- W ubiegłym roku trzy włoskie ministerstwa wspólnym dekretem przekazały zarządzanie drogami leśnymi samorządom.
- Ta decyzja w praktyce zamknęła je dla prywatnych pojazdów.
- Organizacje motocyklowe z Włoch protestują i walczą o uchylenie tego przepisu.
Przypomnijmy – w ubiegłym roku trzy włoskie ministerstwa: Kultury, Polityki Rolnej i Transformacji Ekologicznej wydały wspólny dekret, który wyjmuje drogi leśne, polne i podobne spod jurysdykcji kodeksu drogowego. Ze względu na odwołania do innego dekretu – nr 34 z 3 kwietnia 2018 r., gdzie wielokrotnie drogi takie określane są jako “zamknięte dla zwykłego ruchu”, uznano to za całkowite zamknięcie odcinków dla pojazdów prywatnych.
Ministerstwo Polityki Rolnej wydało później specjalną notę, w której uściślono, że sposób korzystania z wymienionych w dekrecie dróg nie został określony w tym dokumencie, a przekazany w gestię samorządów. Niestety, lakoniczne wyjaśnienia nie przekonały włoskich motocyklistów, dla których offroad, podobnie jak dla Polaków, jest ogromnie ważną częścią życia.
Włoska Federacja Motocyklowa (FMI) wobec patowej sytuacji prawnej, postanowiła zwrócić się o do Prokuratury Generalnej o anulowanie przepisu pozbawiającego drogi leśne i polne statusu dróg publicznych. Jak czytamy w oświadczeniu FMI:
Pomimo przychylności okazywanej przez urzędników Ministerstwa Rolnictwa, dano nam do zrozumienia, że w kwestii kompetencji dotyczących zarządzania drogami leśnymi nic nie da się zmienić – nadal będą o nich decydować samorządy. FMI uznał zatem, że wobec braku możliwości zmiany dekretu, konieczne jest zakwestionowanie całego przepisu. Mamy nadzieję, że wobec zarzutu niekonstucyjności przepisu zostanie on uchylony, by zagwarantować swobodny ruch, prawo do prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawo do rekreacji.
Do czasu wprowadzenia opisywanych przepisów, wiele leśnych dróg we Włoszech miało status dróg publicznych, co pozwalało miłośnikom off-roadu uprawiać turystykę bez przeszkód. Włochy były przez to popularnym kierunkiem motocyklowych wypraw.
W walce o przywrócenie poprzedniego stanu prawnego wspierają FMI także inne motocyklowe organizacje – ANCMA (Narodowe Stowarzyszenie Producentów Jednośladów) i FIM (Międzynarodowa Federacja Motocyklowa).
Przeczytaj także: offroadowa katastrofa we Włoszech.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS