A A+ A++

Kasina Wielka. Wykonawca na zlecenie GDDKiA we wtorek rozpoczął wbijanie gwoździ i mikropali w celu stabilizacji stoku w rejonie osuwiska na drodze krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej.

Zgodnie z zapowiedziami, prace związane ze stabilizacją osuwiska, które umożliwią odbudowę drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej, rozpoczęły się 4 marca. 

Zaczęto od wycinki drzew i krzewów, znajdujących się w rejonie pasa drogowego. W następnych dniach przygotowana została platforma dla sprzętu do “gwoździowania” zbocza, co ma wzmocnić teren. Ten proces rozpoczął się w miniony wtorek (12 marca). 

Na osuwisku w Kasinie Wielkiej w ciągu drogi krajowej nr 28 rozpoczęliśmy gwoździowanie. Żeby ustabilizować stok na czas prac, wbijemy w niego 49 gwoździ i mikropali, każdy z nich o długości 16 metrów – poinformowała w mediach społecznościowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Generalnym wykonawcą prac jest firma Zaberd z Wrocławia, specjalizująca się w usługach utrzymania dróg krajowych i autostrad. Część specjalistycznych prac będzie zlecana podwykonawcom. Jeśli roboty będą postępowały bez komplikacji, możliwy termin otwarcia drogi to wrzesień tego roku. Stabilizacja osuwiska i odbudowa DK 28 może kosztować około 14 mln zł 

GDDKiA zdecydowała, że ze względu na postępujące wciąż osuwisko, a także wykorzystanie ciężkiego sprzętu przy jego stabilizacji, na żadnym etapie prac nie zostanie wprowadzony ruch wahadłowy na zamkniętym obecnie odcinku DK 28. Prace mają dzięki temu przebiegać szybciej i bezpieczniej. 

Osuwisko uaktywniło się w maju 2023 roku. Początkowo zauważone szczeliny i pęknięcia na jezdni miały szerokość od 10 do 20 cm i długość do 15 m, obejmując odcinek około 50 m. Sytuacja wymusiła wprowadzenie ruchu wahadłowego, by zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom drogi. Intensywność zagrożenia osuwiskowego została potwierdzona wizytą przedstawicieli Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, którzy nakazali zamknięcie drogi. Współpraca z policją umożliwiła wyznaczenie objazdów. Obserwacje terenu wykazały, że osuwisko pozostawało aktywne, co doprowadziło do dalszego pogłębiania się pęknięć i powiększenia obszaru zagrożenia mimo braku ruchu pojazdów.

W odpowiedzi na rosnące ryzyko, przeprowadzono szczegółowe badania geotechniczne, w tym tomografię elektrooporową, metodę sejsmiczną oraz sondowanie statyczne, które dostarczyły cennych informacji o strukturze podłoża. Wyniki badań pozwoliły na zrozumienie skali problemu i opracowanie planu naprawczego, który uwzględniał głębokość i rozległość osuwiska.

Plan naprawy DK 28 zakłada realizację prac w trzech etapach, zaczynając od usunięcia ziemi i stabilizacji terenu za pomocą metody gwoździowania. Kolejne kroki obejmują wbicie w grunt pali o znacznych wymiarach, mających na celu stabilizację nowej konstrukcji drogowej oraz odbudowę jezdni na specjalnie przygotowanym „ruszcie” żelbetowym. Dodatkowo, zabezpieczenie skarpy za pomocą koszy gabionowych i odpowiednie odwodnienie ma zapobiec przyszłym zagrożeniom osuwiskowym.

Decyzja o natychmiastowym rozpoczęciu prac naprawczych jest odpowiedzią na pilną potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości komunikacji w regionie. Inwestycja ta nie tylko przywróci funkcjonalność DK28, ale także zabezpieczy ją przed potencjalnymi przyszłymi osunięciami, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników drogi.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWiceminister Krasoń: Pracujemy nad rządową ustawą o asystencji osobistej, propozycja prezydenta jest niewystarczająca
Następny artykułВ Кривому Розі оголосили день жалоби за жертвами ракетних ударів