Zaburzenia odżywiania to ważny temat dla nastolatków. Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego mieli okazję, by zapoznać się z tym zagadnieniem na zajęciach prowadzonych w ramach projektu Peer Education (uczenie rówieśników). Realizuje go Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA w Lublinie.
Świdnicka placówka współpracuje z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie od kilkunastu lat. Umowę partnerską podpisuje się na dwa lata, przedłużając ją na podstawie aktywności szkoły oraz po analizie losów absolwentów. W grupie placówek partnerskich znajduje się tylko 19 szkół. „Baczyński” jest jedyną z naszego powiatu.
– UM organizuje specjalne pokazy i lekcje, które niestety z powodu pandemii zostały zawieszone. Uczniowie, czekając z niecierpliwością na niezwykle ciekawe i inspirujące zajęcia w salach laboratoryjnych, chętnie korzystają ze spotkań online. Ponieważ w klasach biologiczno-chemicznych mamy przedmiot język angielski w medycynie, czasami są to również zajęcia w języku angielskim, prowadzone jak dla studentów zagranicznych – mówi Jadwiga Kopniak, nauczyciel języka angielskiego w II LO.
Jak wyjaśnia J. Kopniak, temat zaburzeń odżywiania jest bardzo ważny dla licealistów. Brak akceptacji samego siebie często wiąże się z brakiem akceptacji własnego wyglądu, a w konsekwencji prowadzi do zaburzeń odżywiania: anoreksji, bulimii, kompensacji czy mniej znanych, ale coraz częstszych – ortoreksji (zaburzenie łaknienia, które polega na przywiązywaniu nadmiernej wagi do jakości spożywanego pokarmu) i bigereksji (zaburzenie postrzegania własnego ciała, powodujące nieustanne poczucie niezadowolenia z osiągniętych efektów i potrzebę zwiększania masy mięśniowej). Uczniom klasy IIB4 opowiedziała o nich Anna Rekowska, studentka kierunku lekarskiego. Oprócz skutków, jakie zburzenia te wywołują w organizmie, prowadząca wspomniała również o stronie psychicznej tych chorób, wyjaśniła licealistom gdzie mogą szukać wsparcia i pomocy dla siebie lub przyjaciół, a także jak rozmawiać z osobą chorą.
– To bardzo interesujący temat, który warto poruszać na zajęciach. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o anoreksji, bulimii czy ortoreksji. Na pewno wiele informacji było nowych, nieznanych nam wcześniej. Warto dowiedzieć się o zaburzeniach odżywiania jeszcze więcej – mówią Julia Duda i Julia Klamer.
Kacper Buszta dodaje, że zajęcia pomogły usystematyzować dotychczasową wiedzę: – Chodzimy do klasy o profilu biologiczno-chemicznym, więc takie zagadnienia są jak najbardziej wskazane. Pani, która prowadziła lekcję, bardzo ciekawie nam wszystko przybliżyła i wytłumaczyła.
Wirusy pod lupą
W ubiegły piątek odbyły się kolejne zajęcia prowadzone przez Annę Rekowską, tym razem na temat wirusów, HIV, AIDS. Wzięli w nich udział uczniowie klasy IIB4, pod opieką Jadwigi Kopniak i Jolanty Dubaj, nauczycielki biologii. Poszerzyli swoją wiedzę o budowie wirusów, sposobie ich wnikania do naszego organizmu, replikacji DNA, różnic między testem antygenowym i PCR. Dowiedzieli się, w jaki sposób ustrzec się przed tą groźną chorobą, jakie ma konsekwencje i czy zawsze zarażenie HIV musi wywołać AIDS. Na koniec rozwiązywali zadania z arkuszy maturalnych na temat wirusów i chorób wirusowych.
aw
Artykuł przeczytano 32 razy
Last modified: 26 lutego, 2021
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS