W skrócie:
-
W Polsce wyraźnie zauważalny jest trend powiększania majątku poprzez zakup nieruchomości. 37% ankietowanych myśląc o inwestycji długoterminowej trwającej 10–15 lat, deklaruje, że najchętniej zainwestowałoby 100 tysięcy złotych w nieruchomości tj. ziemię, dom lub mieszkanie.
-
Po 9% w zestawieniu otrzymały lokaty i konta oszczędnościowe oraz inwestycje w złote monety i sztabki.
-
6% badanych preferowałoby zakup obligacji Skarbu Państwa.
-
Uwagę przykuwa liczba osób niezdecydowanych licząca aż 22%. Analizując tę grupę respondentów można dostrzec, iż kobietom trudniej dokonać wyboru potencjalnej inwestycji, niż mężczyznom.
-
Największa grupa osób niezdecydowanych posiada wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe. Zmienna osób niezdecydowanych maleje wraz z rosnącym poziomem wykształcenia.
Na rynku europejskim obserwujemy dekoniunkturę jeśli chodzi o zakup złota, w Polsce ten spadek to 40% rok do roku. Europejczycy – a także Polacy – z jednej strony kupili sporo produktów z tego kruszcu w czasie pandemii i na początku wojny na Ukrainie, a drugiej strony w wyniku wysokiej inflacji ciekawym rozwiązaniem okazały się bankowe produkty oszczędnościowe lepiej oprocentowane niż jeszcze parę lat temu – wyjaśnia Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej, na której stronach można znaleźć porady dla początkujących o inwestycji w złoto i inne metale szlachetne.
Prawdopodobnie jeszcze przez długi czas będziemy obserwować zainteresowanie Polaków inwestycjami w nieruchomości. Od dawna panuje powszechne uznanie dla tego typu lokaty kapitału. Szczególnie zakup mieszkań jest popularny i postrzegany przez społeczeństwo za najbardziej korzystną opcję w dłuższej perspektywie.
Jednak popularność złota rośnie wśród naszych rodaków od kilku lat. Złoto przestało być już produktem dla wybranych z wysokim progiem wejścia. Obecnie inwestycje w złoto można rozpocząć już od kilkuset złotych i na bieżąco budować swój kapitał. Polacy coraz chętniej kupują także złote lub srebrne monety lub sztabki jako prezent okolicznościowy.
Złoto, jako przedmiot inwestycji długoterminowej, jest najbardziej popularne w trzech grupach badanych: osób z wyższym wykształceniem, mieszkańców miejscowości o liczbie 20–49 tys. mieszkańców oraz wśród mężczyzn. Jeśli spojrzymy na zainteresowanie 10–15-letnią inwestycją w złoto z perspektywy regionów Polski dostrzeżemy, że najrzadziej tę opcję inwestycji rozważają mieszkańcy północnego regionu kraju (3%), najczęściej zaś rozpatrują ją osoby zamieszkujące południowo-zachodnią część kraju (13%).
Badanie zrealizowane zostało przez ARC Rynek i Opinia zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków liczącej 1011 osób.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS