Ultracienka, bezprzewodowa „skóra VR”, opracowana przez zespół naukowców z City University of Hong Kong i ich współpracowników, ma zapewniać żywe i „spersonalizowane” wrażenia dotykowe w wirtualnym świecie.
WeTac niczym druga skóra
Urządzenia do VR pozwalają w dużym stopniu zanurzyć się w wirtualnym świecie, sprawiając, że użytkownik czuje się aktywnym elementem całości. Gwarantują one przede wszystkim doskonałe wrażenia wzrokowe i słuchowe. W przypadku doznań dotykowych nie jest już tak różowo – dzisiejsze urządzenia są z reguły nieporęczne i splątane przewodami.
Rozwiązaniem na to ma być opracowany przez naukowców z City University of Hong Kong zaawansowany, bezprzewodowy system interfejsu dotykowego o nazwie WeTac. Miękki, ultracienki materiał, z którego został zbudowany, zbiera spersonalizowane dane dotyczące wrażeń dotykowych, aby zapewnić żywe doświadczenia w VR oraz AR.
Dotykowa informacja zwrotna ma ogromny potencjał, wraz z informacjami wizualnymi i dźwiękowymi, w wirtualnej rzeczywistości (VR), dlatego cały czas staraliśmy się, aby interfejs dotykowy był cieńszy, bardziej miękki, bardziej kompaktowy i bezprzewodowy, aby można go było swobodnie używać na dłoni, jak druga skóra.
Elektroniczna „skóra” jest lekka i została wykonana z gumowatego hydrożelu, który przykleja się do dłoni i palców i połączona z małą baterią (ładowaną bezprzewodowo) oraz systemem Bluetooth. Hydrożel jest usiany 32 elektrodami rozłożonymi na dłoni, kciuku i palcach, przez które przepływa prąd elektryczny w celu wytworzenia wrażeń dotykowych. Zespół twierdzi, że stymulując określone kombinacje tych elektrod o różnej mocy, system WeTac może symulować szereg doświadczeń. W wersjach demonstracyjnych zaprezentowano między innymi łapanie piłki tenisowej, jak i wrażenie, że po dłoni użytkownika spaceruje wirtualna mysz.
Ponieważ poszczególne osoby mają różną wrażliwość, ta sama siła sprzężenia zwrotnego może być odczuwana w różny sposób w rękach różnych użytkowników. Dlatego musimy odpowiednio dostosować parametry sprzężenia zwrotnego, aby zapewnić wszystkim użytkownikom uniwersalne narzędzie.
System WeTac będzie miał sporo zastosowań
Zespół twierdzi, że system można sparować z rzeczywistością wirtualną lub rzeczywistością rozszerzoną. Ma on potencjał, by znaleźć zastosowanie w grach, sporcie, działaniach społecznych oraz zdalnym sterowaniu robotami.
Wierzymy, że jest to potężne narzędzie do zapewniania wirtualnego dotyku i stanowi inspirację dla rozwoju metaverse, interfejsu człowiek-maszyna (HMI) i innych dziedzin.
Jak prezentuje się system WeTac, możecie zobaczyć na poniższym filmie:
Źródło: techxplore.com
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS