A A+ A++

Pragniemy przekazać Państwu kilka bardzo ważnych informacji, które mogą mieć istotne znaczenie dla Mieszkańców – podatników podatków/opłat lokalnych (m. in. od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi).

Obowiązkiem gminy na podstawie Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest prowadzenie działań windykacyjnych. Podstawowe działania obejmują wysyłanie upomnienia, obecnie koszt wysłania upomnienia wynosi 11,60 zł. Zgodnie z  nowym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 2021 r. (Dz.U. poz. 67), wysokość kosztów takiego upomnienia skierowanego do zobowiązanego od dnia 13 października 2021 r. wzrośnie do 16 zł.

Oprócz upomnień, które co do zasady są niezbędne w celu wszczęcia ewentualnej egzekucji administracyjnej, pierwszym krokiem, który gmina podejmuje jest informowanie Państwa za pośrednictwem dostępnych kanałów informacyjnych (m. in. wiadomości sms, rozmowa telefoniczna) o istniejącym zadłużeniu. Działania te mają charakter dobrowolny, określane są w ustawie jako „czynności informacyjne”, w ślad za którymi podejmowany jest kolejny etap – wysłanie upomnienia. Jeżeli jednak te działania nie spowodują wpłaty zobowiązań gmina ma obowiązek wystawić tytuł wykonawczy i przekazać do dalszej egzekucji do właściwych urzędów skarbowych.

Szanowni Państwo, w świetle aktualnie obowiązujących przepisów ma to szczególne znaczenie, bowiem przekazanie od 20 lutego 2021 roku egzekucji do urzędu skarbowego, będzie wiązało się z poniesieniem przez Zobowiązanego dodatkowych kosztów, tj.

wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli przesłanie tytułu wykonawczego do egzekucji to koszt 40,00 zł, jeśli nastąpi wszczęcie egzekucji administracyjnej opłata ta zostanie podwyższona do 100,00 zł (opłata manipulacyjna)
opłaty egzekucyjnej w wysokości 10% lub 5% w zależności od tego czy zapłata zostanie wyegzekwowana czy też nastąpi zapłata bezpośrednio do urzędu skarbowego lub wierzyciela. Ponadto Dłużnik będzie zobowiązany do zwrotu wydatków jakie urząd skarbowy poniesie w związku z prowadzoną egzekucją administracyjną.
Są to opłaty za jeden tytuł wykonawczy, każdy następny tytuł wykonawczy to kolejne 100 zł. Możliwe jest łączenie zaległości ale tylko za dany rok podatkowy.

Najlepiej zobrazuje to przykład:

– jeżeli zaległość z tytułu podatku wynosi 150,00 zł – po wysłaniu do Państwa upomnienia nastąpi wszczęcie egzekucji administracyjnej, a następnie wszczęcie postępowania egzekucyjnego – urząd skarbowy pobierze około 320,00 zł

Złożą się na to:

dla gminy należność główna w kwocie 150,00 zł + koszty upomnienia – 11,60 zł, od 13.10.2021 roku – 16 zł
dla urzędu skarbowego opłata manipulacyjna – 100,00 zł,
                             opłata egzekucyjna – przy 10% – 15,00 zł,

                             zwrot wydatków – średnio 3 listy- 34,80 zł,

                                                           inne – wg. Specyfikacji

Chcemy podkreślić, że opłaty pobierane przez urząd skarbowy nie są przekazywane do Urzędu Gminy. Stanowią one przychód budżetu państwa. Ministerstwo Finansów wprowadzając opłatę manipulacyjną uzasadniło to w następujący sposób: „opłata manipulacyjna oprócz refinansowania wydatków poniesionych przez organ egzekucyjny pełni funkcję prewencyjną i wychowawczą. Promując zachowania społecznie pożądane, wpływa na wzrost świadomości obywateli w zakresie terminowego wykonywania obowiązków”. 

Jak wspomniano na wstępie tej informacji, prowadzenie egzekucji administracyjnej przez urząd gminy to obowiązek, a nie wybór.

Wspólnie możemy działać tak, by te koszty nie powstały i nie narażały domowych budżetów na nieplanowane wydatki. Dlatego też, bardzo prosimy o reagowanie na informacje jakie Państwu przekazujemy o istniejącym zadłużeniu, w formie sms-a czy już w formie upomnienia.  Należy pamiętać, że nawet jeżeli zapomnisz o zapłacie podatku – zapłać go w terminie 7 dni od dnia otrzymania upomnienia, unikając wystawienia tytułu wykonawczego, a tym samym poniesienia dodatkowych kosztów z tego tytułu.

Przypominamy, że każdy podatnik ma obowiązek zawiadomić Urząd Gminy Wodzierady o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby firmy, a po doręczeniu odpisu tytułu wykonawczego – również organu egzekucyjnego, jeśli tego nie dopełnisz może zostać nałożona kara pieniężna do wysokości 3.800 zł ( art. 168d § 1 i § 3 pkt 1 u.p.e.a.)

Informacje dotyczące aktualnego stanu Państwa rozliczeń z tytułu podatków i opłat lokalnych uzyskacie Państwo  telefonicznie: podatki tel. 43 677 49 69, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi tel. 46 677 49 72

Wójt Gminy Wodzierady

                                     /-/ Renata Szafrańska

Redakcja serwisu ŁaskOnline.pl nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMiasto od Nowa – odc. 21
Następny artykułOpieka Senioralna – konferencja w Dolnobrzeskim Ośrodku Kultury