Opłatę za przejazd dla pojazdów przekraczających 3,5 t. wprowadzono 2011 roku i co jakiś czas sieć dróg objęta tym obowiązkiem jest rozszerzana. Ostatnie powiększenie sieci miało miejsce w 2017 roku. Obecnie w Polsce obowiązkiem uiszczania opłaty za przejazd drogami objętych jest ok 3 600 km dróg, w tym 2 520 km autostrad i dróg ekspresowych oraz 1 100 km dróg krajowych.. Najczęściej obejmuje on odcinki dróg krajowych wybudowane w najwyższym standardzie, tj. autostrady i drogi ekspresowe, a na zasadzie wyjątku także drogi krajowe klasy G i GP, na które może przenosić się ruch pojazdów ciężkich.
Z odpowiedzi udzielonej przez Stanisława Bukowca Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury na interpelację posła Mateckiego wynika, że od 1. listopada 2024 roku rząd sieć dróg objętych płaceniem zamierza powiększyć o 1600 km.
Poza koniecznością zapewnienia funduszy na utrzymanie istniejących dróg, budowę kolejnych i spłatę zaciągniętych zobowiązań, opłaty mają „doprowadzić do równego traktowania wszystkich przedsiębiorców w Polsce, niezależnie od części kraju w której prowadzą oni swoją działalność”. Za wprowadzeniem odpłatności zdaniem wiceministra przemawia fakt, że „obecna sytuacja uprzywilejowuje zagranicznych przewoźników w Polsce, podczas gdy polscy przewoźnicy muszą regularnie uiszczać opłaty drogowe w innych państwach Unii Europejskiej”.
Chodzi o to, z czym mamy do czynienia na S61, pojazdy ciężarowe zagranicznych przewoźników jadą w głąb kraju nie ponosząc za to opłat. Odpłatność za drogi ma zdaniem ministerstwa także niwelować „przewagę konkurencyjną sektora drogowego w stosunku do sektora kolejowego”.
Z załączonej przez wiceministra Bukowca mapy wynika, że opłatą objęte będzie około 125km drogi S61. Są to odcinki: węzeł Śniadowo – Łomża Południe, węzeł Kolno (Kisielnica) – Ełk Południe, Wysokie – Raczki i obwodnica Suwałk. Druga droga szybkiego ruchu w województwie – S8 płatna będzie na całym odcinku Warszawa – Białystok.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS