Zawór podciśnieniowy – potocznie zwany gruszką – pełni dość ważną rolę w układzie doładowania. Steruje położeniem tzw. sztangi, a tym samym również łopatek. W ten sposób reguluje poziom doładowania silnika diesla lub benzynowego. Hasło uszkodzona gruszka turbiny może oznaczać jedną z kilku usterek. Czasami w zaworze parcieje membrana, a czasami dochodzi do nieszczelności spowodowanych korodującą obudową elementu. Powody? Gruszka znajduje się w bezpośredniej bliskości układu doładowania. A to oznacza działanie nie tylko czynników atmosferycznych, ale i niezwykle wysokiej temperatury.
Uszkodzona gruszka turbiny – objawy to:
- spadek mocy w niskim zakresie turbiny – poszerzenie się turbodziury,
- spadek mocy w czasie jazdy pod górę,
- aby uzyskać moc, należy silnik wkręcać na wyższe obroty,
- zazwyczaj mowa o rejestrze w okolicy 3500 obr./min.
Uszkodzona gruszka turbiny powinna zostać wymieniona na nową. Na szczęście element nie jest drogi w zakupie. Ceny fabrycznie nowych zaworów startują już od 50 – 70 złotych. Kierowca posiadający wiedzę techniczną i zestaw narzędzi, może wykonać wymianę we własnym zakresie. Warto jednak pamiętać o tym, że dostęp do gruszki turbiny jest utrudniony i może być konieczny demontaż kilku innych elementów.
Zobacz również:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS