Zapowiedź 15. etapu Vuelta a Espana 2021. 29 sierpnia: Navalmoral de la Mata – El Barraco (197,5 km).
Kolejna wymagająca próba, tym razem w paśmie górskim Sierra de Gredos.
Rywalizacja rozpocznie się w Navalmoral de la Mata, gdzie wiosną odbywa się przyciągający setki ludzi karnawał. Wśród znanych budynków założonej w XIV wieku miejscowości znajdują się XVIII-wieczna fontanna i urząd miasta z XIX wieku. Miasto jest jednym z najważniejszych punktów regionu autonomicznego Estremadura.
Zawodnicy początkowo wyruszą na północny-wschód, mijając miasteczko Tietar, początkowo krążąc po płaskim terenie. W Candeleda znajdują się pozostałości osady Wettonów, dawnego ludu zamieszkującego na Półwyspie Iberyjskim w III wieku p.n.e. Pomiędzy nimi trasa chwilowo poprowadzi pod górę, a dalej rozpocznie się pierwszy podjazd dnia. Alto de la Centenera (85,1 km; 15,1 km; 5,5%) w pierwszej połowie prezentuje dość łatwe, trzy lub czteroprocentowe nachylenie, lecz w drugiej części stromizna regularnie oscyluje wokół 7-8%.
Zjazd doprowadzi do posiadającego XV-wieczny zamek Mombeltrán. Dalej rozpocznie się Puerto de Pedro Bernardo (9 km; 4,2%), kolejna długi, lecz regularna wspinaczka o niskim średnim nachyleniu. Zjazd z przełęczy również zawiera liczne zakręty, zwłaszcza w drugiej połowie.
Najdłuższym podjazdem będzie Puerto de Mijares, prowadzący zawodników na niemal 1600 metrów n.p.m. Jest on dość regularny, około 5% przez niemal 20 kilometrów. Wysokie tempo ze strony którejś z ekip może podzielić stawkę i pomóc odczepić niektórych zawodników. Z premii górskiej do mety pozostanie 40 kilometrów, które raczej zniechęcą faworytów od atakowania.
Zjazd na początku będzie nieco kręty i stromy, tu należy zatem kręcić szczególnie ostrożnie. W drugiej jego partii zawodnicy przejadą przez Villanueva de Ávila, a drogę w dół zakończą tuż przed Burgohondo. W miejscowości, gdzie znajduje się XII-wieczne opactwo, przewidziano lotną premię. Kolejne kilometry prowadzą znów lekko z górki, aż do podnóża ostatniego podjazdu.
Tym jest Puerto San Juan de Nava, najłatwiejsza wspinaczka dnia. Niemal 9 kilometrów o średnim nachyleniu niemal 4% do akcji nie zachęci, jednak na szczycie, 5400 metrów przed metą, znajdują się sekundowe bonifikaty. Zważywszy na to, że końcówka podjazdu jest trudniejszą częścią, z nachyleniem dochodzącym do 6%, czy któryś z faworytów zdecyduje się tu na atak? Do mety potem zostanie tylko kilka kilometrów, tylko częściowo po zjeździe, jest zatem szansa, aby wyrobić sobie przewagę.
Kreska znajdzie się w miejscowości El Barraco, debiutującej na trasie Vuelta a Espana. Jej okolice zamieszkiwane są od VI wieku p.n.e, a na południowy-wschód znajduje się zbiornik retencyjny pokrywający ponad 900 hektarów. W centrum stoją zaś XVI-wieczny kościół, XIII-wieczna wieża i XVI-wieczny urząd miasta.
El Barraco znają liczni profesjonalni kolarze. Pierwszym był Angel Arroyo, drugi kolarz Tour de France z 1983 roku i zwycięzca dwóch etapów zarówno na Wielkiej Pętli, jak i na Vuelcie. Tutaj szkółkę kolarską powołał Victor Sastre, a w niej wychowali się jego syn i zwycięzca Tour de France z 2008 roku, Carlos Sastre, a także czterokrotny triumfator klasyfikacji górskiej Vuelta a Espana José María Jiménez i zwycięzcy etapów na Wielkich Tourach, Francisco Mancebo i Pablo Lastras.
Faworyci na Puerto de Mijares raczej się nie ruszą, pytanie jednak co z Puerto San Juan de Nava. O ataku może tu pomyśleć m.in. mocny dotąd Primoz Roglic (Jumbo-Visma), zwłaszcza, jeżeli jego ekipa wcześniej przedzieli stawkę. Ataki w końcówce również mogą nadejść ze strony innych faworytów – Enrica Masa, Miguela Angela Lopeza (obaj Movistar Team) czy Adama Yatesa (Ineos Grenadiers). Jeżeli liderzy w klasyfikacji generalnej nie będą chcieli iść na całość w pierwszej części etapu, bardzo prawdopodobny jest za to dojazd ucieczki.
Górskie premie:
Alto de la Centenera (85,1 km – 112,4 km przed metą; 15,1 km; 5,5%; kat. 1)
Puerto de Pedro Bernardo (114 km – 83,5 km przed metą; 9 km; 4,2%; kat. 2)
Puerto de Mijares (159,1 km – 38,4 km przed metą; 20,4 km; 5,4%; kat. 1)
Puerto San Juan de Nava (192,1 km – 5,4 km przed metą; 8,6 km; 3,8%; kat. 3)
Lotna premia:
Burgohondo (175,2 km – 22,3 km przed metą)
Start honorowy do etapu o godz. 11:35, start ostry – 11:52 po 8,5-kilometrowym odcinku neutralnym. Planowany finisz: 17:12-17:51.
grafiki: Unipublic
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS