A A+ A++

Wiceszef KE: elektryfikacja transportu wymaga większego zaangażowania krajów Europy Środkowej

24.06.2021r. 17:00

Głównym zadaniem “CEE Green Transport Initiative” jest przyspieszenie rozwoju zeroemisyjnego transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Inicjatywę powołały w czwartek Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA).

Na specjalnej konferencji z tej okazji Szefczovicz podkreślał, że elektryfikacja i dekarbonizacja transportu drogowego jest kluczowym elementem planu zielonej Europy, dlatego projekty takie jak Green Transport Initiative są tak ważne. “Przedstawiciele branży w Europie Środkowo-Wschodniej znają lokalne uwarunkowania i dostrzegają olbrzymi potencjał w tym regionie. Ważne jest, aby wasz głos został usłyszany w Brukseli” – zaznaczył.

Szefczovicz dodał, że do końca dekady Europa będzie potrzebować trzech milionów punktów ładowania. Podkreślił, że powinny być rozmieszczone równomiernie, tymczasem dziś 75 proc. europejskich ładowarek funkcjonuje w trzech państwach: Niemczech, Francji i Niderlandach.

“Duża część Europy szybko zmierza w kierunku powszechnej elektryfikacji transportu drogowego, zaś kraje Europy Środkowej i Wschodniej pozostają w tyle. To kwestia, którą musi się zająć cała Europa, w tym administracja publiczna czy organizacje pozarządowe” – podkreślił Szefczovicz

Polski minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka wskazał podczas konferencji, jak ważna jest współpraca całego regionu CEE oraz popandemiczny, zielony rozwój m.in. w transporcie. “Musimy ustanowić wspólne cele dla całego naszego regionu, ponieważ mamy zbieżne oczekiwania – czyste powietrze i czysty transport. My, jako CEE powinniśmy być akceleratorem rozwoju elektromobilności. Wspieramy w tym zakresie także europejski Zielony Ład” – zaznaczył Kurtyka.

Minister klimatu dodał, że PKB per capita w regionie jest proporcjonalnie niższy, a rynek pojazdów z drugiej ręki – mocno rozwinięty. Dlatego konieczne jest znaczące przyspieszenie rozwoju zeroemisyjnego transportu, uwzględniając przy tym wszystkie podmioty należące do łańcucha powiązań, w tym producentów, administrację czy uczelnie techniczne – ocenił Kurtyka.

Jego zdaniem Green Transport Initiative to istotny krok na drodze do świata, w którym oddychamy czystym powietrzem w naszych miastach i podróżujemy bez negatywnego wpływu na środowisko.

Aleksander Rajch z PSPA, przedstawiając cele Green Transport Initiative podkreślił, że problemy i wyzwania są tożsame dla całego regionu. “Tylko jedno, wspólne przedsięwzięcie dla tej części Europy jest w stanie coś zmienić na lepsze, łącząc wszystkich naszych partnerów, ich wyzwania i oczekiwania, które wybrzmią w europejskim dyskursie. Cieszymy się także, że nasze przedsięwzięcie ma duży potencjał i już teraz duże wsparcie, m.in. ze Słowacji czy Węgier” – zaznaczył Rajch.

Patric Krizansky z SEVA wskazał Polskę jako największego dostawcę baterii do pojazdów PHEV i BEV, ale przypomniał, że w elektromobilności bez zrównoważonego rozwoju nie da się osiągnąć sukcesu.

“Jesteśmy daleko w tyle za Niderlandami, Norwegią czy Francją. Mamy świadomość wieku naszego parku samochodowego, braków w infrastrukturze ładowania i problemów z jakością powietrza w naszym kraju. Jesteśmy za to ambitni i te ambicje chcemy przerodzić w konkretne działania” – powiedział Krizansky.

W ramach porozumienia, PSPA oraz SEVA, będą wspólnie pracować nad kształtowaniem podstaw prawnych dla pomyślnego ustanowienia ekologicznego transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEstakada Kwiatkowskiego – naprawa dylatacji
Następny artykułMSI CMP 50HX MINER – producent ujawnia specyfikację karty do kopania Ethereum. W środku mocno obcięty rdzeń Turing TU102