Choć wiele przepisów drogowych brzmi identycznie lub bardzo podobnie w całej Unii Europejskiej, w przypadku opon zimowych pojawia się sporo rozbieżności. Jak nie dostać mandatu? Proste – sprawdzić przepisy na trasie przejazdu.
Korzystanie z opon zimowych w Polsce to tylko dobra praktyka. Owszem, przez lata utarło się, że opony zimowe warto stosować i raczej z nich korzystamy, ale jednak w przepisach o ruchu drogowym nie ma o nich słowa.
Taka sytuacja prawna sprawia, że – jeśli ze względu na oszczędność czy jakikolwiek pozornie sensowny argument – kierowca jeździłby zimą na oponach letnich, to nie ma podstawy prawnej, według której można by go nakłonić do stosowania opon dedykowanych do pory roku.
To ciekawe, bo przecież w naszym klimacie śnieg może i jest coraz rzadszym zjawiskiem, ale nadal widujemy go co roku. Niestety, nadal “zaskakuje drogowców”. I nawet, jeśli nie ma samego śniegu, to dni o temperaturze poniżej zera jest sporo.
Sytuacja jest tym bardziej osobliwa, że w niektórych krajach położonych bardziej na południe, o znacznie cieplejszym klimacie, opony zimowe są wymagane.
Wybierając się więc zimą w Alpy, by pojeździć na nartach, albo do cieplejszej Hiszpanii czy Portugalii lub gdziekolwiek dalej, w razie kontroli drogowej w Niemczech dostaniemy mandat za brak opon zimowych, a we Francji już nie.
Opony zimowe. W których krajach są obowiązkowe?
Jak to dokładnie wygląda w poszczególnych krajach?
Austria
W Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia wymagane są opony zimowe, całoroczne lub letnie z łańcuchami na drogach pokrytych śniegiem lub lodem. Minimalna wysokość bieżnika zimowych opon powinna wynosić 4 mm.
Bułgaria
Bułgaria wymaga opon zimowych w okresie od 15 listopada do 1 marca, ale dopuszczalne jest też poruszanie się na oponach letnich z bieżnikiem wysokości co najmniej 4 mm.
Chorwacja
W Chorwacji opony zimowe są wymagane od 15 listopada do 15 kwietnia, choć dopuszczone są też opony letnie z bieżnikiem 4 mm i wyższy, pod warunkiem wożenia ze sobą łańcuchów.
Czechy
W Czechach jako opony zimowe rozumie się także całoroczne Mud + Snow – nie muszą mieć znaku 3PMF (trzy wzgórza i śnieżynka), który określa je jako typowo zimowe. Takie opony są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca na ośnieżonych lub oblodzonych drogach. Minimalna wysokość bieżnika powinna wynosić 4 mm.
Estonia
W Estonii opony zimowe lub całoroczne są obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca. Minimalna wysokość bieżnika to 3 mm.
Finlandia
W Finlandii okres, kiedy opony zimowe są wymagane, jest dość krótki – od 1 grudnia do ostatniego dnia lutego. Bieżnik musi mieć przynajmniej 3 mm.
Francja
We Francji opony zimowe nie są obowiązkowe w całym kraju, ale należy je mieć na odpowiednio oznaczonych drogach. Wysokość bieżnika musi wynosić co najmniej 3,5 mm. Na niektórych drogach wymagane jest też używanie łańcuchów śniegowych – warto zwracać uwagę na znaki, bo kara za niedostosowanie pojazdu do wymagań wynosi 135 euro.
Luksemburg
W Luksemburgu sprawa jest w miarę prosta – jeśli na drodze znajduje się śnieg lub lód, należy mieć opony zimowe lub całoroczne.
Litwa
Opony zimowe są obowiązkowe od 10 listopada do 31 marca, ale nie określa się minimalnej wysokości bieżnika.
Łotwa
Jadąc przez Łotwę, musimy mieć opony zimowe w okresie od 1 grudnia do 1 marca. Bieżnik musi mieć minimalnie 3 mm wysokości.
Niemcy
Niemcy wymagają opon zimowych lub całorocznych, kiedy na drogach panują “zimowe warunki”. Ciekawostka – w przypadku braku takich opon, mandat w wysokości 60-120 euro zostaje nałożony zarówno na kierowcę, jak i właściciela pojazdu.
Norwegia
W Norwegii – prawie jak w Polsce – zimy potrafią być srogie, ale opony zimowe nie są wymagane. Norwegowie nie są jednak tak beztroscy, bo kierowca ma zapewnić sobie właściwą przyczepność. Co to oznacza? Można jeździć na oponach letnich, ale wożąc łańcuchy. Niezależnie od rodzaju opon, wysokość bieżnika musi mieć minimum 3 mm. Od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Świętach Wielkanocnych można używać także opon z kolcami, ale pod warunkiem, że są założone na obu osiach.
Rumunia
W Rumunii opony zimowe są obowiązkowe na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach. Minimalna wysokość bieżnika podobna, jak w Polsce – 1,6 mm.
Serbia
Zimówki są obowiązkowe od 1 listopada do 1 kwietnia. Bieżnik musi mieć minimum 4 mm głębokości.
Słowacja
U naszego południowego sąsiada należy mieć opony zimowe, jeśli na drodze leży śnieg lub lód, ale także jeśli są oszronione.
Słowenia
Opony zimowe, całoroczne lub letnie z łańcuchami, z bieżnikiem o głębokości co najmniej 3 mm należy używać od 15 listopada do 15 marca.
Szwajcaria
W Szwajcarii jest ciekawie. Opony zimowe nie są wymagane, ale jeśli kierowca podróżujący po ośnieżonej drodze na letnich oponach spowoduje zator, zapłaci grzywnę. Mandat, a nawet odpowiedzialność finansowa grozi też w sytuacji, gdy spowoduje się wypadek, jadąc autem na oponach nieadekwatnych do warunków.
Szwecja
Opony zimowe są obowiązkowe od 1 grudnia do 31 marca i muszą mieć bieżnik wysokości co najmniej 3 mm.
Włochy
We Włoszech wszystko zależy od regionu – choćby dlatego, że na południu może być ciepło przez cały rok, a na północy znajdują się tereny górskie. W Dolinie Aosty opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia – można także używać opon letnich z łańcuchami. W Południowym Tyrolu, Bolzano i na autostradzie A22 od przełęczy Brenner do Affi, opony zimowe należy mieć od 15 listopada do 15 kwietnia. Podobnych regionów jest więcej, więc warto sprawdzać wymogi w regionach, do których się wybieracie.
Sposób na wszystkich?
Jak widzicie, nie tylko w Polsce opony zimowe nie są wymagane prawnie, ale w większości krajów Europy pojawiają się zapisy dotyczące ośnieżonych dróg. Nam pozostaje podchodzić do tematu racjonalnie i zwyczajnie korzystać z opon zimowych lub całorocznych przy małych przebiegach rocznych.
Jak się okazuje, dla niektórych kierowców to problem. Według raportu Polskiego Związku Producentów Opon nawet 1/3 kierowców (6 mln) porusza się zimą na oponach letnich. To bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa na polskich drogach.
Ci kierowcy mogą się zdziwić, kiedy wyjadą za granicę. Uniwersalnym rozwiązaniem jest więc przestrzeganie przepisów krajów, które normują używanie opon zimowych – korzystanie z opon dopasowanych do sezonu i warunków oraz z bieżnikiem głębokości co najmniej 3-4 mm. W takiej sytuacji możemy wybrać się zimą nawet w podróż przez całą Europę, uniknąć nieprzyjemności i mandatów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS