Upadłość konsumencka w 2021 r. nie będzie różnić się wiele od dotychczas obowiązujących przepisów. Główna zmiana polegać będzie na uruchomieniu Krajowego Rejestru Zadłużonych. Ustawodawca z dniem 1 lipca 2021 r. zakłada bowiem przeniesienie postępowań upadłościowych do systemu teleinformatycznego. Jest to długo wyczekiwana zmiana – w szczególności wśród praktyków prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego. Jest to rozwiązanie analogiczne do tego stosowanego w Anglii i powinno usprawnić przebieg postępowania upadłościowego.
Informatyzacja postępowania oznacza, że wszelkie pisma w postępowaniu upadłościowym będą składane przez system teleinformatyczny. W tym oczywiście wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Akta postępowania dostępne będą również w postaci elektronicznej. Doręczenia pism będą co do zasady elektroniczne.
Polecamy: Seria 5 książek. Poznaj swoje prawa!
Upadłość konsumencka 2021 – liczba upadłości
Nowelizacja prawa upadłościowego, która weszła w życie 24 marca 2020 r. przyczyniła się do jeszcze większego niż dotychczas wzrostu ogłaszanych upadłości. W 2020 roku zostało ogłoszonych 13 084 upadłości wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jest to wynik większy aż o 64,5% w porównaniu z 2019 rokiem. Dane za miniony 2020 rok pozwalają przyjąć, że w kolejnych latach obserwowany będzie dalszy lawinowy wzrost ogłaszanych upadłości konsumenckich.
Zobacz również:
Upadłość konsumencka 2021 – na czym polega?
W materii ogłoszenia upadłości i uzyskania oddłużenia pozostają w mocy przepisy wprowadzone do życia z dniem 24 marca 2020 r. Przypomnijmy zatem na czym polega upadłość konsumencka.
Dwa tryby prowadzenia postępowania upadłościowego
Sąd może orzec o prowadzeniu postępowania upadłościowego wedle przepisów dedykowanych dla upadłości konsumenckiej (tryb uproszczony), bądź wedle przepisów ogólnych.
Tryb uproszczony
Prowadzenie postępowania upadłościowego wedle trybu uproszczonego sprowadza się do tego, że w zasadzie cały ciężar postępowania bierze na siebie syndyk. Sąd nie wyznacza bowiem sędziego – komisarza. Syndyk nie sporządza zarazem odrębnie listy wierzytelności oraz planów podziału funduszy masy upadłości. Po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego syndyk sporządza bowiem projekt planu spłaty wierzycieli (dalej jako PPS). Wierzyciele oraz upadły mają szansę wnieść swoje uwagi względem sporządzonego PPS. Następnie syndyk przesyła PPS wraz ze stanowiskiem wierzycieli i upadłego do sądu. Sąd orzeka wtedy w przedmiocie sposobu oddłużenia upadłego (ewentualnie odmowy oddłużenia). W tym końcowym etapie sąd może:
– umorzyć zobowiązania upadłego bez ustalania planu spłaty wierzycieli,
– umorzyć warunkowo (na okres 5 lat) zobowiązania upadłego,
– ustalić plan spłaty wierzycieli,
– odmówić ustalenia planu spłaty wierzycieli co oznaczać będzie odmowę oddłużenia upadłego.
Tryb ogólny
Jeśli sąd orzeknie, że postępowanie upadłościowe ma być przeprowadzone wedle przepisów ogólnych to spowoduje to wydłużenie samego postępowania. Syndyk sporządzi bowiem listę wierzytelności, która będzie mogła być zaskarżona. To samo dotyczy planów podziału funduszy masy upadłości.
Wybór trybu postępowania uzależniony jest od rozmiaru majątku dłużnika, liczby wierzycieli bądź przewidywanego stopnia skomplikowania postępowania upadłościowego.
Przebieg postępowania
Poniżej przedstawiamy przebieg procesu oddłużania w upadłości konsumenckiej:
– złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości,
– rozpatrzenie wniosku przez sąd i ogłoszenie upadłości,
– rozpoczęcie postępowania upadłościowego. Jest to etap, na którym działa syndyk,
– likwidacja składników majątkowych upadłego,
– zgłaszanie wierzytelności przez wierzycieli,
– ustalenie planu spłaty wierzycieli bądź umorzenie zobowiązań bez jego ustalania lub odmowa ustalenia planu spłaty wierzycieli,
– wykonanie planu spłaty wierzycieli,
– umorzenie części zobowiązań niespłaconych w wyniki zrealizowania planu spłaty wierzycieli.
Upadłość konsumencka 2021 – podsumowanie
W 2021 roku przewiduje się dalszy wzrost ogłaszanych upadłości. Wprowadzenie w 2021 roku zmian polegających na informatyzacji postępowania upadłościowego powinno usprawnić cały proces. Pozwoli to na szybsze unormowanie sytuacji majątkowo – finansowej upadającego dłużnika.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS