Polscy żołnierze musieli pomóc Brytyjczykom w rozładowaniu korka tirów.
Dopiero drugiego dnia święt zniknął korek tirów spowodowany nieodpowiedzialnym francuskim zakazem wjazdu. Niektórzy kierowcy jeszcze są w trasie. Natomiast 27 grudnia terytorialsi zakończyli pomoc w rozładowaniu korka tirów czekających na wjazd do Francji. – Żołnierze wykonali pół tys. testów. Zajmowali się także dystrybucją żywności, wody, regulacją ruchu. Po rozładowaniu zatoru na autostradzie i na lotnisku, obsadzili 4 punkty na autostradzie i 2 w okolicy Dover, na bieżąco prowadząc testy, żeby nie dopuścić do zatoru. Działali zawsze w mieszanych grupach z żołnierzami brytyjskimi – wyjaśnia rzecznik Wojsk Obrony Terytorialnej Marek Pietrzak.
Żołnierze WOT podczas pobierania próbek. Fot. WOT
Dodaje, że część testów otrzymali od będących na miejscu lekarzy, część mieli swoich. – Nie wszystkie wykorzystali i przywieźli kilka tys. testów z powrotem do Polski – zaznacza Pietrzak.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy ze wschodu rozjadą polską konkurencję?
24 grudnia minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak wydał rozkaz wysłania żołnierzy na pomoc uwiezionym na wyspach polskim kierowcom. Operacja wsparcia Polaków na Wyspach Brytyjskich nosi nazwę „Zumbach” – na pamiątkę Jana Zumbacha, pilota Dywizjonu 303.
Czytaj więcej w: W przyszłym roku ostre podwyżki paliwa w Niemczech i Luksemburgu
25 grudnia rozpoczęła służbę zmiana 30 żołnierzy, w tym 20 z Wielkopolskiej Brygady OT i 10 z Wojsk Lądowych i Specjalnych. Łącznie Polska wysłała 60 żołnierzy, którzy 25 grudnia zastąpili lekarzy, diagnostów, pielęgniarek i ratowników medycznych z CSK MSWiA, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, WOPR oraz innych służb. Medycy od czwartku, 24 grudnia, brali udział w testach. Z Francji do Dover pojechało 30 strażaków.
27 grudnia żołnierze WOT wrócili z Wielkiej Brytanii. Fot. WOT
Brytyjczycy podają, że wykonali 15 tys. testów, a 8 tys. ciężarówek wróciło na kontynent. 36 próbek miało wynik pozytywny (0,23 proc.).
Czytaj więcej w: E-handel i przenoszenie produkcji zmienią rynek magazynowy
Do zablokowania torów doszło po wprowadzeniu przez francuski rząd zakazu wjazdu do Francji z Wielkiej Brytanii. Dotknął on w znacznej części polskich przewoźników. Uważają oni, że za nieodpowiedzialne francuskie decyzje musiał zapłacić podatnik polski i polscy przedsiębiorcy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS