W najbliższym czasie PKP PLK zamierzają przekwalifikować, to jest wyposażyć w zamykane na kłódkę rogatki, 13 przejazdów na linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, przebiegającej przez Limanowszczyznę.
Jak podaliśmy w tym tygodniu, w ostatnim czasie jedyna droga prowadząca do boiska sportowego w Rabie Niżnej została na przejeździe kolejowym zagrodzona rogatkami stale zamkniętymi na klucz.
Z informacji uzyskanych przez nas w PKP PLK S.A., w najbliższym czasie planowane jest przekwalifikowanie w ten sposób kolejnych 13 przejazdów, w tym 7 znajdujących się na terenie gminy Mszana Dolna, 3 kolejne na terenie miasta Mszana Dolna oraz 2 na obszarze gminy Dobra i 1 na terenie gminy Limanowa.
Według zapisów ministerialnego rozporządzenia, przejazdy na drogach publicznych mają być kat. A, B, C i D, natomiast na drogach wewnętrznych (niepublicznych) mogą funkcjonować jako przejazdy kategorii F. Na podstawie umowy najmu, zawartej pomiędzy zainteresowanymi osobami, czy podmiotami a PKP, przejazdy wyposaża się w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników.
Dostęp do kluczy umożliwiających korzystanie z przejazdu kolejowo-drogowego kat. „F” ma najemca, który zawarł odpłatną umowę z zarządcą infrastruktury kolejowej (PLK). Umowa zawierana jest na wniosek kontrahenta o najem gruntu pod przejazd i na korzystanie z przejazdu.
Osoby, które chcą korzystać z przejazdów niepublicznych, powinny złożyć wniosek do zarządcy infrastruktury kolejowej o najem gruntu i możliwość użytkowania skrzyżowania. W sprawie przejazdów, zlokalizowanych m.in. na terenie gmin Mszana Dolna, Limanowa, Tymbark, Dobra, właściwym adresatem wniosku jest Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu.
Odpłatność za najem gruntu kolejowego pod przejazd kolejowo-drogowy kat. „F” uzależniona jest głównie od wielkości powierzchni gruntu. Przybliżona roczna kwota dla osoby fizycznej wynosi od 60 do 150 zł netto, podzielona przez ilość najemców.
Kolej wyjaśnia, że jest także możliwość funkcjonowania na dotychczasowych zasadach przejazdów, które obecnie są na drogach wewnętrznych, ale warunkiem jest zmiana statusu drogi – z wewnętrznej na publiczną, dokonana przez samorządy.
– Dostosowanie przejazdów kolejowo-drogowych do wytycznych rozporządzenia wymaga przede wszystkim od gospodarzy terenu przeanalizowania sytuacji komunikacyjnej z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców i bezpieczeństwa. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwracały się do samorządów i informowały o potrzebnych działaniach i możliwościach w zakresie skrzyżowań kolejowo-drogowych, zlokalizowanych na drogach niepublicznych (wewnętrznych) – mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK S.A. – Wspólne działania zarządcy infrastruktury i zarządców dróg umożliwią zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami – dodaje.
O tym, że kolej nosi się z zamiarem przekwalifikowania lub likwidacji 20 przejazdów kolejowo-drogowych na terenie Raby Niżnej, Mszany Dolnej oraz Kasiny Wielkiej, informowaliśmy w sierpniu 2018 roku. Drogi niepubliczne to te, w których własności nie posiada gmin lub ich parametry nie odpowiadają normom, określonym w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS