A A+ A++

25 na zewnątrz, 28 st. na stanowiskach pracy – to temperatury, w których pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom wodę pitną.

W czwartek kulminacja upałów Fot. Monika Grafik/pixabay.com/pl/

Główny Inspektor Pracy zaapelował do pracodawców, by podjęli działania w celu złagodzenia skutków wysokich temeratur dla pracowników.

Synoptycy przewidują, że do kulminacji dojdzie w najbliższy czwartek. Na termometrach ma być nawet 36-37 stopni. Jakie są w takiej sytuacji obowiązki pracodawcy?

– Pracodawca powinien zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28 stopni Celsjusza, a na otwartej przestrzeni 25 stopni Celsjusza. Napoje powinny być dostępne stale, w ilości zaspokajającej potrzeby zatrudnionych – przypomina Katarzyna Łażewska-Hrycko, Główny Inspektor Pracy (GIP).

Przy pracach brudzących, wykonywanych w wysokiej temperaturze lub wymagających zapewnienia należytej higieny procesów technologicznych, pracodawca zobowiązany jest zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 litrów wody dziennie na każdego pracownika.

Przy pracy na otwartej przestrzeni pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku przed upałem w miejscu zacienionym i zadaszonym. Warto także zadbać, aby nosili nakrycia głowy i przewiewne ubrania zapewniające ochronę przed promieniowaniem UV oraz – jeśli to możliwe – wykonywali swoje obowiązki w chłodniejszych porach dnia” – czytamy w komunikacie PIP.

Należy też pamiętać o używaniu i utrzymywaniu w pomieszczeniach pracy w stałej sprawności i czystości urządzeń wentylacyjnych oraz klimatyzacyjnych a także zabezpieczeniu okien przed nadmiernym nasłonecznieniem, np. poprzez rolety i żaluzje. Klimatyzacja i wentylacja stosowana w pomieszczeniach pracy nie może powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń.

Główny Inspektor Pracy apeluje do pracodawców, by skracali czasu pracy podczas upałów, w szczególności tym pracownikom, których dzienny wymiar czasu pracy przekracza 8 godzin.

Pracodawcy mogą też wprowadzać rotację na stanowiskach pracy i dodatkowe przerwy, aby umożliwić pracownikom ochłodzenie się i regenerację sił. Skrócenie czasu pracy i dodatkowe przerwy nie mogą jednak powodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia – czytamy w komunikacie PIP.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł20 lat osobnickiej orkiestry
Następny artykułWykaz nieruchomości przeznaczonej do oddania w dzierżawę w trybie bezprzetargowym na cele związane z realizacją projektu w ramach programu: „Samodzielność-Aktywność-Mobilność” Wspomagane Społeczności Mieszkaniowe