Węże to antynagroda filmowa, polski odpowiednik Złotych Malin, przyznawane od 2012 r. Nazwa “Węże” nawiązuje do kultowego filmu Marka Piestraka “Klątwa doliny węży” z 1987 r., który jest powszechnie uważany za jeden z najbardziej nieporadnych obrazów w historii rodzimej kinematografii.
W tym roku na nominację do Węży trzeba było poczekać nieco dłużej, ale jak tłumaczą przedstawiciele Popkulturowej Akademii Wszystkiego (PAW), “naprawdę polska kinematografia dostarczyła. I mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszym”.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W tym roku Węże będą przyznawane w 14 kategoriach. Faworytem jest Patryk Vega z filmami “Niewidzialna wojna” (13 nominacji) i “Miłość, seks & pandemia” (6 nominacji). Spore szanse ma również “Gierek” (12) i “365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni” (9). “W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – po więcej niż jedną nominację mają m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha” – czytamy w oficjalnej informacji.
Na wyjątkowe “uznanie” zasługuje w tym roku Rafał Zawierucha, który doczekał się własnej nominacji: “Najgorsza rola Rafała Zawieruchy”. “I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę…” – informuje PAW.
Lista nominowanych do Węży 2022:
WIELKI WĄŻ:
365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) – za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) – za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) – za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) – za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska) – za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega) – za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.
Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega) – za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) – za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) – za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk – za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa “autobiografia”.
Najgorsza reżyseria:
Barbara Białowąs, Tomasz Mandes – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
Heathcliff Janusz Iwanowski – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
Daniel Markowicz – Plan lekcji
Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia
Patryk Vega – Niewidzialna wojna
Michał Węgrzyn – Gierek
Najgorszy scenariusz:
Duch Święty – Powołany
Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki – Gierek
Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
Olaf Olszewski, Patryk Vega – Miłość, seks i pandemia
Patryk Vega – Niewidzialna wojna
Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:
365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska)
Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)
Najgorsza rola męska:
Sebastian Dela – Miłość seks i pandemia
Michał Koterski – Gierek
Michał Koterski – Krime story. Love story
Antoni Pawlicki – Gierek
Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna
Najgorsza rola żeńska:
Małgorzata Kożuchowska – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
Małgorzata Kożuchowska – Gierek
Małgorzata Kożuchowska – Zołza
Anna Mucha – Niewidzialna wojna
Anna Maria Sieklucka – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
Najgorszy duet na ekranie:
“365 dni: Ten dzień” i “Kolejne 365 dni”
Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska – Gierek,
Anna Mucha i Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna
Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek
Patryk Vega i Bóg – Niewidzialna wojna
Występ poniżej talentu:
Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska
Krystyna Janda – Jak pokochałam gangstera,
Andrzej Seweryn – Każdy wie lepiej
Cezary Żak – Gierek
Cezary Żak – Krime Story, Love Story
Artur Żmijewski – Zołza
Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:
Stefan Idziołek – Plan lekcji
Łukasz “Krupnik” Krupiński – Miłość na pierwszą stronę
Karol Lis – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
premier Filip Rawicki – Gierek
Patryk Vega – Niewidzialna wojna
Żenująca scena:
Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci – 365 dni: Ten dzień
Gra w golfa – 365 dni: Ten dzień
Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka – Gierek
Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna
Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego – Niewidzialna wojna
Efekt specjalnej troski:
Czołówka – Nie cudzołóż i nie kradnij
Przemiana Vegi w grubego i z powrotem – Niewidzialna wojna
Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu – Niewidzialna wojna
Wypadek samochodowy – Niewidzialna wojna
Zombie – Apokawixa
Najgorszy teledysk okołofilmowy:
Ania – Andrzej Piaseczny – Ania
Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek
Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę
Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story
Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia
Najgorszy plakat:
Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
Good Life – Greckie wakacje (dystr. Best Film)
Lyle, Lyle Crocodile – Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP)
Mainstream – Król internetu (dystr. Kino Świat)
Paws of Fury: The Legend of Hank – Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films)
Viens, je t’emmène (francuski), Nobody’s Hero (międzynarodowy) – Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films)
Multinomicje dla fimów:
Niewidzialna wojna 13
Gierek 12
365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni 9
Miłość, seks & pandemia 6
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle 5
Krime Story, Love Story 4
Plan lekcji 3
Zołza 3
Apokawixa 2
Jak pokochałam gangstera 2
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 2
Miłość na pierwszą stronę 2
Powołany 2
W najnowszym odcinku podcastu “Clickbait” omawiamy 95. galę wręczenia Oscarów. Czy werdykt jest słuszny? Kto był największym przegranym? Jakie kreacje gwiazd nas zachwyciły? Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS