Wenezuelski patrolowiec Naiguatá (CG 23) typu Guaicamacuto zatonął 30 marca po zderzeniu z wycieczkowcem RCGS Resolute. Operator statku, Columbia Cruise Services, w oficjalnym oświadczeniu obarcza winą stronę wenezuelską. Caracas nie wydało oświadczenia, natomiast prezydent Nicolás Maduro oskarżył załogę wycieczkowca o „terroryzm i piractwo”.
Według Columbia Cruise Services RCGS Resolute zmierzał w stronę Curaçao. Na pokładzie nie było pasażerów, a jedynie licząca trzydzieści dwie osoby załoga. Jednostka zatrzymała się na wodach międzynarodowych, 13,3 mili morskiej od wenezuelskiej wyspy Tortuga, gdzie zaczęła rutynowy przegląd i próby silników napędu głównego.
Krótko po północy 30 marca do wycieczkowca podszedł patrolowiec Naiguatá, który zarzucił mu naruszenie wód terytorialnych Wenezueli i zażądał udania się do Puerto Moreno na pobliskiej wyspie Margarita. Kapitan statku poprosił o powtórzenie żądania i nawiązał stałą łączność z armatorem.
Wkrótce potem patrolowiec oddał strzały ostrzegawcze, zwiększył prędkość i pod kątem 135 stopni uderzył w dziób RCGS Resolute od strony prawej burty. Taranowanie okazało się zabójcze – nie dla celu, ale dla taranującego. Wycieczkowiec ma bowiem wzmocniony kadłub, pozwalający na rejsy po wodach arktycznych. Statek odniósł drobne uszkodzenia, w żaden sposób niewpływające na zdolność do żeglugi.
RCGS Resolute with very minimal damage after the collision. Venezuelan navy say the Naiguata was seriously damaged then sunk. pic.twitter.com/DCLCYp9SkT
— CNW (@ConflictsW) March 31, 2020
Uszkodzona Naiguatá zaczęła nabierać wody, jednak zignorowała ofertę pomocy ze strony RCGS Resolute. Wycieczkowiec pozostał na miejscu zdarzenia przez mniej więcej godzinę. W tym czasie kapitan wycieczkowca nawiązał łączność z centrum koordynacji ratownictwa morskiego (MRCC) z Curaçao. MRCC poleciła wznowić rejs. Statek dotarł już bez przeszkód do Willemstad na Curaçao.
Columbia Cruise Services zapowiedziało przeprowadzenie śledztwa, mającego ustalić okoliczności wypadku. Z kolei prezydent Maduro w kolejny oświadczeniu nie wykluczył, że RCGS Resolute mógł przewozić najemników, którzy mieli zaatakować wenezuelskie bazy wojskowe.
Typ Guaicamacuto – klasyfikowany w Wenezueli jako dozorowce przybrzeżne (Buques de Vigilancia de Litoral) – obejmuje cztery jednostki zwodowane w latach 2008–2014. Okręty tego typu mają długość 80 metrów, rozwijają prędkość 22 węzłów, uzbrojone są w armatę Oto Melara kalibru 76 milimetrów i działko Oerlikon Millennium kalibru 35 milimetrów. Trzem jednostkom nadano imiona na cześć karaibskich kacyków toczących walkę z konkwistadorami w XVI wieku, natomiast ostatnia dostała nazwę Comandante eterno Hugo Chávez.
Zobacz też: Fregaty Oliver Hazard Perry do zwalczania przemytu?
(bild.de, columbia-cs.com, welt.de)
Luis García Curado, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS