A A+ A++

Platforma Control Tower pozwoliła na optymalizację całej logistyki – mówi Sebastian Sołtys, dyrektor ds. logistyki w LPP.

Materiał powstał we współpracy z LPP


LPP, producent i dystrybutor odzieży, to także firma z bardzo rozbudowanym łańcuchem logistycznym. W tym obszarze dużo się ostatnio dzieje, wdrożyliście m.in. Control Tower. Co to za projekt?

Jest to platforma cyfrowa usprawniająca zarządzanie całością procesów logistycznych, dostępna dla wszystkich uczestników naszego łańcucha dostaw – a obecnie jest ich już prawie 1000, biorąc pod uwagę zarówno producentów, jak też nasze działy kupieckie czy dział logistyki. To kolejny krok w kierunku digitalizacji naszych procesów, tym razem w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw. Jest to jeden z najważniejszych projektów realizowanych w LPP. W skład platformy wchodzi m.in. portal dostawcy, dzięki któremu możemy zarządzać zamówieniami, komunikować się z naszymi kilkuset dostawcami oraz wymieniać informacje i dokumenty handlowe. Warto podkreślić, że wymiana danych przebiega w czasie rzeczywistym.

Kolejnym elementem, który usprawnia Control Tower, jest rezerwacja kontenerów. Daje także możliwość współpracy z armatorami i spedytorami, a także planowania dostaw do naszego centrum dystrybucyjnego. W ramach projektu Control Tower wdrożyliśmy także proces standaryzacji opakowań zbiorczych, standaryzacji kartonów.

Co to oznacza w praktyce?

Wdrażając Control Tower, zwróciliśmy uwagę na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie logistyki i składowania. Przemodelowaliśmy sposób pakowania po stronie naszych dostawców. Podeszliśmy do tego metodologicznie, dokonując szeregu analiz, wybierając najbardziej optymalne wymiary kartonów – tak pod kątem wypełnienia kontenerów, jak i naszego magazynu. W centrum dystrybucyjnym posiadamy nowoczesny automatyczny magazyn wysokiego składowania, który może pomieścić 1,2 mln kartonów.

Każde miejsce składowania w magazynie ma optymalne maksymalne wymiary. Jeśli złożymy w nim karton o mniejszych gabarytach, to mówimy o niewykorzystanej powierzchni. A więc nadrzędnym celem było zwiększenie możliwości efektywnego składowania towaru, a także wykorzystanie standaryzacji kartonów w całym łańcuchu, począwszy od producenta, poprzez optymalizację w naszym centrum dystrybucyjnym, aż do końcowego momentu, jakim jest dystrybucja towaru do naszych salonów stacjonarnych.

Optymalizacja magazynowania to jedno, ale z kartonami, jak z każdym opakowaniem, jest taki problem, że po użyciu stają się odpadem. Jak więc zmniejszyć ich liczbę?

Pomyśleliśmy także o tym. Kartony wykorzystujemy powtórnie w dystrybucji produktów do salonów. Warto podkreślić, że Control Tower jest projektem interdyscyplinarnym, w który zaangażowanych było szereg zespołów, od działu strategicznych zakupów, poprzez dział IT, po dział logistyki oraz zespoły firmy zewnętrznej, gdyż wdrożenie nowego standardu kartonów oznaczało przemodelowanie sposobu pakowania u setek naszych dostawców z kilkudziesięciu krajów, produkujących odzież dla naszych pięciu marek.

Wspomniał pan o możliwości wielokrotnego używania kartonów. Jaka jest skala tego działania, ile kartonów w LPP zyskuje drugie życie?

W efekcie wspomnianych działań od października ub.r. rozpoczęliśmy także pomiar skali odzyskiwania opakowań zbiorczych. Od tego czasu drugie życie otrzymało aż 900 tys. kartonów. To oznacza, że odzyskiwaliśmy ich miesięcznie średnio aż 150 tys. sztuk. W tej chwili poziom powtórnego użycia kartonów sięga 50 proc.

Jak ten system przyjęli wasi dostawcy?

Pierwsze działania związane z opakowaniami zbiorczymi podjęliśmy już kilka lat temu. Teraz poszliśmy o krok dalej. Skala działania była olbrzymia, gdyż musieliśmy wdrożyć system u dostawców kraj po kraju. W sukurs przyszła tu platforma cyfrowa Control Tower, bo dzięki niej dostawcy mogą zarządzać zamówieniami we współpracy z nami. Obecnie wszyscy nasi partnerzy używają już standardowych kartonów.

Projekt Control Tower został przez nich bardzo pozytywnie odebrany, gdyż zauważyli oni, że platforma przynosi korzyści nie tylko LPP, ale także im dzięki innowacjom i usprawnieniu ich codziennych procesów, jak choćby automatycznemu generowaniu dokumentów handlowych. Dzięki Control Tower nasz producent może jednym kliknięciem wygenerować cały zestaw etykiet na kartony. Zawierają one komplet informacji o produkcie, który pozwala nam na śledzenie towaru od fabryki, poprzez magazyny konsolidacyjne w Azji, porty i dystrybucję w transporcie morskim, aż po dostawę do naszego centr … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSteven Zuber pokazał Turkom bramę, ale do piekła
Następny artykułWyniki NBA: Triple-double Bookera w gorącym początku finałów Zachodu, Hawks eliminują Sixers!