A A+ A++

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokona oceny oddziaływania analizowanego odcinka autostrady A1 na środowisko, w szczególności w zakresie emisji hałasu. Analizę w cztery miesiące wykona firma Ekkom z Krakowa za kwotę 208 tys. 485 zł.

Analiza ma na celu określenie rzeczywistego oddziaływania drogi na jakość powietrza oraz oceny skuteczności zastosowanej ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem. – W tym celu zostaną wykonane pomiary stężenia dwutlenku azotu oraz pomiary hałasu. Ponadto zweryfikowane i porównane ze stanem rzeczywistym zostaną założenia i symulacje komputerowe, przedstawione w raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko – informuje Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jak wyjaśnia GDDKiA, pomiary oraz obliczenia hałasu drogowego muszą być zrealizowane przez akredytowane laboratorium. W każdym z wyznaczonych 17 punktów pomiarowych wykonane będą ciągłe, 24-godzinne pomiary poziomu hałasu. Pomiary stężenia dwutlenku azotu (NO2) zostaną wykonane w ośmiu punktach. Równolegle, w tym samym czasie i w tych samych lokalizacjach, wykonane zostaną pomiary natężenia ruchu (z podziałem na pojazdy lekkie i ciężkie), prędkości pojazdów i panujących warunków atmosferycznych (siła i kierunek wiatru, temperatura, wilgotność, ciśnienie).

Uzyskane wyniki pomiarowe zostaną porównane z wartościami dopuszczalnymi. Wskazane zostaną miejsca ewentualnych przekroczeń standardów akustycznych i jakości powietrza. Jeżeli badania hałasu wykażą przekroczenia standardów akustycznych, wykonawca przedstawi propozycje odpowiednich zabezpieczeń. W przypadku ekranów akustycznych określi ich lokalizację, parametry (długość, wysokość), rodzaj (pochłaniające/odbijające) i kolorystykę (ze względu na konieczność ochrony krajobrazu przyrodniczo-kulturowego).  

Jeżeli pomiary stężenia dwutlenku azotu wykażą przekroczenia jakości powietrza, wykonawca zaproponuje działania naprawcze, np. wykonanie pasów zielni izolacyjnej, ich lokalizację, szerokość, długość oraz gatunki roślin.

W przypadku wskazań nowych lub dodatkowych rozwiązań ochrony środowiska, wykonawca ma przedstawić różne możliwe warianty zabezpieczeń. Jeżeli zajdzie taka konieczność, musi ustalić i uzasadnić konieczność ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. To obejmie także określenie granic terenu, na którym należy utworzyć ten obszar, ze wskazaniem możliwych sposobów jego wykorzystania.

Wykonane będą całodobowe pomiary poziomu hałasu. Przeprowadzone będą wyłącznie w dni robocze. Początek pomiarów nie powinien następować wcześniej niż w poniedziałek lub dzień poświąteczny o godzinie 22, a koniec później niż w piątek lub dzień poprzedzający dzień świąteczny o godzinie 6.

Pomiarów nie można prowadzić m.in. w przypadku zakłóceń akustycznych niezwiązanych z ruchem drogowym, w trakcie i po opadach atmosferycznych oraz kiedy nawierzchnia drogowa jest mokra, pokryta błotem, śniegiem lub lodem.

Punkty pomiarowe będą zlokalizowane w miejscach o największym oddziaływaniu hałasu drogowego na ludzi.

GDDKiA wyjaśnia, dlaczego pomiary będą prowadzone akurat teraz. Zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, analizę porealizacyjną wykonuje się po oddaniu drogi do użytkowania. W przypadku dróg pojęcie oddania do użytkowania, które umożliwia wykonanie analizy porealizacyjnej, interpretuje się jako wykonanie wszystkich prac w ciągu głównym drogi wpływających na dopuszczalne prędkości jazdy na autostradzie. Uwzględnia to także budowę Miejsc Obsługi Podróżnych, Obwodu Utrzymania Autostrady oraz zabezpieczeń przeciwhałasowych.  
Stanowisko to podzielił Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, wskazując, że analiza porealizacyjna winna być wykonana po upływie roku od oddania obiektu do użytkowania i przedstawiona w terminie 18 miesięcy od oddania obiektu do użytkowania. Przy wypełnianiu tego obowiązku należy mieć na uwadze celowość realizacji zadania. Chodzi o weryfikację faktycznego zakresu oddziaływania inwestycji (w tym przypadku akustycznego) w odniesieniu do prognozowanego zakresu analizowanego na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułW Sanoku rozpocznie się IX Zlot Jeździmy Klasykami
Następny artykułPaweł Dobrowolski: czeka nas kilka dekad podwyższonej inflacji