A A+ A++

Umęczeni pandemią klienci chcą większych mieszkań, z tarasami i ogrodami. Ale nadal jest boom na małe metraże.

Trend zakupu bardziej przestronnych mieszkań obserwuje Atal. Wśród kupujących lokale dla siebie najpopularniejsze są trzy pokoje o pow. ok. 60–65 mkw.

– A jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były mieszkania dwupokojowe o metrażu ok. 40 mkw. – mówi Angelika Kliś, dyrektor zarządzająca ds. sprzedaży i marketingu w Atalu. – Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, w większych lokalach, na osiedlach oferujących więcej udogodnień. Potwierdzeniem jest rosnący popyt na mieszkania i apartamenty o powierzchni ponad 100 mkw. w budynkach o podwyższonym standardzie.

Takie nieruchomości znikają już w pierwszych dniach po rozpoczęciu sprzedaży. – Zdarza się, że klienci łączą lokale, aby mieć ponad 200-metrowy apartament – mówi dyrektor z Atalu.

Gabinet, pokój dla gości

Zdaniem Angeliki Kliś pandemia w pewnym stopniu zweryfikowała nasze potrzeby związane z przestrzenią. – Klienci jeszcze bardziej zaczęli doceniać dodatkową przestrzeń, którą stanowią przestronne balkony, loggie, tarasy, ogródki – mówi dyrektor. – Jednym z najbardziej docenianych atutów mieszkań jest elastyczna powierzchnia, która może służyć np. jako gabinet czy pokój gościnny.

Najwięcej dużych mieszkań Atal planuje w obiektach o podwyższonym standardzie. Dla przykładu w stołecznej inwestycji Bartycka 49 Apartamenty właściciela znalazło właśnie mieszkanie o pow. 138,6 mkw. z niemal 50-metrowym balkonem. W aglomeracji śląskiej największy, 137-metrowy, apartament Atal oferował w kompleksie Sokolska 30 Towers. We Wrocławiu ponad 100-metrowe mieszkania są dostępne w zabytkowym, postindustrialnym budynku Nowe Miasto Młyn Różanka.

Karolina Opach, kierownik działu sprzedaży w Quelle Locum, zauważa, że na popularności zyskały mieszkania na parterze. Klienci chcą mieć nawet niewielki ogródek. Popularnością cieszą się też lokale z większymi balkonami.

– W pierwszej kolejności sprzedają się u nas mieszkania dwupokojowe, które są dobrym produktem inwestycyjnym. Wybierają je także single i pary – mówi Karolina Opach. – W naszym nowym projekcie Greendustry Zabłocie na krakowskim Zabłociu najwięcej pytań dotyczy dużych, dwupoziomowe mieszkań.

Największy lokal w tej inwestycji ma 160 mkw. Mieszkania można też łączyć.

Pytany o preferencje klientów Witold Indrychowski, prezes Merari, odpowiada, że jest za wcześnie, by mówić o trwałych zmianach. – Nasi klienci kupują dziś mieszkania na własne potrzeby – mówi. Na krakowskim osiedlu Śliczna 36i6 najmniejsze mieszkania mają ok. 60 mkw., największe – ok. 140 mkw. Jak wyjaśnia prezes Indrychowski, lokale w tej inwestycji zostały zaprojektowane głównie z myślą o rodzinach, aby zapewnić im jak najbardziej komfortowe warunki.

W Bouygues Immobilier Polska największą popularnością cieszą się mieszkania kompaktowe. – Wyróżniają się dwupokojowe lokale o powierzchni ok. 35 mkw. – mówi Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży w Bouygues Immobilier Polska. – Pod wpływem epidemii preferencje zaczynają się jednak zmieniać. Zauważamy nową tendencję – klienci potrzebują coraz większych mieszkań w danym typie. Dla wszystkich ważny jest układ i metraż, ale zauważyliśmy, że wielu klientów zwraca uwagę na części wspólne. Oczekują atrakcyjnego wyglądu i wysokiego standardu wykonania.

Dyr. Grabowski podkreśla, że oferta musi być różnorodna. Firma projektuje także duże lokale. Na przykład we wrocławskiej inwestycji Centreville pięciopokojowy, dwupoziomowy apartament ma ok. 140 mkw., podobny w Wileńskiej Express w Warszawie – 150 mkw.

Bariera finansowa

Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl, zauważa, że struktura oferowanych przez deweloperów mieszkań w ub.r. niespecjalnie się zmieniła. – To zupełnie zrozumiałe i przewidywalne – mówi. – Zmiana w zaledwie kilka miesięcy nie jest możliwa, podobnie jak nie są w stanie z dnia na dzień ulec rewolucyjnym zmianom preferencje klientów. Takie procesy są długotrwałe i powolne, zależą od wzrostu średniej zamożności społeczeństwa, procesów demograficznych czy zmian charakterystyki gospodarstw domowych.

Z analiz RynkuPierwotnego.pl wynika, że na początku stycznia 2020 r. jednopokojowe mieszkania stanowiły 11,27 proc. oferty deweloperów, na początku stycznia br. – 10,41 proc. Podaż dwupokojowych spadła z 37,47 do 37,19 proc. Wzrosła zaś, z 37,18 do 38,46 proc., mieszkań trzypokojowych, a czteropokojo … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Polacy muszą wiedzieć, kto naprawdę stoi za tym czynem”. 16 tys. podpisów pod apelem ws. śmierci Adamowicza
Następny artykułBurmistrz Aleksandrowa próbuje oczernić marszałka Schreibera? Zdecydowany komentarz UM