– Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin – wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku. Rośnie świadomość ekologiczna Polaków, więc wiele osób mogło celowo wybierać samochody, które emitują mniejsze ilości szkodliwych substancji – powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w komunikacie.
Chodzi o samochody produkowane przez koncern po 2008 roku. Volkswagen stosował w samochodach marek: Volkswagen, Audi, Seat i Skoda oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. Pozwalało ono zaniżać wartość emisji tlenków azotu w warunkach testowych, o czym przypomniał UOKiK w komunikacie.
Co to zmienia z perspektywy konsumenta? Sporo, ponieważ, jak tłumaczą urzędnicy w komunikacie, klienci koncernu mogą się powołać na decyzję UOKiK przy składaniu reklamacji.
Powstanie nowego Zespołu Edukacyjnego w Zielonej Górze i jego ogromne znaczenie dla mieszkańców miasta
Urząd postawił w postępowaniu trzy zarzuty koncernowi. Zarzucił niemieckiej spółce m.in. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w materiałach reklamowych, które miały sugerować, że samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi są ekologiczne, a także spełniają wymogi w zakresie emisji spalin.
– Nieprawdziwe informacje w materiałach reklamowych wywołały dezinformację – odwoływały się do proekologicznej postawy Volkswagena, gdy w rzeczywistości samochody nie były przyjazne środowisku. Manipulowanie emisją spalin to zaprzeczenie ekologiczności – ocenia Marek Niechciał.
UOKiK: postępowanie ws. Volkswagena dobiega końca. Urząd wkrótce wyda decyzję
Wątpliwości urzędników budziły też informacje w świadectwach homologacji oraz w świadectwach zgodności WE. UOKiK wskazuje, że Volkswagen miał tam stosować nieprawdziwe parametry emisji spalin. Koncern miał również kierować takie wytyczne do sprzedawców, że w konsekwencji ci odrzucali uzasadnione reklamacje klientów w zakresie emisji spalin.
– Wziąłem pod uwagę to, że praktyka trwała 8 lat – nie było w trakcie postępowania żadnych propozycji ugodowych ze strony spółki. Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów – tłumaczy prezes UOKiK.
Idea Bank ma kłopoty. UOKiK wszczął dwa postępowania wobec banku
– Przez ten czas zgromadziliśmy 25 tomów akt, w których jest ponad 5 tys. kart z dowodami i pismami od spółki. Wysłaliśmy ankietę z pytaniami do 13 dealerów samochodów tego koncernu. Korespondowaliśmy z Transportowym Dozorem Technicznym oraz niemieckim i brytyjskim organem do spraw homologacji. Pełnomocnik spółki, korzystając ze swoich praw, wielokrotnie (24 razy) zapoznawał się z aktami i udzielał obszernych wyjaśnień, np. jedna odpowiedź liczyła 827 stron razem z załącznikami i wymagała dokładnej analizy – wskazywał prezes UOKiK.
Leroy Merlin i Carrefour chcą przejąć punkty Tesco. Wnioski już w UOKiK
Kary z tego tytułu na koncern zostały już nałożone m.in. we Włoszech (w wysokości 5 mln euro), Stanach Zjednoczonych (2,8 mld dolarów). Jednak w USA Volkswagen zawarł ugodę, której wartość wyniosła prawie 15 mld dolarów – producent samochodów zobowiązał się m.in. do odkupienia wadliwych samochodów.
komentarze
irytujące
Napisz komentarz
37 min. temu
2+2=4buahahaha ale kwota przy ich zyskach hahahaha to jak pińćset złoty, och poloczki 0 szacunku
37 min. temu
Mój Passat robi we wsi szumMam Passata z 2009 roku. Stanowczo żądam wymiany na nowego który emituje dozwolona ilość CO2 a nie zawyżoną
30 min. temu
Mojo_jojoNie kupuję żadnego niemieckiej ś..rwa a kara trochę śmiesznie niska
Rozwiń komentarze (19)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS