Jeśli zawiedzie niedzielny przypływ, odblokowanie kanału potrwa długo.
W akcji ratunkowej uczestniczy 8 holowników. Przypływ spodziewany w niedzielę podniesie poziom wody o 46 cm. Jednak nawet przedstawiciele ratunkowej firmy SMIT Salvage nie mają pewności kiedy uda im się odblokować kanał.
Nie mają konkretnych informacji także armatorzy i przedstawiciele portów, którzy nie zdradzają zbytniej nerwowości. – Nie demonizował bym wpływu zablokowania Kanału Sueskiego na całość łańcuchów dostaw. Co prawda połowa linii kontenerowych, które dopływają do Hamburga, przechodzi przez Kanał Sueski, ale czekamy spokojnie na informację od ekipy ratunkowej. Liczymy na to, że przypływ umożliwi zejście statku z mielizny w niedzielę. W Hamburgu cały czas mamy problem z opóźnieniami zawinięć statków wynoszącymi z reguły 2-3 dni, a czasem sięgającymi nawet 7 dni i więcej – przypomina przedstawiciel Portu Hamburg Maciej Brzozowski.
Admirał Osama Rabie, prezes Suez Canal Authority podczas inspekcji prac przy odblokowaniu kanału 25 marca 2021 roku. Fot. SCA
Terminale kontenerowe jeszcze mają pracę. – Na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu. Wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska – informuje kierownik Komunikacji i Wsparcia Sprzedaży DCT Gdańsk Marcin Kamola.
Niektórzy armatorzy (w tym Evergreen) już wysyłają statki wokół Afryki (dodatkowy tydzień żeglugi i 200-300 tys. dolarów na paliwo), ale ponad 150 statków nadal czeka na udrożnienie przeprawy.
W 2019 roku ponad jedną trzecią statków płynących przez kanał stanowiły kontenerowce, zaś tankowce miały nieco mniejszy udział. Armatorzy tankowców spodziewają się podwyżek ceny za wynajęcie. Wczoraj podskoczyły do 17 tys. dol. za dzień, najwyższego poziomu od czerwca 2020 roku, podaje Reuters.
Polscy importerzy są zaniepokojeni sytuacją. Inter Cars uspokaja. – Nasze magazyny są odpowiednio zatowarowane i nie ma mowy o tym, aby mechanicy musieli się obawiać o dostępność towarów – przekonuje dyrektor handlowy Inter Cars Tomasz Białach.
Zarządzająca blokującym Kanał Sueski statkiem Ever Given spółka Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) informuje, że od 25 marca holenderska … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS