A A+ A++

W poniedziałek ok. godz. 12 kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą i Lublinem skorzystają z kolejnego oddanego do ruchu, piątego w tym roku, odcinka S17. Chodzi o 13-kilometrowy fragment od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina. Tym samym kierowcy będą mieli do dyspozycji blisko 155 km dwujezdniowej trasy do końca obwodnicy Piask.

Oddawanie pierwszych odcinków S17 pomiędzy węzłem Lubelska a Kurów Zachód Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła w przed wakacjami. Jako pierwszy, 13-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. – Z początkiem lipca oddaliśmy do ruchu kolejne 30 km, czyli dwa odcinki realizacyjne od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (o łącznej długości 25,2 km) wraz z 5-kilometrowym fragmentem kolejnego odcinka do węzła Ryki Północ gdzie kierowcy zjeżdżali na stary przebieg DK17. Z początkiem września kierowcy wjechali na pozostałe 15 km S17 pomiędzy węzłami Ryki Północ oraz Skrudki i tym samym zyskali dwujezdniową trasę od początku obwodnicy Garwolin do końca obwodnicy Piask – informuje drogowa centrala.

MOP Lipówki jeszcze bez dzierżawcy

Kolejne 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej pozwoli zaoszczędzić kilka minut jazdy. Nowa ekspresówka powstała w śladzie dawnej DK17 i traktu lubelskiego wytyczonego i zbudowanego w pierwszej połowie XIX w przez inżynierów z Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego. Przypomnijmy, że przed powołaniem tego urzędu i mianowaniem Franciszka Ksawerego Christianiego na dyrektora jeneralnego szlak z Warszawy do Lublina prowadził po zachodniej stronie Wisły przez Górę Kalwarię i Kozienice. Obecna wschodnia jezdnia S17 biegnie w miejscu starej DK17. W ramach budowy S17 powstał węzeł Lipówki na przecięciu z drogą wojewódzką 805, a obok niego miejsce obsługi podróżnych na którym po wyłonieniu dzierżawcy uruchomiona zostanie stacja paliw i gastronomia.

Drogi autobusowe i serwisowe, wiadukt kolejowy, kładka, przejście dla zwierząt

Dotychczasowe skrzyżowania DK17 z drogami lokalnymi zastąpione zostały wiaduktami umożliwiającymi przejazd nad S17. Kierowcy w ruchu lokalnym mają do dyspozycji drogę tzw. autobusową, którą można dojechać do węzłów na S17. Zbudowano również węższą drogę serwisową z mijankami której zadaniem jest zapewnienie dojazdu do pól. W ramach inwestycji powstał wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków oraz wiadukt nad linią kolejową nr 13 Krusze – Pilawa. Zbudowano również kładkę dla pieszych w Puznówce, przejścia dla zwierząt (w tym dwa górą nad S17). Nawierzchnia trasy głównej wykonana jest z betonu cementowego.

Od Góraszki po betonówce

Lada dzień kierowcy skorzystają z objazdu w obrębie węzła Lubelska, a jadąc dalej na południe już mają do dyspozycji jedną jezdnię S17. Dzięki temu omijają Wiązowną, Wolę Ducką, Ostrów, Ostrowik i Kołbiel. Jedynie w trzech miejscach na krótkich odcinkach korzystają z dotychczasowej DK17. Jadąc od Warszawy w kierunku Lublina tuż przed Wolą Ducką, za Ostrowikiem i tuż przed początkiem odcinka Kołbiel – Garwolin. Z kolei w sąsiedztwie wiaduktu w ciągu DK50 nad S17 wytyczono tymczasowe rondo na skrzyżowaniu tych dróg. Kołbiel mijamy jedną jezdnią betonową.

Koszt 450 mln zł

Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a koszt realizacji robót budowlanych wyniósł ok. 290 mln zł. Łączna wartość inwestycji, obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz wynagrodzenie dla nadzoru to blisko 450 ml zł.

Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z trzech kontraktów S17 pomiędzy węzłem Lubelska i początkiem obwodnicy Garwolina, na które w 2018 roku podpisano umowę o dofinansowanie. Wartość całkowita tych trzech kontraktów to ponad 1,2 mld zł, a wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to ponad 618 mln zł.

Kalendarium

11 grudnia 2013 r. – ogłoszono przetarg na realizację inwestycji w trybie „projektuj i buduj”

27 stycznia 2016 r. – podpisano umowę na realizację z firmą Budimex

3 sierpnia 2017 r. – Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

4 kwietnia 2018 r. – podpisano umowę na dofinansowanie ze środków UE budowy trzech odcinków S17 w. Lubelska – Garwolin na kwotę ok. 618,5 mln zł

23 grudnia 2019 r. – planowane udostępnienie do ruchu

GDDKiA, opr. łk

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułArc Vector, elektryczny motocykl o zasięgu turytstycznego enduro.
Następny artykuł85% Polaków nie lubi składać życzeń podczas Wigilii. Wyniki sondy