Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że proces usuwania skutków awarii jest bardzo skomplikowany. Najważniejsze jest zachowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Choć awaria objęła centra sterowania zawiadujące 820 km linii (na 19 tys. km całej długości sieci), to jednak były to kluczowe szlaki jak Kraków-Opole, Poznań-Konin, Warszawa-Gdańsk czy węzeł Koluszki. W rezultacie 80 proc. pociągów ma opóźnienia lub nie wyjechała. Awarią bezpośrednio dotkniętych zostały 42 pociągi, w tym 39 na stacjach. Pozostałe 3 zostały sprowadzone na stacje. – Na godzinę 13.00 opóźnionych jest 354 z 446 pociągów poruszających się po polskich torach. Skala problemu jest więc bardzo duża – przyznał Bittel.
Czytaj więcej
Z powodu awarii ucierpieli pasażerowie oraz nadawcy ładunków. Pociągi towarowe obsługujące porty stanęły na linii do Gdańska i przewoźnicy przypuszczają, że rozładowanie korków zapewne zajmie dzień lub dwa. Priorytet ma uruchomienie pociągów pasażerskich.
To nie był cyberatak, a błąd producenta. „Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone” zapewnia Alstom.
PKP PLK poinformowało o 15.00, że służby techniczne i przedstawiciele producenta przywracają do eksploatacji kolejne urządzenia sterowania ruchem w lokalnych centrach sterowania (LCS), co oznacza, że stopniowo normalizuje się sytuacja na sieci kolejowej i przywracana jest rozkładowa organizacja ruchu pociągów. Pozostały do wykonania prace, które przywrócą sprawność urządzeń na pięciu LCS: Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki.
Czytaj więcej
Dodał, że awaria nie obejmuje wyłącznie Polski. Powołując się na informację Alstom, wiceminister wymieniał Tajlandię, Indie, Peru, Włochy, Szwecję i Holandię.
Producent zapewnia, że wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym. – Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa. (…) Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku, ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r.
Autopromocja
FORUM ESG
Co warto wiedzieć o ESG? Jej znaczenie dla firm i gospodarki.
CZYTAJ WIĘCEJ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS