Jak informuje Wojskowa Akademia Techniczna, przekazanie samolotu odbyło się na lotnisku w Milewie. W wydarzeniu wzięli udział pracownicy uczelni oraz przedstawiciel dystrybutora samolotów PIPISTREL w Polsce. – Zakup samolotu Virus SW jest pierwszym zakupem samolotu ultralekkiego przez Wojskową Akademię Techniczną. Potrzeba pozyskania takiego rozwiązania wynika z prowadzonych prac badawczych – tłumaczy “Stołecznej” Ewa Jankiewicz, rzecznik prasowy WAT-u.
Virus SW jest jednym z najbardziej ekonomicznych i najszybszych na świecie, produkowanych seryjnie samolotów lekkich. Jego możliwości pozwalają na loty z prędkością ponad 260 km na godz., na dystansach sięgających 1500 km. – Virus SW z jednej strony jest bardzo bezpiecznym samolotem, z drugiej ma bardzo dobre parametry użytkowe, takie jak niskie zużycie paliwa, co w połączeniu ze stosunkowo dużymi zbiornikami paliwa daje teoretyczną możliwość przebywania w powietrzu nawet do 8 godzin. Kolejną zaletą jest jego szybkość, co ma istotne znaczenie w sytuacjach nagłych, kryzysowych, gdzie czas dotarcia na miejsce działań jest kluczowy – tłumaczy Ewa Jankiewicz.
Wojskowa Akademia Techniczna kupiła samolot do celów badawczych
Samolot został zmodyfikowany na potrzeby prowadzenia wspólnych badań naukowych przez Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji, Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa oraz Instytut Optoelektroniki. Dzięki różnego rodzaju kamerom oraz czujnikom będzie wykorzystywany do pomiaru odległości w terenie, a także w sytuacjach nadzwyczajnych na poligonach wojskowych. – Na podstawie pozyskanych danych możliwe będzie weryfikowanie działania systemów związanych z generowaniem map przejezdności dla Sił Zbrojnych RP – wyjaśnia Ewa Jankiewicz.
Kamery oraz czujniki zostały umieszczone w zasobniku, który może unieść obciążenie do 40 kg, co pozwala także montować w nim skanery laserowe, kamery termowizyjne czy aparaty do wykonywania zdjęć lotniczych. Jest też autopilot, urządzenie antykolizyjne oraz spadochronowy system ratunkowy. – Dzięki takiemu wyposażeniu wykonywanie misji będzie bezpieczne i komfortowe – zachwala WAT.
Dostawca samolotu ma także przeszkolić pilotów Wojskowej Akademii Technicznej do obsługi Virusa SW, a mechanicy odbędą szkolenia potrzebne, by zadbać o jego obsługę techniczną.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS