Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w całym 2021 r. zarejestrowano w Polsce 446 tys. 680 samochodów osobowych, o 4,27 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego – poinformował we wtorek Instytut Samar. Prognozuje, że w br. będzie ich 485 tys.
Jeśli chodzi o samochody dostawcze, to w 2021 roku zarejestrowano ich w Polsce 73 tys. 895 – o 23,9 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Prognoza Instytutu Samar na 2022 rok zakłada, że zarejestrowanych zostanie 485 tys. nowych samochodów osobowych i 73,5 tys. nowych aut dostawczych.
“Trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2021 roku to w głównej mierze efekt ograniczonej dostępności aut. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana pod koniec ubiegłego roku. Niemniej jednak pozytywny wynik roczny daje dobrą perspektywę na rok 2022, choć problemów nadal nie brakuje” – komentuje Samar.
Według instytutu trudna sytuacja na rynku to nie tylko kwestia dostaw mikroprocesorów czy zaburzeń w łańcuchu dostaw. Problemem może być galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Podwyżki cen samochodów mogą wyhamować zakupy aut lub przekierować klienta indywidualnego na rynek pojazdów używanych. Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z rosnącymi cenami paliw oraz energii.
Jak podał Samar, wśród marek samochodów osobowych w 2021 roku, w porównaniu do 2020 r., największy wzrost rejestracji (o 45,84 proc.) zanotował Hyundai, a największy spadek (o 20 proc.) – Skoda. Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali 74 tys. 513 aut tej marki, o 21,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,68 proc.
Z kolei na rynku pojazdów dostawczych w 2021 roku w porównaniu do 2020 r., największy wzrost rejestracji zanotowała Toyota (o 69,81 proc.), a największy spadek Dacia (o 37,39 proc.). Tytuł lidera rynku w 2021 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 14 tys. 115 aut tej marki, o 58,20 proc. więcej niż w 2020 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,10 proc.(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mk/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS