A A+ A++

Polskie porty na Bałtyku rozpoczynają gigantyczne inwestycje. Mają ambicje zdominowania portów rosyjskich i podebrania zleceń portom w Europie Zachodniej.

Zarząd portów w Szczecinie i Świnoujściu przygotowuje się do wyboru firmy, która zaprojektuje, zbuduje i zostanie operatorem głębokowodnego terminalu kontenerowego. W końcu stycznia mija termin składania ofert. Terminal kontenerowy będzie częścią kompleksu, który wraz z terminalem LNG oraz terminalem uniwersalnym przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego w Świnoujściu. Ulokowany w porcie zewnętrznym, pozwoli na przyjmowanie największych kontenerowców, jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Będzie mógł obsługiwać jednocześnie dwie duże jednostki oceaniczne i kilka mniejszych statków. W trakcie realizacji jest już większość projektów infrastrukturalnych. Do połowy 2022 r. kolej zmodernizuje blisko 100 km torów.

Inwestycja ma być sfinansowania dzięki obligacjom wyemitowanym przez ministra finansów. Ich wartość to 1 mld zł, z czego ponad 328 mln w formie podwyższenia kapitału otrzymała spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Obecnie port w Świnoujściu modernizuje terminal promowy. Zostanie on przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Wymaga to budowy nowych oraz przebudowy istniejących torów kolejowych. Trwająca od półtora roku inwestycja, która jest dofinansowywana z funduszy CEF (Łącząc Europę), ma być zakończona jeszcze w 2021 r. Jej koszt to 185 mln zł.

Partnera do budowy nowego portu zewnętrznego szuka również Gdynia. W końcu grudnia ukończone zostało studium wykonalności przedsięwzięcia. Będzie ono warte blisko 790 mln euro. Przewiduje się, że pierwsze statki zostaną obsłużone w nowym porcie w 2027 r. Jego centralną częścią będzie terminal kontenerowy. W pierwszym etapie jego zdolności przeładunkowe wyniosą 2 mln kontenerów rocznie, później może zostać rozbudowany do zdolności 2,5 mln kontenerów. Szacuje się, że dzięki inwestycji powstanie 4900 miejsc pracy – w terminalu i jego otoczeniu. Jak twierdzi Adam Meller, prezes gdyńskiego portu, za jej realizacją ma przemawiać stały wzrost przeładu … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSłowacja: w Nitrze przed szpitalem chłodnia jako kostnica. Krematorium nie nadąża
Następny artykułZmiany w terminach opłat za odbiór odpadów komunalnych