A A+ A++

Nowe badania wskazują, iż baterie w autach elektrycznych potrafią działać jeszcze przez długi okres po zakończeniu okresu gwarancji. Przy czym nie wiąże się to ze znacznym obniżeniem ich sprawności.

Źródło fot. Tesla.

i

Zakup „elektryka” wiąże się często z obawą o konieczność wymiany drogiej baterii, która często kosztuje tyle, ile wynosi wartość auta. Nowe dane pokazują jednak, że niekoniecznie jest się czego obawiać.

Baterie w EV są wytrzymałe

Przedsiębiorstwo Recurrent Auto przeprowadziło badanie na grupie 15 tysięcy aut elektrycznych w Stanach Zjednoczonych w celu oszacowania żywotności zastosowanych baterii u szeregu marek takich jak Tesla, Hyundai, Nissan i innych.

Uzyskane wyniki pokazały, że do konieczności wymiany baterii w okresie życia auta dochodziło w zaledwie 1,5% przypadków. Jeśli już było to konieczne, to z reguły odbywało się w okresie gwarancji.

Używane samochody elektryczne wcale nie są do niczego, raport daje nadzieję - ilustracja #1

Nie dziwi fakt, że kierowcy obawiają się wymiany baterii w aucie elektrycznym. Źródło: Unsplash | Robert Linder.

Kolejna dokonana obserwacja dotyczy zmniejszenia możliwego do pokonania zasięgu wraz z postępującym zużyciem baterii. Pogorszenie następowało po przejechaniu określonej odległości, jednak później wydajność baterii stabilizowała się i nie ulegała znacznemu pogorszeniu nawet po okresie ujętym przez producenta w gwarancji.

W przypadku BMW i3 w czasie ośmiu lat użytkowania lub przy przebiegu rzędu 160 tysięcy km, bateria traciła 20% fabrycznej pojemności. Ponadto wskazano, iż żywotność akumulatorów jest wyższa w coraz to nowszych autach, gdzie wykorzystuje się aktywne chłodzenie.

Autorzy raportu wskazują, iż baterie stosowane w autach elektrycznych nie muszą być problemem dla środowiska. Wymieniają dla nich szereg zastosowań. Stare akumulatory znajdują nowe życie w celu zasilania latarni ulicznych, centrów danych czy posłużą jako awaryjne źródło zasilania.

Temat ten poruszył Arek w swoim tekście o recyklingu baterii samochodowych.

Oczywiście część modeli (np. Chevrolet Bolt EV bądź Hyundai Kona) zauważalnie odbiegało od normy i częściej wymagało wymiany baterii, jednak w zasadzie normalną sprawą są pojedyncze „gorsze” przypadki. Przykładowo Nissan LEAF z wczesnych lat produkcji borykał się z kłopotami w kwestii funkcjonowania zasobnika energii w gorętszych środowiskach, jednak z czasem ten problem wyeliminowano. W przeszłości przekazano że akumulatory w tych autach pozostają sprawne od 12 lat, a nawet oszacowano całkowitą ich trwałość w „elektrykach” na nawet 22 lata.

Może Cię zainteresować:

Używane samochody elektryczne wcale nie są do niczego, raport daje nadzieję - ilustracja #2

Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTube – tvtech, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWażny apel Beaty Szydło do KE. Chodzi o szybkie wsparcie
Następny artykułUM Ruda Śląska: Pozarządowcy nagrodzeni