A A+ A++

Teatr Dramatyczny w Płocku przygotował na nowy sezon szczególną ofertę dla swojej publiczności. Pojawią się już dobrze znane spektakle i nowe widowiska, jak Rock Opera – Obrona Płocka 1920 oraz Koncert Galowy z okazji 25-lecia działalności Zespołu Pieśni i Tańca „Wisła”.

Po wakacyjnej przerwie, płoccy aktorzy wracają do grania na żywo i serdecznie zapraszają do teatru. Sezon 2021/2022 zostanie otwarty 28 sierpnia (sobota) spektaklem „Wszystko o mężczyznach” Miro Gavrana w reżyserii Krzysztofa Prusa.

Ponadto, w najbliższych miesiącach w repertuarze znajdą się m.in. dwie ostatnie premiery ubiegłego sezonu „Bambini di Praga i „Historia Ziemi. Epoka Chaotycka”.

Teatr przypomina, że zgodnie z rządowymi wytycznymi sanitarnymi, na sali obowiązują maseczki (zakryty nos i usta), przed wejściem należy zdezynfekować ręce i wypełnić oświadczenie o stanie zdrowia (lub przynieść już wypełnione – do pobrania na stronie internetowej Teatru Dramatycznego w Płocku).

Bilety można nabyć w teatrze lub online za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej Teatru.

Wszystko o mężczyznach
(Sve o muškarcima)
Miro Gavran

Wszystko o mężczyznach, fot. M. Mikulski

Przekład: Anna Tuszyńska
Reżyseria: Krzysztof Prus
Scenografia: Marek i Maciej Mikulscy
Scena Kameralna im. Jana Skotnickiego

Kim jest współczesny mężczyzna?

Adam, Paweł i Michał znają się od lat. Wybrali różne drogi życiowe, ale łączy ich przyjaźń. Przynajmniej do momentu, w którym się okaże, że łączy ich też pewna kobieta. Jan opiekuje się chorym ojcem i ma trudne relacje z bratem. Tomasz nigdy nie wybaczył ojcu rozpadu rodziny. Leon i Robert się kochają i są ze sobą szczęśliwi, ale w ich życie nieoczekiwania wkracza Patryk – dawna miłość jednego z nich. A Rudy przypadkowo zostaje striptizerem.

Kilka męskich charakterów, kilka męskich historii, każda pełna emocji i wzruszeń, a czasem śmiechu. Teatr Dramatyczny w Płocku zaprasza w podróż po męskim świecie. Powiedzą wam wszystko o mężczyznach.

– Tytuł jest oczywiście przewrotny. Nie można powiedzieć wszystkiego ani o kobietach, ani o mężczyznach. Raczej należy go rozumieć tak, że w tej oto sztuce wszystko, co jest na scenie, dotyczy mężczyzn – mówi Krzysztof Prus.

Ray Cooney
Hotel Westminster

fot. Waldemar Lawendowski

Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria: Jerzy Bończak
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Ewa Borowik
Muzyka: Krzysztof Misiak
Duża Scena

Hotel Westminster to perełka wśród fars. W pewnym londyńskim hotelu zatrzymują się wpływowy polityk z partii rządzącej z żoną oraz posłanka partii opozycyjnej. Jeśli do tego dorzucimy kochankę owego polityka, wścibską pokojówkę i fajtłapowatego sekretarza, możemy się spodziewać lawiny nieprawdopodobnych zdarzeń. Warto dodać, że politycy pracują właśnie nad ustawą obyczajową.

Lena Szatkowska, Marta Kunavar
M. Zimińska

Reżyseria: Karol Suszka
Scenografia: Dorota Cempura
Aranżacje muzyczne: Edward Bogdan
Choreografia: Jan Łosakiewicz
Wizualizacje: Mariusz Pogonowski
Scena Kameralna

Dowcipna, utalentowana, czarująca. Była jedną z pierwszych Polek, które jeździły w rajdach samochodowych. Czerwony kabriolet Bugatti był jej znakiem rozpoznawczym. Ale nie motoryzacja przyniosła jej sławę.

Mira Zimińska-Sygietyńska to ikona międzywojennego życia artystycznego. Aktorka i piosenkarka. Emancypantka. Skandalistka. Ulubienica poetów.

Wychowała się w płockim Teatrze Miejskim, gdzie pracowali jej rodzice. I właśnie teatr na zawsze pozostał dla niej najważniejszy. Drugą jej miłością był Zespół Pieśni i Tańca Mazowsze, który założyła wspólnie ze swoim mężem – Tadeuszem Sygietyńskim.

Jej prawie 100 lat życia to materiał na przedstawienie pełne pasji, namiętności i wspaniałej muzyki. Do świata Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej zabierze nas Magdalena Tomaszewska.

Ernest Bryll, Małgorzata Goraj, Jan Skotnicki
W zielonej krainie Oz

Na motywach książki Lymana Franka Bauma „The Wonderful Wizard of Oz”

fot. Waldemar Lawendowski

Reżyseria: Zbigniew Marek Hass
Muzyka: Władysław Igor Kowalski
Scenografia i kostiumy: Krzysztof Małachowski
Choreografia: Katarzyna Anna Małachowska
Opracowanie i aranżacje muzyki: Dawid Sulej Rudnicki
Wizualizacja: Wojciech Kapela
Duża Scena

Teatr Dramatyczny w Płocku zaprasza w muzyczną podróż do zaczarowanej krainy Oz.

Strach na Wróble nie ma rozumu, Blaszany Drwal chciałby mieć serce, Bojaźliwy Lew szuka odwagi. Nigdy by się nie spotkali, gdyby nie Dorota, która szuka drogi do domu. Nad Kansas, gdzie mieszkała z ciocią i wujkiem, nadciągnął wielki huragan i go zdmuchnął. Jest jeszcze Toto, pies Doroty, który chyba niczego nie potrzebuje.

We czwórkę, tanecznym krokiem, ruszają słoneczną drogą do Szmaragdowego Grodu, gdzie mieszka Wielki Oz. Wielki Oz ma im dać wszystko, czego im brakuje, czyli rozum, serce, odwagę i dom. Ale czy rzeczywiście tak będzie? Wielki Oz pomaga tylko tym, którzy potrafią sobie sami radzić.

Aktorzy zapraszają na w muzyczną podróż, podczas której nie usiedzicie na miejscach. Słoneczną drogą, tanecznym krokiem, wyruszcie z nami do kraju Manczkinów, zobaczcie pole zatrutych maków i poznajcie złą czarownicę.

Barbara Misiun
Sekretarka

wg „Dzienniczka” św. Siostry Faustyny Kowalskiej

fot. Alicja Dziedzic

Konsultacje: s. M. Elżbieta Siepak ZMBM
Muzyka i aranżacja: Józef Kaniowski
Przygotowanie wokalne: Eliza Łochowska
Wizualizacje: Robert Liberek
Dźwięk: Piotr Tobota
Autorka plakatu: Alicja Dziedzic
Scena Kameralna

Spektakl wystawiony w 90. rocznicę pierwszego objawienia Jezusa Miłosiernego św. Siostrze Faustynie Kowalskiej w Płocku.

„Sekretarka” jest duchową podróżą, sekwencją scen nacechowanych mistycyzmem, religijną estetyką i osobistą wrażliwością aktorki. Główna bohaterka – Święta Siostra Faustyna, ukazana w codzienności życia klasztornego swojej celi oraz sali szpitalnej, jest główną narratorką spotkań z Jezusem Miłosiernym, który utwierdza ją w przekonaniu o słuszności swoich poleceń, ale przede wszystkim prowadzenia „Dzienniczka”.

– Córko moja, bądź pilna w zapisywaniu każdego zdania, które do ciebie mówię o Moim miłosierdziu, bo to jest dla wielkiej liczby dusz, które korzystać z tego będą – Dz. 1142.

Przedstawienie wzbogacone jest również o dzieła Jana Pawła II – „Dalekie wybrzeża ciszy”, fragment Tryptyku rzymskiego „Strumień”, przełożone na kompozycje muzyczne Józefa Kaniowskiego.

To był wyjątkowy wieczór. 22 lutego 1931 roku. Siostra Faustyna była już niespełna rok w płockim klasztorze, który mieścił się nieopodal słynnej szkoły „Małachowianki” na Wzgórzu Tumskim. Tam ukazał się jej Jezus Miłosierny, co opisuje w „Dzienniczku”:

– Wieczorem, kiedy byłam w celi ujrzałam Pana Jezusa ubranego w szacie białej. Jedna ręka wzniesiona do błogosławieństwa, a druga dotykała szaty na piersiach. Z uchylenia szaty na piersiach wychodziły dwa wielkie promienie, jeden czerwony, a drugi blady. […] Po chwili powiedział mi Jezus: „Wymaluj obraz według rysunku, który widzisz, z podpisem: Jezu, ufam Tobie. Pragnę, aby ten obraz czczono najpierw w kaplicy waszej i na całym świecie” – Dz. 47.

I choć spowiednik polecił jej malować ten obraz jedynie w swojej duszy, to jednak wola Jezusa była inna, a ona postanowiła ją spełnić.

