Pierwszym opadom śniegu w Polsce niemal zawsze towarzyszy powiedzenie, że zima zaskoczyła drogowców. Jak się jednak okazuje – w nadchodzącym sezonie może być inaczej. GDDKiA poinformowała, że przygotowania do tegorocznej zimy idą pełną parą. Kierowcy mogą spać spokojnie?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z zapałem rozpoczęła przygotowania na nadejście sezonu zimowego. Jak poinformowano w oficjalnym komunikacie – właśnie osiągnięto I stopień gotowości, co oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. W trakcie tegorocznej zimy przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych będzie pracować kilka tysięcy osób, a do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
Nadejście zimy oznacza dla drogowców konieczność utrzymania drożności blisko 18 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych ponad 21 tys. km. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg będą prowadzone w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Ponadto na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat GDDKiA przewiduje, że w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około
- 381 tys. ton soli drogowej,
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
- 25 tys. ton materiałów uszorstniających.
W sezonie 2024/2025 poszczególne odcinku sieć dróg krajowych i autostrad w Polsce mają być utrzymywane w następujących standardach (w tym roku brak jest standardu IV):
- Standard I – około 5,5 tys. km oznacza, że jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować na niej warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
- Standard II – około 11,2 tys. km oznacza, że jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, jego luźna warstwa może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
- Standard III – około 1,6 tys. km oznacza, że jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a tzw. śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od mo … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS