A A+ A++

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty operatorowi telewizji kablowej Vectra. Spółka jednostronnie wprowadziła klauzulę umożliwiającą podwyższenie opłaty za Internet i telewizję, mimo że jej umowy z klientami nie zawierały zapisów umożliwiających takie działanie.

Najnowsze postępowanie UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej sieci dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co ważne, wcześniejsze warunki umowne nie dawały firmie prawa do wprowadzenia tego rodzaju zapisów. Już na tym etapie Urząd wezwał operatora do rezygnacji z takiej praktyki. Vectra to wezwanie zignorowała. 

Po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że umowy nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

– W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument zawierając umowę dysponuje informacją w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, czyli z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Postępowanie Urzędu może zakończyć się nałożeniem na Vectrę kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków, czyli zwrotem pieniędzy klientom.

Prezes UOKiK przypomina, że przedsiębiorcy nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony każda zmiana powinna być dokonana w oparciu o prawidłową klauzulę modyfikacyjną, która precyzuje jaki warunek umowy i w jakich okolicznościach może się zmienić. Dzięki temu konsument może zweryfikować, czy wystąpiły powody dające możliwość wprowadzania przez przedsiębiorcę jednostronnych zmian.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBrązowy medalista Polski z UKS Piątka Piaseczno
Następny artykułFed nabiera wody w usta