Wiedeń przedstawił nową koncepcję rozwoju obszarów miejskich opartą na strategii „Planu Rozwoju Miasta Step2025”. Strategia formułuje pola działania i środki służące wzmocnieniu istniejących i rozwojowi nowych centrów miasta. Nowe centra lokalne będą budowane w całej naddunajskiej metropolii tak, aby wszystkie udogodnienia dla mieszkańców znajdowały się w nie większej odległości niż piętnaście minut od miejsca zamieszkania.
Sklep spożywczy lub warsztat obuwniczy za rogiem, gabinet lekarski w odległości spaceru, biblioteka w sąsiedztwie, wszyscy mieszkańcy powinni korzystać z miasta, i to w najbliższej okolicy. Dlatego Wiedeń zatwierdził i zaczyna promować nową koncepcję rozwoju i rewitalizacji obszarów miejskich. Członek Zarządu miasta Wiednia ds. rozwoju miasta, Birgit Hebein, powiedziała: „Wiedeń ma stać się miastem krótkich odległości. Celem jest, aby każdy w Wiedniu mógł w ciągu kwadransa dotrzeć komunikacją miejską, rowerem lub pieszo do tętniącego życiem centrum z bogatą ofertą, od lokalnych udogodnień po wypoczynek, zdrowie i kulturę”.
Centra poszczególnych dzielnic muszą stać się bardziej atrakcyjne nie tylko dla mieszkańców i gości, ale także dla lokalnych przedsiębiorców. Austriacka stolica wzmocni rozwój istniejących i nowych centrów poszczególnych dzielnic, które będzie charakteryzowała wysokiej jakości przestrzeń publiczna, dobry i wygodny dostęp do transportu publicznego, obszary rekreacyjne i sportowe oraz miejsca spotkań.
Koniec centrów handlowych na obrzeżach?
Ogromne centra handlowe znajdujące się na obrzeżach, które są sprzeczne z ideą miasta krótkich odległości, czekają na ograniczenia. I choć wspierane będzie naturalne wielofunkcyjne zagospodarowanie przestrzenne Wiednia, zajmujące dużo miejsca obiekty typu centra handlowe czekają na ograniczenia. Jak wyjaśniają przedstawiciele władz wiedeńskich, takie oderwane od tradycyjnej struktury miejskiej obiekty są sprzeczne z jakością przestrzeni miejskiej i stanowią obciążenie dla środowiska i zdrowia ludzi. Tak więc w przyszłości centra handlowe mogą być budowane tylko tam, gdzie istnieją dobre połączenia komunikacyjne i fizyczna bliskość innych centrów. Zostanie to osiągnięte m.in. poprzez zapisy dotyczące budynków wielokondygnacyjnych, określenie typów centrów handlowych oraz przepisy dotyczące parkingów naziemnych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS