A A+ A++

25-lietni mieszkaniec Sądecczyzny na prośbę mężczyzny podającego się jako pracownik banku zainstalował w swojej komórce aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu. W efekcie stracił ponad 47 tysięcy złotych. 

Kilka dni temu do sądeckich policjantów zgłosił się młody mężczyzna, który został oszukany przez cyberoszusta. Pod koniec sierpnia mieszkaniec powiatu nowosądeckiego odebrał telefon, a mężczyzna, z którym rozmawiał, przedstawił się jako pracownik banku. Nic nie wzbudziło podejrzeń 25-latka, ponieważ numer identyfikował się, a na wyświetlaczu telefonu pojawiła się nazwa placówki bankowej. Rozmówca zapytał go, czy w ostatnim czasie robił przelew na rachunek wskazanego przez niego mężczyzny. Kiedy zaprzeczył, poinformował go, że prawdopodobnie doszło do włamania na jego konto i polecił, by 25-latek szybko zainstalował w swojej komórce aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu, żeby szczegółowo sprawdzić ostatnio wykonywane operacje. Po zainstalowaniu aplikacji fałszywy pracownik banku poprosił, by mężczyzna zalogował się do swojego konta przez stronę internetową. W momencie, gdy wprowadzał hasło, login oraz inne dane, oszust widział, co wpisuje i dzięki temu miał pełny dostęp do jego rachunku. Mężczyzna jeszcze kilkukrotnie dzwonił do 25-latka i tak go zmanipulował, że ten wykonywał wszystkie jego polecenia – udał się nawet do placówki bankowej, by zwiększyć limity transakcji, a także złożył wniosek o udzielenie kredytu. Ta niecodzienna sytuacja nie dawała jednak spokoju mężczyźnie i powiedział o niej swoim rodzicom, który zaczęli podejrzewać, że ich syn został oszukany. Przeczucie ich nie myliło, ponieważ później okazało się, że cyberprzestępca, znając dane do logowania do bankowości mobilnej, wykonał 5 przelewów na inne konto na łączną kwotę ponad 47 tysięcy złotych.

 O całej sytuacji natychmiast została poinformowana sądecka Policja. Teraz funkcjonariusze pracują nad tą sprawą, a jednocześnie ostrzegają i apelują o rozwagę.

 Jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych  z nieznajomymi, nawet rzekomymi  pracownikami banku.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

/źródło: KMP Nowy Sącz

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTen laser zmienia plastik w diamenty. Recykling idealny?
Następny artykułZderzenie motocykla z osobówką. Jeden z kierowców trafił do szpitala