John Chapman, Anthony Marriott
Zamknij oczy i myśl o Anglii
(Shut your eyes and think of England)

Przekład: Elżbieta Woźniak
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Stefan Friedmann
Scenografia: Jacek Hohensee
Kostiumy: Ewa Gdowiok
Choreografia: Małgorzata Fijałkowska
Duża Scena

– Przedstawienie dedykuję wszystkim tym, który lubią się pośmiać, a więc… LUDZIOM – zaznacza Stefan Friedmann.

Szef kuchni Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku, Stefan Friedmann, poleca danie oryginalne i lekkostrawne. Wprawdzie jest to typowa angielska kuchnia, ale potraktowana jako podstawa do potrawy fusion.

Bogato wzmocniona arabskimi przyprawami, izraelskimi ziołami, dawką seksu, szczypta odmienności seksualnej, delikatnego, apetycznego szaleństwa i obfitego sosu zamożności. Przez danie przebija kolorowa nutka muzyczna o smaku swingu. Całość mocno wymieszana, zakręcona i wymacerowana. Pikanterii dodaje doraźny smak naszego rodzinnego schabowego.

– Wszystko na eleganckiej zastawie Old England, czyli dwóch półmiskach z jedną przerwą. Życzę smacznego!
Dziękuję twórcom kultowego „Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz” za udział w moim projekcie – mówił Stefan Friedmann.

Bohumil Hrabal
Bambini di Praga

Na podstawie powieści „Bambini di Praga” (1947)

fot. Waldemar Lawendowski

Adaptacja teatralna: Václav Nývlt
Przekład: Andrzej Czcibor-Piotrowski
Reżyseria: Marek Mokrowiecki
Scenografia: Marian Fiszer
Choreografia: Katarzyna Anna Małachowska
Muzyka i aranżacja: Krzysztof Misiak
Opracowanie muzyczne: Krzysztof Wierzbicki
Instalacje wideo: Robert Liberek
Autor plakatu: Mirosław Łakomski
Duża Scena

Czy można sprzedać ludziom nadzieję?

Samotne dziewczęta, sprzedawcy marzeń, zwykli ludzie. Spotykamy ich na co dzień i nie zastanawiamy się, z czym się zmagają. Jak odnaleźć sens egzystencji w zwykłej szarej codzienności na prowincji? O tym w swej niezwykle dowcipnej opowieści mówi Bohumil Hrabal.

Bohaterami sztuki są czterej oszuści podający się za przedstawicieli nieistniejącej agencji ubezpieczeniowej „Spokojna Starość”. Bez skrupułów naciągają, kogo popadnie, w praktyce nie oferując nic. Czy wszystko ujdzie im na sucho?

Bohumil Hrabal to najsłynniejszy czeski pisarz, mistrz humoru i niezwykłych obrazów codzienności. Zagłębiał się tam, gdzie rzadko sięga wzrok, opisywał historie ludzi, którzy nieczęsto stawali się bohaterami literackimi.

Historia Ziemi. Epoka Chaotycka

na podstawie książki „Pamiętnik znaleziony w wannie” oraz scenariusza filmowego autorstwa Stanisława Lema i Jana Józefa Szczepańskiego

Reżyseria: Jan Tomaszewicz
Scenografia: Krzysztof Małachowski
Muzyka: Marek Zalewski
Ruch sceniczny: Bartosz Bandura
Instalacja wideo: Konrad Klisowski
Wizualizacje: Wojciech Kapela

Rok Stanisława Lema.

Nie wiadomo dokładnie, kiedy ani gdzie wybuchła epidemia papyrolizy. Szczegółów kataklizmu nie znamy. Uczeni prechaotyccy sądzili, iż mają do czynienia z atakującym papyr zarazkiem.

Papyroliza zrujnowała życie gospodarcze. W epoce owej niepodobna się było urodzić, wzrastać, kształcić, pracować, podróżować ani zdobywać środków utrzymania bez pośrednictwa papyru. Tak wkroczył neogen w czasy chaotyckie.

Wiedzę przekazywano ustnie – pod postacią wykładów, a słuchacze ich stali się potem wychowawcami następnego pokolenia. Największą klęskę poniosły nauki humanistyczne. Ocalono ledwie drobny ułamek spuścizny literackiej.

Świat pogrążony w chaosie poznajemy razem z Pierwszym – agentem uwięzionym w tajnym, podziemnym kompleksie rządowym, gdzie wszyscy mówią szyfrem i każdy donosi na każdego. Niczym bohater Franza Kafki próbuje odnaleźć się w urzędniczej machinie i zrozumieć swoją rolę. Kim jest Pierwszy? Czy może komuś ufać? I jaka jest jego prawdziwa misja?

Teatr Dramatyczny w Płocku zaprasza do świata dystopii Stanisława Lema.

Rock Opera – Obrona Płocka 1920

Spektakl przygotowany z okazji 100 rocznicy odznaczenia Miasta Płock Krzyżem Walecznych. Libretto: Mariusz Pogonowski, na podstawie dzienników i relacji uczestników bitwy zaczerpniętych z książki „Płock 1920” autorstwa Grzegorza Gołębiewskiego.

Reżyseria: Mariusz Pogonowski
Muzyka: Krzysztof Misiak, Mariusz Pogonowski.
Aranżacja na Orkiestrę symfoniczną i chór: Piotr Wrombel.
Wizualizacje: Marta Prabucka – studentka ASP w Gdańsku.

Spektakl odbywa się pomiędzy słowami, w które ubrali swoje opowieści uczestnicy bitwy.

– To hołd dla poległych, szacunek i podziw dla bohaterów i mnóstwo emocji rodem z Hollywoodzkich filmów. To historia, która wydarzyła się na ulicach: Kwiatka, Kolegialnej, 1 maja, Kościuszki, Tumskiej na Starym Rynku w Płocku. Jeszcze można znaleźć ślady na budynkach. Żyją wśród nas kuzyni poległych, a jeden, Adam Gradowski nawet wystąpi przed państwem na scenie – opisuje Mariusz Pogonowski.

Spektakl opowiada o zdarzeniach pomiędzy godziną 12.00 18 sierpnia 1920 r. a 6.00 rano dnia następnego. To historia, która odcisnęła „piętno” na płocczanach, a zarazem została uznana za „Cud nad Wisłą”.

Występują

  • Aktorzy Teatru Dramatycznego w Płocku: Piotr Bała, Julia Chętkowska, Adam Gradowski, Bogumił Karbowski, Szymon Kołodziejczyk, Dariusz Poleszak, Maja Rybicka, Magdalena Tomaszewska, Marek Walczak.
  • Wokaliści: Sylwia Gorajek – sopran, Monika Mulska – aktorka musicalowa.
  • Soliści chóru Vox Singers: Łukasz Grodzki, Tomasz Jeżewski, Paweł Pilichowicz, Anna Strzemieczna oraz Natalia Kawszyn.
  • Zespół: saksofon – Mieczysław Grubiak, pianino – Dariusz Petera, perkusja – Jakub Krawczyk, gitara – Krzysztof Misiak, bas – Dariusz Świtalski.
  • Chór Vox Singers pod batutą Roberta Majewskiego.
  • Dyrygent: Marek Wroniszewski
  • Płocka Orkiestra Symfoniczna imienia Witolda Lutosławskiego

W spektaklu wezmą również udział uczestnicy grup teatralnych Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki.

Organizator: Stowarzyszenie Teatr Per Se.
Współorganizatorzy: Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego, Płocka Orkiestra Symfoniczna, Chór Vox Singers, Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki.

Projekt dofinansowany ze środków Urządu Miasta Płocka.
Projekt dofinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Sponsorzy: Wodociągi Płockie, Multidruk, Okruszek – producent prażynek o obniżonej zawartości tłuszczu oraz makaronów, paluszków, chrupek i wafli.

Darmowe wejściówki do odbioru u organizatorów wydarzenia.

Koncert Galowy z okazji 25-lecia działalności Zespołu Pieśni i Tańca „Wisła” POKiS

fot. Arkadiusz Pytlas

Po raz piąty wszystkie pokolenia Zespołu Pieśni i Tańca „Wisła” Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki spotkają się na scenie, by wspólnie świętować swoje 25-lecie. Koncert jubileuszowy jest okazją do zaprezentowania efektów 25 lat działalności Zespołu, którego celem jest wychowanie młodych ludzi poprzez naukę tańca, śpiewu i współdziałania w grupie.

Powstanie ZPiT „Wisła” jesienią 1995 roku przyczyniło się do ukształtowania w płockiej młodzieży wrażliwości na kulturę ludową, a także zdobycia umiejętności, które są wartościowe również w ich późniejszym, dorosłym życiu.

Podczas koncertu galowego zespół zaprezentuje swój bogaty repertuar, a na scenie obok aktualnych jego członków pojawi się pierwsze pokolenie „Wisły”. Program artystyczny uświetni Płocka Orkiestra Symfoniczna oraz specjalnie przygotowana na tę okazję kompozycja taneczno-aktorska.

Reżyserami koncertu są: Piotr Onyszko – kierownik Zespołu Pieśni i Tańca „Wisła oraz Adam Gradowski – aktor Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku.

Teatr Dramatyczny w Płocku, 6 września godz. 16.00.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPep Guardiola może zająć jego miejsce. Trener wskazał go jako następcę
Następny artykułNarodowe Czytanie 2021 w Oleśnickiej Bibliotece Publicznej im. Mikołaja Reja