A A+ A++

Jeden z najczęściej odwiedzanych przez podróżnych dworców kolejowych w Gdańsku to dziś wątpliwa wizytówka miasta. PKP co prawda w 2014 r. zafundowały mu lifting, ale zmiany nie wpłynęły na jego zapuszczony wygląd. O pilną interwencję woła też obskurny plac koło obiektu.

Ma się to zmienić. PKP właśnie ogłosiły przetarg na przebudowę dworca. Kolejarze precyzyjne określili, że zwycięzca dostanie na wszystko 539 dni. Przy założeniu, że nie będzie żadnych opóźnień, dworzec powinien być gotowy na przełomie lata i jesieni 2022 r.

Tak na wizualizacjach wygląda nowy dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz TBi Architekci/PKP S.A.

Nowa stacja kolejowa wyrośnie na gruzach starej. Za projekt odpowiada firma TBi Architekci. Wizualizacje gdańskiej pracowni przedstawiają podłużną, kanciastą bryłę o szarej elewacji ze stalowych płyt. W planie jest też wiele przeszkleń, a na dachu pas zieleni.

Projekt zakłada zwiększenie powierzchni użytkowej dworca. Po jego zachodniej stronie powstanie nowy pasaż na działalność usługową, np. sklepiki czy punkty gastronomiczne. Po wschodniej przewidziano poczekalnie i kasy biletowe. Z placu znikną szpetne dobudówki.

Gdańsk. Nowy dworzec jak lotnisko w Radomiu?

Lokalni aktywiści mają jednak mieszane odczucia, a ci bardziej złośliwi mówią, że nowy dworzec przypomina blaszane lotnisko w Radomiu.

– W porównaniu ze stanem obecnym przedstawiona wizja wygląda zdecydowanie lepiej. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że to drugi najważniejszy, albo nawet najważniejszy dworzec w półmilionowym mieście, to jest zdecydowany niedosyt. Ot, zwykły, niewielki “blaszak”, który mógłby stanąć dosłownie wszędzie – przyznaje Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

– Myślę, że Wrzeszcz – jako bardzo wyraziste miejsce – zasługuje jednak na coś więcej. Obawiam się też, że z peronu budynek będzie wyglądał jak zwykły magazyn – i to nie z winy pracowni czy samego projektu, a oszczędności na materiałach przy realizacji, z którą powszechnie mamy do czynienia – dodaje Karol Spieglanin.

“Brak odpowiedniej skali” 

Arkadiusz Kowalina, dzielnicowy radny, broni kształtu bryły. Uwagi ma jednak do elewacji: – Nie pasuje do Galerii Metropolia, wygląda jak powtórka ze stacji Sopot, może przyciągnąć grafficiarzy.

Kowalina wątpi też, czy nowy obiekt może być funkcjonalny. – Wrzeszcz to dzielnica śródmiejska, wielki węzeł komunikacyjny, gdzie codziennie krzyżują się drogi tysięcy ludzi. Takie przedsięwzięcie powinno być wykonane w ścisłej współpracy z miastem oraz w nawiązaniu do planów zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem projektowi brakuje właściwej skali do obsłużenia ogromnej ilości pasażerów.

Zapytaliśmy kolejarzy, czy konsultowali projekt z miastem. Czekamy na odpowiedź. PKP wyceniają przebudowę dworca na 14 mln zł.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTo tylko teledysk
Następny artykułW wielu kościołach odbędą się dwie pasterki. Apel KEP