z aktywami oraz tokenów będących e-pieniądzem.
Czytaj więcej
Kryptoaktywa. Problem ich kwalifikacji i wyłączeń spod MiCAR
Co do zalet i wad
MiCAR zdania są podzielone, a intensywność debaty na temat skutków tego aktu
prawnego w przyszłości na pewno nie przygaśnie. Niemniej jednak czas na
przyzwyczajanie się do nowego porządku prawnego bezpowrotnie minął i jesteśmy już
w miejscu, w którym teoria zaczyna być konfrontowana z praktyką. To nie będzie
łatwe zadanie, co pokazują liczne opracowania, w tym dokumenty ESMA (European
Securities Markets Authority), chociażby w zakresie kwalifikacji
kryptoaktywów i wyłączeń spod MiCAR.
Kryptoaktywa: co powinno wzbudzać naszą czujność?
Ktoś może zapytać „ale jaki jest problem z kwalifikacją
kryptoaktywów?”. Racja, na dużym poziomie ogólności, który dotychczas mógł być
akceptowalny, nie mieliśmy z tym większego problemu. Teraz jednak musimy
posługiwać się regułami i definicjami wyznaczonymi przez prawodawcę unijnego i
zestawić pojęcia prawne z praktyką, która – zwłaszcza w obszarze kryptoaktywów
– rozwija się bardzo dynamicznie i kreatywnie. Od teraz istotne znaczenie ma
bowiem to, czy kryptoaktywo jest jednocześnie… instrumentem finansowym.
Niektóre kryptoaktywa rzeczywiście przyznają prawa zbliżone do tych, które są
tradycyjnie kojarzone z papierem wartościowym i to powinno wzbudzać naszą
czujność. Musimy sobie wyobrazić, że cały ten zbiór zróżnicowanych instrumentów
finansowych … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS