Uniwersalny, do koloru, a może z płynem do płukania? Wreszcie poznaliśmy odpowiedź. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał 10 proszków. Dzięki temu wiemy, który jest skuteczny, a który ma tylko dobry marketing.
UOKiK wybrał proszki do badania, kierując się opinią Inspekcji Handlowej. Analiza trwała od sierpnia do września i proszki przeszły w sumie 290 testów, podczas których uzyskano 7450 różnych wyników cząstkowych. Pod lupę wzięto marki takie jak Ariel, Bryza, Dosia, E, Filip, Persil, Rex, Persil, Vizir.
W badaniu urząd skupił się na kilku wybranych punktach, m.in. na tym jak produkt radzi sobie z usuwaniem plam, czy chroni przed zabarwieniami, czy wpłynął na intensywność koloru oraz czy w proszku znajdowały się rozjaśniacze optyczne, a jeśli tak – czy producent poinformował o tym na etykiecie.
Zwycięzcą zostaje…?
Zdecydowanie pierwsze miejsce w badaniu UOKiK otrzymał proszek Persil “Color Deep Clean Technology”. Poradził sobie bez problemu z usuwaniem plam, nie powodował zabarwień innych tkanin i dostał od Urzędu maksymalną notę w kategoriach jakość do ceny oraz ogólna ocena jakości. W przypadku proszku Persil za jedno pranie zapłacimy 0,77 zł.
Więcej obostrzeń w sklepach? Branża szykuje się na zmiany
Co prawda daleko za Persilem, ale całkiem nieźle wypadły też Bryza “Lanz Expert Mix Color” oraz Rex “3x Działanie Kolor skoncentrowany”. Oba produkty dobrze radzą sobie z utrzymaniem kolorów oraz mają dobrze oceniany stosunek jakości do ceny – kolejno 0,51 zł i 0,52 zł to koszty za jedno pranie.
A który produkt wypadł najgorzej? UOKiK wskazuje na proszek marki E “Active-6 Enzym do koloru intensywna świeżość”, który pochodzi od tego samego producenta, co zwycięzca Persil. Za jedno pranie proszkiem E zapłacimy 0,50 zł, także wydaje się to stosunkowo niedużo. Produkt jednak dostał najniższe noty w radzeniu sobie z usuwaniem plam, a to przełożyło się na niską punktację w kategorii jakość do ceny.
Kiepsko poradził sobie również proszek Ariel “Color Cleans To Reveal Brilliant Colors”, który jest najdroższy z przebadanych produktów (koszt jednego prania wynosi 0,89 zł) i tutaj UOKiK zwraca uwagę na niską jakość do proponowanej ceny.
Nie tylko proszki do prania?
Okazuje się, że na proszkach do prania się nie skończy. UOKiK planuje przeprowadzać kolejne badania produktów, z których Polacy korzystają na co dzień.
– Po raz pierwszy prezentujemy wyniki badania konsumenckiego sprawdzającego jakość 10 proszków do prania tkanin kolorowych. Tym samym, w ramach naszych działań edukacyjnych, rozpoczynamy testowanie różnych produktów codziennego użytku – mówił prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Chróstny dodaje, że za kilka tygodni pojawią się wyniki skuteczności tabletek do zmywarek oraz płynów do mycia naczyń.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS