Spółka BAE Systems poinformowała 6 marca o dostawie pojazdu opancerzonego AMPV w wariancie moździerza samobieżnego – XM1287 Mortar Carrier Vehicle – dla amerykańskich wojsk lądowych. Wóz powstał poprzez integrację wieży ze 120-milimetrowym moździerzem NEMO (New Mortar) fińskiego przedsiębiorstwa Patria Land Systems z podwoziem opancerzonego pojazdu wielozadaniowego AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle). Przekazanie prototypu to początek być może wymagającej drogi do wprowadzenia do służby.
– Dostawa niezwykłej zdolności ogniowej dla US Army do oceny operacyjnej jest ważnym krokiem na drodze do utworzenia wielofunkcyjnych opcji dla żołnierzy, pozwalających im utrzymać przewagę bojową na polu walki – powiedział Bill Sheehy, dyrektor programu AMPV w BAE Systems. – Prototyp moździerza wieżowego na AMPV to efekt dyskusji z przedstawicielami wojsk lądowych w 2022 roku, czyli wówczas, gdy powstała koncepcja ExMEP, i nie możemy się doczekać jego oceny.
Dostawa to pierwszy, mały krok do sukcesu. W ciągu najbliższych kilku miesięcy US Army zajmie się rygorystycznymi testami poligonowymi i oceną operacyjną prototypu Wówczas okaże się, czy spełnia on wszystkie wymagania programu Mortar Future Indirect Fire Turret (FIFT), który ruszył w sierpniu 2018 roku.
FIFT ma charakter hybrydowy i zakłada integrację systemu wieżowego uzbrojonego w 120-milimetrowy moździerz automatyczny z podwoziem kołowym Strykera i gąsienicowym AMPV. Celem jest zapewnienie Brygadowym Zespołom Bojowym zdolności do prowadzenia precyzyjniejszego ognia z większą szybkostrzelnością. Strykera uzbrajać będą wespół Patria Land Systems i Kongsberg Defence & Aerospace.
Prototyp AMPV w wariancie moździerza samobieżnego wykorzystuje pakiet ulepszeń ExMEP (Mission Equipment Package) pozwalający na szybką integrację moździerza NEMO, który ma zapewnić pośrednie i bezpośrednie wsparcie ogniowe. Instalacja wymiennej płyty wierzchniej Ex-MEP ma pozwolić na szybką i niemal dowolną (zgodnie z logiką ograniczeń masowych) integrację systemów wieżowych.
NEMO to system moździerzowy kalibru 120 milimetrów osadzony w bezzałogowej wieży. Przeznaczony jest do prowadzenia ognia bezpośredniego i pośredniego, a także w trybie MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact), podczas którego maksymalnie sześć pocisków poruszających się różnymi trajektoriami (dzięki różnym kątom podniesienia lufy) jednocześnie uderza w cel. Według danych producenta waży 1900 kilogramów, zaś donośność wynosi około 10 kilometrów. Szybkostrzelność teoretyczna to dziesięć strzałów na minutę, a w przypadku ognia ciągłego – sześć strzałów na minutę. Takie wartości osiągnięto dzięki elektrycznemu półautomatycznemu systemowi ładowania.
Co ciekawe, w grudniu BAE Systems informowało, iż pokaże nowo zaprojektowany wariant AMPV podczas konferencji Association of the United States Army’s Warfighter w lipcu 2024 roku. Wówczas miały odbyć się też próby ogniowe z użyciem ostrej amunicji. Marcowa dostawa oznacza przyspieszenie tych działań.
AMPV zastępować będą obecnie wykorzystywane wozy M1064A3 z moździerzami kalibru 120 milimetrów na zmodyfikowanym podwoziu M113. Do obsługi XM1287 potrzebnych będzie czterech żołnierzy: dwóch do obsługi pojazdu, dwóch zaś – moździerza. US Army zakłada pozyskanie 386 wozów w wariancie moździerza samobieżnego, które współdziałać będą z wozem dowodzenia XM1286 Mission Command, następcą wozu M1068A3. Wojska lądowe chcą pozyskać 993 pojazdy w tym wariancie.
Modułowość AMPV i zastosowanie ExMEP pozwala na tworzenie wielu wersji specjalistycznych. W październiku zaprezentowano pojazd do zwalczania bezzałogowych statków powietrznych (C-UAS) z bezzałogowym systemem wieżowym Moog Reconfigurable Integrated-weapons Platform (RiwP). W styczniu zestaw przetestowano na poligonie Big Sandy w Arizonie. Wówczas spełnił pokładane nadzieje w zakresie wykrywania, śledzenia, identyfikacji i zwalczania poruszających się celów powietrznych i lądowych. Jako efektor wykorzystywano 30-milimetrową armatę automatyczną XM914 z amunicją z zapalnikiem zbliżeniowym.
Wieżę zintegrowano z radarem dookolnym Multi-Mission Hemispheric Radars (MHR) produkcji Leonardo DRS, systemami dowodzenia i kierowania ogniem. Nie oznacza to, że wyposażenie musi takie pozostać; modułowość wieży pozwala na zastosowanie różnych czujników. Różne mogą być też efektory, w tym broń lufowa, od karabinów maszynowych kalibru 7,62 milimetra po armaty automatyczne, a także wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych czy przeciwpancernych.
Pojazd z zestawem RiwP to odpowiedź na ciągle rosnące zagrożenie ze strony systemów bezzałogowych, w tym amunicji krążącej, i związaną z tym potrzebę ochrony wojsk w czasie ich zgrupowań, w marszu i w walce.
BAE Systems
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS