A A+ A++

Dodano: 16 stycznia 2023 13:54

Tematy: grzegorz basiński srebrna góra


Ma prawie 15 metrów wysokości, a jego konstrukcja składana jest z ręcznie dopasowywanych drewnianych belek zamawianych aż w Niemczech. W srebrnogórskiej twierdzy mozolnie element po elemencie, odbudowywany jest największy most zwodzony w Polsce.

Odbudowa mostu, łączącego tak zwaną Bramę Orła z niedostępną dziś dla turystów częścią twierdzy, to część zakrojonego na ogromną skalę remontu tej fortyfikacji. Żeby poskładać skomplikowaną, prawie piętnastometrową konstrukcję podpory mostu ogromne belki trzeba było sprowadzić aż z Niemiec.

Był bardzo duży problem, żeby tak duże przekroje belek i tak długie kopić. Potem przez prawie dwa miesiące ciesielska rodzina Superson z Wrocławia wycinała elementy, połączenie ciesielskie itd., spasowywała, impregnowała, transportowała tutaj do fosy, co też nie było łatwe, bo trzeba było specjalne skonstruować do tego wozidło. Teraz trwa już montaż ręczny i taki bardzo precyzyjny wszystkich zastrzałów i elementów poziomych, łączących tę konstrukcję. – wyjaśnia Grzegorz Basiński, kierownik prac remontowo-budowlanych w Twierdzy Srebrna Góra.

Po zakończeniu odbudowy most ma działać dokładnie w taki sam sposób jak w XVIII wieku, kiedy został wybudowany. Zaprojektowano do tego specjalny mechanizm. Turyści będą mogli samodzielnie podnieść ważącą kilka ton przeprawę.

Ale też będziemy wchodzili pod most, żeby pokazać, jak taki most wznoszono. Pamiętajmy, że trzeba było te wszystkie belki tam wciągać. My teraz mamy super fajny dźwig, ale wtedy używano zbloczy. I będziemy pokazywać, jak podnieść mały kamień, jak podnieść bardzo duży kamień, jak podnieść… nie wiem, człowieka przyczepimy, będziemy próbować grupowo go podnieść i będziemy wyjaśniali te wszystkie zasady fizyki działające w zbloczach.

W Twierdzy w Srebrnej Górze – najwyżej położonej górskiej twierdzy w Europie – od półtora roku trwa największy w historii fortyfikacji remont. Na jej rekonstrukcję przeznaczono aż 24 miliony złotych pochodzących z tak zwanych Funduszy Norweskich.

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Prace przy odbudowie mostu zwodzenogo przy Bramie Orła w twierdzy w Srebrnej Górze. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPo dwóch latach znów awaria w Fortum… Kaloryfery w wielu mieszkaniach wkrótce ostygną i “komfort cieplny będzie obniżony”
Następny artykułSkandal na Australian Open