Od dziś kierowcy mogą już korzystać z całej ekspresowej drogi, która łączy Wrocław i Poznań. Oddane dziś do ruchu ostatnie 50 km tej trasy pozwolą skrócić podróż samochodem pomiędzy tymi miastami do zaledwie 1,5 godziny. I to całkowicie zgodnie z przepisami.
Oddany dziś do ruchu 50-kilometrowy odcinek S5 to tak naprawdę trzy odrębne zadana inwestycyjne: Poznań – Wronczyn, Wronczyn – Kościan Południe i Kościan Południe – Radomicko.
Odcinek Poznań – Wronczyn liczy 16 km i obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, trzy węzły drogowe (Konarzewo, Stęszew, Mosina) oraz 17 obiektów inżynierskich. Pierwotna wartość umowy miała wynieść 529,2 mln zł, jednak w czerwcu GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą odcinka, tj. włoskim konsorcjum TOTO Construzioni Generali i Vianini Lavori.
W celu szybkiego zakończenia prac nie wyłoniono nowego generalnego wykonawcy, a powierzano jedynie wykonywanie kolejnych prac podwykonawcom. W przyszłym roku prowadzone będą jeszcze prace związane z zagospodarowaniem Miejsc Obsługi Podróżnych, dróg serwisowych oraz nasadzeń zieleni.
W ramach zadania Wronczyn – Kościan Południe zrealizowano prawie 19 km drogi ekspresowej, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, dwa węzły drogowe (Czempiń oraz Kościan Północ), 22 obiekty inżynierskie, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, drogi publiczne uzupełniające istniejącą sieć dróg oraz drogi serwisowe służące do obsługi terenów przyległych do drogi S5. Zadanie, które zostało zrealizowane blisko miesiąc przed terminem, kosztowało 359,3 mln zł.
W ramach zadania Kościan Południe – Radomicko wybudowano prawie 16 km drogi ekspresowej, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, cztery węzły drogowe (Kościan Południe, Śmigiel Północ, Śmigiel Południe, Lipno) oraz 22 obiekty inżynierskie. Trasa będzie przejezdna niemal pół roku przed terminem (termin zakończenia prac przypada na lipiec przyszłego roku), choć nadal będą prowadzone prace poza jezdniami. W celu zachowania bezpieczeństwa na odcinku od węzła Kościan Północ do węzła Lipno będzie obowiązywało tymczasowe ograniczenie prędkości do 90 km/h oraz oznakowanie A-18b – „zwierzęta dzikie”. Dzięki takiej decyzji udało się zapewnić ciągłość przejazdu na całej S5 pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem. Wartość tego kontraktu wyniosła 303,1 mln zł.
Co dalej z drogą ekspresową S5?
Droga ekspresowa S5 w tym roku połączy Poznań z Wrocławiem, a w 2022 r. będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza aż do autostrady A8 na obwodnicy Wrocławia. W docelowym układzie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód – zachód.
We wrześniu tego roku podpisano znowelizowane rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w którym został ujęty nowy fragment drogi ekspresowej S5 od Sobótki (okolice Wrocławia) do połączenia z drogą ekspresową S3 na południu województwa dolnośląskiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS