Od zachwytu nad odwagą i otwarciem na awangardę, po zdumienie i oburzenie – takie reakcje budzi wśród rzymian ceramiczna szopka z Abruzji, stojąca na placu Świętego Piotra. Można tam usłyszeć: “Marsjanie wylądowali w Watykanie” i “co powie papież, jak to zobaczy?”.
Głosy wyrażające pochwałę dla sztuki współczesnej, łączącej style i tradycje wielu minionych wieków oraz różnych miejsc na świecie, mieszają się z opiniami: “Coś strasznego”, “Co tam robi astronauta?”.
– To wspaniale, że ktoś w Watykanie miał tyle odwagi, że zdecydował się w tym szalonym i potwornym roku wystawić nieoczywistą szopkę, obalając tradycję, do jakiej przywykliśmy w tym miejscu pod obeliskiem – powiedział w poniedziałek mieszkaniec centrum Rzymu, właściciel małej galerii sztuki współczesnej. Jak podkreślił, przybiegł na Plac Świętego Piotra, by na własne oczy zobaczyć to, o czym dyskutuje całe jego artystyczne środowisko w Wiecznym Mieście.
Mężczyzna dodał, że o tegoroczną watykańską szopkę spierają się artyści, eksperci, malarze i rzeźbiarze. Nigdy wcześniej, jak zauważył, żadna szopka przed bazyliką watykańską nie wzbudziła tylu emocji i skrajnych ocen. Ekspert w nadzwyczaj oryginalnych figurach doszukuje się licznych wpływów i inspiracji, począwszy od sztuki prymitywnej.
Szopkę przyszło również obejrzeć młode polskie małżeństwo, mieszkające pod Rzymem.
– Ale szopka – to polskie powiedzenie świetnie pasuje do tego, co tu widzimy – powiedziała kobieta, patrząc na figury-posągi z ceramiki. – Żołnierz z tarczą, kosmonauta w kombinezonie i kasku, nie mam słów – wyznał jej mąż.
Rzymianie zauważają, że trudno przede wszystkim przekonać dzieci, że to, co widzą na placu Świętego Piotra, to szopka. Zaznaczają, że takie odstępstwo od bogatej we Włoszech – kolebce szopek – tradycji ich budowania jest dla najmłodszych całkowicie niezrozumiałe.
– Dzieci widzą przed sobą przedziwne postacie, jakby z klocków lub osobliwej kreskówki. Można się ich nawet przestraszyć – to kolejna opinia, jaką można usłyszeć, stojąc przed szopką z miejscowości Castelli koło Teramo, która jest od wieków znanym ośrodkiem ceramiki. Figury wykonali w latach 1965-1975 uczniowie i nauczyciele miejscowej szkoły plastycznej. Wystawiane już były wcześniej między innymi w Jerozolimie, Tel Awiwie i w Betlejem.
Gubernatorat Państwa Watykańskiego, odpowiedzialny za instalację szopki i ustawienie choinki, argumentuje, że w prezentacji tej można odnaleźć silne nawiązania do sztuki greckiej, egipskiej i sumeryjskiej.
– Jeśli intencją pomysłodawców ustawienia tej szopki było to, by w tych ciężkich czasach wywołać uśmiech, to na pewno się to udało. Stoję, patrzę i pękam ze śmiechu – podkreślił z ironią starszy mieszkaniec jednej z kamienic koło Watykanu, który ogląda żłóbki na placu od 1982 roku, gdy pierwszy ustawiono z inicjatywy św. Jana Pawła II. Jego zdaniem jest to “ponure widowisko”.
Nie brak opinii, że figury ustawione na specjalnej platformie to “dziwny żart”, który nie licuje z powagą chwil pandemii.
Tradycją wieczoru sylwestrowego w poprzednich latach było to, że po nabożeństwie w bazylice Świętego Piotra papież Franciszek przychodził na plac zobaczyć szopkę. Nie wiadomo, czy zrobi to w tym roku w związku z restrykcjami i reżimem sanitarnym czasów pandemii.
Rzymianie oglądający szopkę są podzieleni. Jedni zastanawiają się, co powie papież, kiedy ją zobaczy i czy doceni jej awangardową formę. Inni przyznają, że lepiej by było, gdyby jej nie oglądał.
Z Watyk … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS